„Enterprise Investors, una dintre cele mai mari firme care administrează fonduri de private equity din Europa Centrală și de Est, vă invită să participați la o conferință de presă pentru anunțuri importante“ – iată conținutul unui e-mail care venea pe neașteptate către presă miercuri, 23 noiembrie, în jurul prânzului. Anunțurile făcute de administratorii de fond în aceeași zi, la ora 16.00, erau, de fapt, unul singur: după o noapte de negocieri, în jurul orei 7.00 dimineața, Profi – marele retailer din portofoliul Enterprise Investors – era vândut către un alt fond de investiții. Cât despre importanța veștii, aceasta era cu adevărat covârșitoare: Mid Europa Partners cumpăra Profi pentru 533 de milioane de euro – tranzacție care a devenit a cincea cea mai mare din istoria achizițiilor private din ultimii 15 ani.
Pentru a avea o reprezentare mai bună a cifrei, jumătatea de miliard de euro obținută de Enterprise Investors pentru cele 500 de magazine din rețeaua Profi înseamnă de șapte ori banii pe care administratorul de fonduri i-a investit în companie în urmă cu cinci-șase ani. Altfel spus, randamentul obținut de Enterprise Investors din Profi este de aproape 40% pe an, adică de peste 40 de ori mai mult decât beneficiul pe care îl oferă un depozit la o bancă din România. Dacă mergem mai departe cu comparația, randamentul oferit de indicele BET (reflectă evoluția primelor zece acțiuni de pe Bursa de la București) a fost de -1% în 2015 și de -2% în primele 11 luni ale anului.
CONSUMUL CONSUMULUI. Este evident că, pentru fondul vânzător, Profi a fost o superafacere. Întrebarea este cât de rentabilă este aceasta pentru noul proprietar. Planurile noilor investitori sunt dublarea rețelei Profi, care ar urma să ajungă la o mie de magazine în următoarea perioadă. Pe ce se bazează o proiecție atât de ambițioasă în afară de dorința explicabilă de multiplicare a banilor investiți deja?
Primul răspuns: pe consum. Motorul creșterii economice dă semne de gripare, dacă e să dăm credit Comisiei Naționale de Prognoză. Pentru anul viitor, Comisia estimează o creștere a consumului de 4,7%, substanțial mai mică față de cea de anul acesta (7,6%). Scepticii argumentează că, în lipsa unor noi măsuri stimulative, consumul nu mai are resurse de creștere pentru că efectul scăderii TVA și al majorărilor salariale se va evapora. Ce-i drept, mai multe măsuri, precum creșterea salariului minim sau legea salarizării unitare, se află în stand-by, dar cu toate depind într-o mare măsură de rezultatul alegerilor de pe 11 decembrie.
Al doilea: Mid Europa Partners se așteaptă să ia locul pe care acum un alt jucător îl ocupă în piață. Această înlocuire s-ar putea face fie printr-o achiziție, fie printr-o retragere spectaculoasă a unui concurent. Scenariul este în mare măsură speculativ.
DE CE AȘA? Un anunț recent, la fel de brusc precum cel referitor la Profi, a venit de la MedLife. Cea mai mare rețea de clinici private din România a publicat intenția celor două fonduri de investiții prezente în acționariat de a-și vinde participațiile (integral sau parțial) pe Bursa de Valori București (BVB). În acest caz, informațiile au fost mult mai puține, iar speculațiile semnificativ mai numeroase. Care va fi soarta MedLife pe o piață de capital caracterizată prin apatie, cu investitori și emitenți puțini? Ultima listare, a Electrica, a avut loc acum doi ani, iar cea mai recentă tentativă (în 2014) a unui investitor privat (AdePlast) s-a dovedit un mare eșec. Spre deosebire de Bursa de la Varșovia, a cărei capitalizare reprezintă aproape 40% din economia Poloniei, BVB de-abia se apropie de 20% din PIB.
Cel mai probabil, fondul V4C Eastern Europe Holding V Limited și brațul de investiții al International Finance Corporation (IFC), care și-au manifestat intenția de a ieși din MedLife cu cel puțin un an în urmă, nu au găsit o variantă viabilă de vânzare către un investitor privat. În această ipoteză, Bursa a rămas, de fapt, singura opțiune. Ca o coincidență, Mid Europa Partners, care deține și rețeaua medicală Regina Maria, concurentul MedLife, manifestă interes pentru companii de câteva sute de milioane de euro, precum lanțul de retai Profi.
O altă discuție speculativă este legată de evaluarea pe care MedLife ar putea-o obține prin oferta publică. Surse mai mult sau mai puțin apropiate tranzacției au avansat valori care merg de la 100 până la 200 de milioane de euro pentru toată compania. Varianta maximală e obținută pe baza unui calcul care amintește de evaluările companiilor tehnologice (profitul operațional x 14), fără a lua în calcul datoriile. Nu va mai trece mult și vom afla valoarea pe care piața o va da afacerii controlate de familia Marcu, pentru că oferta publică este anunțată de companie până la sfârșitul acestui an.
Ce au în comun, până la urmă, cele două anunțuri precipitate de sfârșit de noiembrie, pe lângă cifrele foarte ridicate? Încrederea că și în anii viitori cheltuielile de consum, inclusiv cele din sănătate, vor crește. Cu ce preț?