Spionii din online: cine știe să citească gândurile utilizatorilor de internet

Florel Manu 01/03/2018 | 10:57 Digital
Spionii din online: cine știe să citească gândurile utilizatorilor de internet

Marketingul a fost întotdeauna de­s­pre conectarea cu publicul potrivit, în locul potrivit și la momentul potrivit. Iar într-un moment în care mai bine de jumătate din populația lumii e conectată la internet, locul potrivit e tot mai ușor de găsit.

Acest articol a apărut în numărul 34 (19 februarie – 4 martie) al revistei NewMoney

Trăim într-o lume tot mai conectată. 3.956.880.532 de oameni erau conectați în Rețea la sfârșitul lui decembrie 2017, în creștere cu 996,1% față de anul 2000, potrivit internetworldstats.com. Dintre aceștia, 1,66 de miliarde au făcut frec­vent cumpărături online anul trecut, iar o estimare recentă a E-Commerce Foundation arată că vânzările la nivel global ar putea ajunge anul acesta la aproximativ 2.774 de miliarde de do­lari.

În România, piața online a ajuns la 2,8 miliarde de euro în 2017 și ar urma să treacă anul acesta de trei miliarde de euro, estimează specialiștii. Și chiar dacă unii antreprenori locali nu vizează direct vânzările online, internetul este cea mai utilizată platformă pentru a se pro­mova chiar dacă accentul businessului este în offline.

Un astfel de model a fost testat cu succes de Pegas, care își desfășoară în online peste 90% din campaniile de promovare. „Este mediul în care poți să urmărești publicul-țintă. Știi cui te adresezi“, explică Andrei Botescu, fondatorul Atelierelor Pegas.

Cu un buget anual de circa 300.000 de euro pentru campaniile online, Pegas  aproape și-a  dublat afacerile de la an la an. „În online cuantifici acțiunile. Vezi în mod real cât ai investit și cât și de unde ai câștigat. La TV sau Radio nu ai același control“, detaliază Botescu. Când Primăria Capitalei a anunțat că va emite vouchere de 500 de lei pentru achiziția de biciclete, campaniile de promovare ale brandului Pegas în online erau cele mai vizibile. De ce?

Edge câștigă din promovarea clienților în online peste 300.000 de euro pe an FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

Puterea internetului. În urmă cu aproximativ două decenii, companiile care voiau să se promoveze se luptau pentru a obține spații de publicitate la televiziuni, radiouri, panouri publicitare  sau machete în print. În acest timp însă, internetul a început să atragă cât mai multe din businessurile clasice, iar ex­perții în advertising și-au con­centrat atenția asupra campaniilor de marketing din online.

În 2016, Cosmin Nastasă și Dorin Boe­rescu fondau Edge, o companie care oferă servicii complete de marketing bazat pe performanță, acoperind toate canalele online utilizate în comunicare și vânzări. Pe scurt, „performance marke­ting“. Nastasă și Boerescu au început colaborarea în 2009 cu platforma 2Parale, o rețea de afiliere în e-commerce,  „înghi­țită“ apoi de 2Performant. Rebrandingul s-a făcut din motive obiective. 2Parale s-a extins inclusiv în Bulgaria, unde că­pă­tase un nume bizar: 2Leva. În condi­țiile în care erau deja vizate și piețele din Vestul Europei, s-a decis schimbarea numelui în 2Performant. „Performance marketing înseamnă o combinație între marketing și tehnologie aplicată în online“, explică Nastasă, cu precizarea că acest model de promovare permite celui care solicită serviciile să aibă controlul asupra mediului în care vinde și poate cuantifica inclusiv volumul de vânzări.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.
← Close