Spionii din online: cine știe să citească gândurile utilizatorilor de internet

Florel Manu 01/03/2018 | 10:57 Digital
Spionii din online: cine știe să citească gândurile utilizatorilor de internet

Marketingul a fost întotdeauna de­s­pre conectarea cu publicul potrivit, în locul potrivit și la momentul potrivit. Iar într-un moment în care mai bine de jumătate din populația lumii e conectată la internet, locul potrivit e tot mai ușor de găsit.

Acest articol a apărut în numărul 34 (19 februarie – 4 martie) al revistei NewMoney

Trăim într-o lume tot mai conectată. 3.956.880.532 de oameni erau conectați în Rețea la sfârșitul lui decembrie 2017, în creștere cu 996,1% față de anul 2000, potrivit internetworldstats.com. Dintre aceștia, 1,66 de miliarde au făcut frec­vent cumpărături online anul trecut, iar o estimare recentă a E-Commerce Foundation arată că vânzările la nivel global ar putea ajunge anul acesta la aproximativ 2.774 de miliarde de do­lari.

În România, piața online a ajuns la 2,8 miliarde de euro în 2017 și ar urma să treacă anul acesta de trei miliarde de euro, estimează specialiștii. Și chiar dacă unii antreprenori locali nu vizează direct vânzările online, internetul este cea mai utilizată platformă pentru a se pro­mova chiar dacă accentul businessului este în offline.

Un astfel de model a fost testat cu succes de Pegas, care își desfășoară în online peste 90% din campaniile de promovare. „Este mediul în care poți să urmărești publicul-țintă. Știi cui te adresezi“, explică Andrei Botescu, fondatorul Atelierelor Pegas.

Cu un buget anual de circa 300.000 de euro pentru campaniile online, Pegas  aproape și-a  dublat afacerile de la an la an. „În online cuantifici acțiunile. Vezi în mod real cât ai investit și cât și de unde ai câștigat. La TV sau Radio nu ai același control“, detaliază Botescu. Când Primăria Capitalei a anunțat că va emite vouchere de 500 de lei pentru achiziția de biciclete, campaniile de promovare ale brandului Pegas în online erau cele mai vizibile. De ce?

Edge câștigă din promovarea clienților în online peste 300.000 de euro pe an FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

Puterea internetului. În urmă cu aproximativ două decenii, companiile care voiau să se promoveze se luptau pentru a obține spații de publicitate la televiziuni, radiouri, panouri publicitare  sau machete în print. În acest timp însă, internetul a început să atragă cât mai multe din businessurile clasice, iar ex­perții în advertising și-au con­centrat atenția asupra campaniilor de marketing din online.

În 2016, Cosmin Nastasă și Dorin Boe­rescu fondau Edge, o companie care oferă servicii complete de marketing bazat pe performanță, acoperind toate canalele online utilizate în comunicare și vânzări. Pe scurt, „performance marke­ting“. Nastasă și Boerescu au început colaborarea în 2009 cu platforma 2Parale, o rețea de afiliere în e-commerce,  „înghi­țită“ apoi de 2Performant. Rebrandingul s-a făcut din motive obiective. 2Parale s-a extins inclusiv în Bulgaria, unde că­pă­tase un nume bizar: 2Leva. În condi­țiile în care erau deja vizate și piețele din Vestul Europei, s-a decis schimbarea numelui în 2Performant. „Performance marketing înseamnă o combinație între marketing și tehnologie aplicată în online“, explică Nastasă, cu precizarea că acest model de promovare permite celui care solicită serviciile să aibă controlul asupra mediului în care vinde și poate cuantifica inclusiv volumul de vânzări.

Principalii piloni ai performance marketing sunt platformele Google și Facebook, unde au loc majoritatea campanii­lor de promovare. Pe scurt, clientul soli­cită servicii de publicitate online, iar Edge caută să plaseze produsele compa­niei respective către medii interesate de achiziția produselor ori serviciilor res­pective. Practic, marketerii „spionează“ comportamentul utilizatorilor de internet și apoi direcționează către ei campaniile care se potrivesc cu profilul lor. Re­zultatul este că la deschiderea e-mail-ului ori a unei pagini de internet sau de Facebook suntem bombardați cu diverse banere ori spoturi publicitare.

Plata la click. Nastasă a studiat marketingul la ASE, a intrat în advertising în urmă cu 14 ani și s-a specializat inițial în campanii TV. Controla investițiile mai multor clienți, iar odată cu apariția inter­ne­tului a constatat că mutarea campanii­lor de marketing în online aduce mai multă vizibilitate unei investiții în publi­citate.

„Google a inventat sistemul acesta și to­tul se plătește la click“, spune Nastasă. Plata serviciului nu se face la afișare, ca în offline, ci doar dacă publicul interac­țio­nează direct cu campania respectivă deschizând mesajul. Edge a gestionat anul trecut bugete de marketing de peste 2,5 milioane de  euro, iar din comisioane și-a asigurat venituri de circa 300.000 de euro.

Și asta urmărind comportamentul celor aproape 10 milioane de utilizatori de internet din România cărora le plasează produsele și serviciile clienților afiliați pe platforma companiei. Numărul campaniilor de promovare online a crescut odată cu apariția smartphone-urilor, lucru care se regăsește și în cifrele de afa­ceri din piața de e-commerce. Inclusiv cele mai complexe aplicații oferă marke­terilor spații pentru a-și derula campa­nii­le. „Avem campanii inclusiv pe Waze“, adaugă Nastasă, care spune că în acest caz este urmărit punctul din spațiu în care se află utilizatorul aplicației. Și de această dată, plata serviciului se face doar la click, nu la afișare.

Nastasă mai spune că acest gen de business este încurajat acum și de noul algoritm de la Facebook, care dezavan­tajează postările companiilor. „Cei care își plasau postările în partea organică, pentru a fi vizibili, vor fi acum nevoiți să migreze către zona cu plată“, explică antreprenorul. Printre clienții Edge se nu­mără companii ca Elefant.ro, Orange, Cora online, Provident ori Vola. Iar afacerea pare să prospere odată cu evoluția galopantă a tehnologiei, mai ales că pe internet există destul loc pentru o gră­madă de cick-uri.

 

Evenimente cu click

Un studiu realizat de compania RTB House, specializată în tehnologii care permit cumpărătorilor să liciteze în timp real spațiu publicitar, arată care sunt evenimentele care pot favoriza jucătorii din e-commerce anul acesta.

  • EVENIMENTE SPORTIVE. Jocurile Olimpice care sunt în desfășurare la Pyeongchang, Coreea de Sud, și Cupa Mondială la fotbal, din Rusia, din această vară, vor genera vânzări de electronice (în special televizoare), dar și piese vestimentare, echipamente sportive, cosmetice, băuturi în ediții speciale, branduite cu numele echipelor prezente la competiții.
  • EVENIMENTE SPECIALE. Consumatorii din toată lumea petrec mult timp și sunt dispuși să aloce sume mari pentru a găsi cadourile perfecte de Valentine’s Day (14 februarie), Ziua Femeii (8 martie), Ziua Copilului (1 iunie).
  • PROMOȚII. Evenimente precum Black Friday sau Cyber Monday au un succes global pentru sectorul e-commerce. Aceste tipuri de ocazii deschid oportunitatea pentru marketeri să se reconecteze cu clienții vechi, care poate le-au vizitat magazinele cu mult timp în urmă.

 


FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.