Speculații

„Enterprise Investors, una dintre cele mai mari firme care administrează fonduri de private equity din Europa Centrală și de Est, vă invită să partici­pați la o conferință de presă pentru anunțuri importante“ – iată conținutul unui e-mail care venea pe neașteptate către presă miercuri, 23 noiem­brie, în jurul prânzului. Anunțurile făcute de admi­nistratorii de fond în aceeași zi, la ora 16.00, erau, de fapt, unul singur: după o noapte de negocieri, în jurul orei 7.00 dimineața, Profi – marele retailer din portofoliul Enterprise Investors – era vândut către un alt fond de investiții. Cât despre impor­tanța veștii, aceasta era cu ade­vărat covârșitoare: Mid Europa Partners cum­păra Profi pentru 533 de milioane de euro – tranzacție care a devenit a cincea cea mai mare din istoria achizițiilor private din ultimii 15 ani.

Pentru a avea o reprezentare mai bună a cifrei, jumătatea de miliard de euro obținută de Enterprise Investors pentru cele 500 de magazine din rețeaua Profi înseamnă de șapte ori banii pe care administratorul de fonduri i-a investit în compa­nie în urmă cu cinci-șase ani. Altfel spus, randamentul obținut de Enterprise Investors din Profi este de aproape 40% pe an, adică de peste 40 de ori mai mult decât beneficiul pe care îl oferă un depozit la o bancă din România. Dacă mergem mai departe cu comparația, randamentul oferit de indicele BET (reflectă evoluția primelor zece acți­uni de pe Bursa de la București) a fost de -1% în 2015 și de -2% în primele 11 luni ale anului.

CONSUMUL CONSUMULUI. Este evident că, pentru fondul vânzător, Profi a fost o superafacere. Întrebarea este cât de rentabilă este aceasta pentru noul proprietar. Planurile noilor investitori sunt dublarea rețelei Profi, care ar urma să ajungă la o mie de magazine în următoarea perioadă. Pe ce se bazează o proiecție atât de ambițioasă în afară de dorința explicabilă de multiplicare a banilor inves­tiți deja?

Primul răspuns: pe consum. Motorul creșterii economice dă semne de gripare, dacă e să dăm credit Comisiei Naționale de Prognoză. Pentru anul viitor, Comisia estimează o creștere a consumului de 4,7%, substanțial mai mică față de cea de anul acesta (7,6%). Scepticii argumentează că, în lipsa unor noi măsuri stimulative, consumul nu mai are re­surse de creștere pentru că efectul scă­derii TVA și al majorărilor salariale se va eva­pora. Ce-i drept, mai multe măsuri, precum creșterea sala­riu­lui mi­nim sau legea salarizării unitare, se află în stand-by, dar cu toate depind într-o mare măsură de rezultatul alegerilor de pe 11 decem­brie.

Al doilea: Mid Europa Partners se așteaptă să ia locul pe care acum un alt jucător îl ocupă în piață. Această înlocuire s-ar putea face fie printr-o achiziție, fie printr-o retragere spectaculoasă a unui concurent. Scenariul este în mare măsură speculativ.

DE CE AȘA? Un anunț recent, la fel de brusc precum cel referitor la Profi, a venit de la MedLife. Cea mai mare rețea de clinici private din România a publicat intenția celor două fonduri de investiții prezente în acționariat de a-și vinde participațiile (integral sau parțial) pe Bursa de Valori București (BVB). În acest caz, informațiile au fost mult mai puține, iar speculațiile semnificativ mai nume­roa­se. Care va fi soarta MedLife pe o piață de ca­pi­tal caracterizată prin apatie, cu investitori și emi­tenți puțini? Ultima listare, a Electrica, a avut loc acum doi ani, iar cea mai recentă tentativă (în 2014) a unui investitor privat (AdePlast) s-a dove­dit un mare eșec. Spre deosebire de Bursa de la Varșovia, a cărei capitalizare reprezintă aproape 40% din economia Poloniei, BVB de-abia se apro­pie de 20% din PIB.

Cel mai probabil, fondul V4C Eastern Europe Holding V Limited și brațul de investiții al International Finance Corporation (IFC), care și-au manifestat intenția de a ieși din MedLife cu cel puțin un an în urmă, nu au găsit o variantă viabilă de vânzare către un investitor privat. În această ipoteză, Bursa a rămas, de fapt, singura opțiune. Ca o coincidență, Mid Europa Partners, care de­ține și rețeaua medicală Regina Maria, concurentul MedLife, manifestă interes pentru companii de câteva sute de milioane de euro, precum lanțul de retai Profi.

O altă discuție speculativă este legată de eva­lua­rea pe care MedLife ar putea-o obține prin oferta publică. Surse mai mult sau mai puțin apropiate tranzacției au avansat valori care merg de la 100 până la 200 de milioane de euro pentru toată compania. Varianta maximală e obținută pe baza unui calcul care amintește de evaluările companii­lor tehnologice (profitul operațional x 14), fără a lua în calcul datoriile. Nu va mai trece mult și vom afla valoarea pe care piața o va da afacerii contro­late de familia Marcu, pentru că oferta publică este anunțată de companie până la sfârșitul acestui an.

Ce au în comun, până la urmă, cele două anun­țuri precipitate de sfârșit de noiembrie, pe lângă cifrele foarte ridicate? Încrederea că și în anii vii­to­ri cheltuielile de consum, inclusiv cele din sănă­tate, vor crește. Cu ce preț?

Ionuț Ancuțescu are o experiență de peste 17 ani în presa economică și de business. A lucrat la publicațiile Ziarul Financiar, Capital, Biz, Business Magazin, Money Express, Forbes și Adevărul Financiar, iar acum este redactorul-șef al revistei NewMoney.