Spaniolii de la Gran Via vor investi circa 40 de milioane de euro în 2020

Bianca Dobrescu 20/11/2019 | 11:47 Companii
Spaniolii de la Gran Via vor investi circa 40 de milioane de euro în 2020

Cu investiții de câteva sute de milioane de euro în piața românească în ultimii 15 ani, spaniolii de la Gran Via Real con­tinuă să facă și în perioada urmă­toare ceea ce știu mai bine: să inves­tească, să construiască și să vândă. Și-apoi să o ia de la capăt.    

„Companiile spaniole au foarte multe lucruri de oferit României și au demonstrat-o în ultimii ani. Spania este al optulea mare investitor din țară și a noua mare piață pentru exporturile românești. La ora actuală există aproape 6.000 de companii spaniole care își desfășoară activitatea în România, stabilite aici“, explica recent José Luis Bonet, președintele Camerei de Comerț din Spania. Cele 5.985 de companii spaniole prezente în România au o valoare totală a capitalului social subscris de 1,71 milioane de euro, în timp ce doar anul trecut valoarea investițiilor directe a depășit 1,55 miliarde de euro.

Printre ele se numără și dezvoltatorul imobiliar Gran Via, prezent de 15 ani pe piața românească. Compania a fost în­ființată ca vehicul de investiții al mai multor oameni de afaceri spanioli, precum fa­milia Aguinaga, una dintre cele mai bogate din Țara Bascilor, cu o avere de 170 de milioane de euro, potrivit cotidianului El Mundo. În România, Gran Via a finalizat până în momentul de față 1.500 de aparta­mente, în proiecte precum Gran Via Park, vizavi de Plaza Mall, sau Timișoara 58, în sectorul 6 din București. Adică, un total de 87 de milioane de euro investite în pro­iectele imobiliare, sumă în care nu este inclus costul terenului pe care se află construcțiile.

Cu alte 71 de milioane de euro alocate pentru noi investiții pe piața locală în proiecte aflate în curs de dezvol­tare sau a căror construcție va începe în 2020, spaniolii au avut încă de la început o filosofie de business clară: „Să nu in­vestești mai mult decât îți permiți să pierzi“. Ceea ce, recunosc ei astăzi, i-a aju­tat să treacă cu bine de criza economică și îi va proteja și în cazul apariției vreunei situații similare. Cum au procedat? Ei bine, mai întâi au cumpărat terenurile. Pe urmă, ani mai târziu, s-au apucat de construit.

Gran Via a achiziționat trei loturi de teren în 2006 pe 100 de milioane de euro

Era martie 2006 când acționarii Gran Via achiziționau în Bucu­rești o suprafață de peste zece hectare, adică trei loturi de teren ale fostelor fabrici Tricodava (pe strada Brașov), Frigocom (unde au dezvoltat Timișoara 58) și Electrotehnica (de la Lujerului 42), pentru care plăteau peste 100 de milioane de euro. Terenurile sunt situate în același sec­tor, iar în achizițio­narea lor s-a ținut cont și de un alt fel de motiv decât cele obișnuite. „Acționarii noștri și-au spus că mai bine negociază și discută cu o singură primărie, adică o sin­gură autoritate locală în ceea ce privește autorizația de con­strucție și avizele“, ex­plică astăzi Antoa­nela Comșa, directorul general de la Gran Via România.

Mișcarea a fost, într-adevăr, inspirată. Totuși, le-a produs și câteva dificultăți in­vestitorilor, în condițiile în care, odată finalizate și scoase la vânzare, apartamentele din Gran Via Park și Timișoara 58 nu se aflau la o distanță foarte mare, iar pre­țurile erau asemănătoare. „În prima fază de dezvoltare, noi am vândut apartamentele de la Gran Via Park la prețuri cu 5.000 de euro mai mici decât la Timișoara 58 Apartments, pentru că erau primele blocuri. În rest, exista acolo un teren viran. Voiam să ne atragem clienții“, spune Comșa. La scurt timp însă, aveau să constate că nu mai vând apartamente la Ti­mi­șoara 58, deoarece „lumea prefera Gran Via Park“.

Lucrurile s-au rezolvat de la sine, odată ce au crescut costurile materialelor de construcție, iar diferența de preț dintre apartamentele celor două complexuri a devenit semnificativ mai mare. Iar ei au început să vândă brusc apartamente și la Timișoara 58, pentru simplul motiv că s-au scumpit considerabil la Gran Via Park. „Acum, noi suntem mulțumiți pentru că avem produse pentru mai multe tipologii de clienți, dedicate atât clienților Prima Casă, cât și clienților care au mai multe fonduri“, mai spune directorul ge­ne­ral de la Gran Via România.

Timișoara 58 Apartments este unul dintre primele proiecte din România ale spaniolilor de la Gran Via

Timișoara 58 Apartments este, de altfel, și unul dintre primele pro­iecte locale ale spaniolilor, demarat în 2013 printr-un prim bloc de apartamente, reprezentând o investiție de 4,5 milioane de euro, asigurată din fonduri proprii.

Din 2013 încoace, dezvoltatorul spaniol a livrat aproape 1.800 de apartamente. Cele mai recente, peste 290, au fost li­vrate luna trecută, în cadrul proiectului rezidențial Aviației Apartments, o investi­ție de 17 milioane de euro, fără a mai pune la socoteală prețul terenului de pe fosta platformă a Fabricii de Paste Bă­neasa. Teren căruia i s-a adăugat, un an mai târziu, un altul, cu o suprafață de 5.200 de metri pătrați, aflat în imediata vecinătate, pe care spaniolii l-au cumpă­rat de la o firmă aflată în faliment. „Vorbim despre o tranzacție de 2,5 milioane de euro, iar terenul l-am cumpărat la lici­tație“, adaugă Comșa.

În cazul proiectului Aviației Apartments, prețul de pornire pentru un apartament de tip studio este de 70.000 de euro + TVA. În toamna anului trecut, dezvoltatorul spaniol a reluat lucrările la Gran Via Marina, un proiect pe care l-a început în urmă cu un deceniu, la Constanța. Aici, compania a demarat o investiție de 10 milioane de euro în toamna anului trecut, din fonduri proprii și credite bancare pentru construcția pri­mului bloc de 192 de apartamente, care va fi gata în iunie 2020. Gran Via Marina va avea în total 1.200 de uni­tăți locative distribuite în opt blocuri înalte de 11 etaje și va fi gata în 2023, în urma unei investiții totale de 60 de mili­oane de euro, care nu include pre­țul tere­nului.

Cum își împarte Gran Via riscurile

Compania spa­niolă, din acționariatul căreia mai fac parte 21 de companii și investitori ro­mâni, nu se oprește din investiții. Însă le face pe toate la timpul lor. „Vindem minimum 80% până finalizăm construcția. Dacă ar veni o criză, deși eu nu văd nicio criză, politica acționarilor mei este destul de bună, spun eu. Ei mereu își fac un calcul: «Domnule, în cazul în care ar veni o criză mâine, ne permitem și avem fonduri suficiente la dispoziție astfel încât să achi­tăm creditele la bănci?». Pentru că asta este, de fapt, marea problemă a unui dezvoltator – să vină criza, să aibă un credit și să nu poată fi rambursat creditul“, ex­plică Antoanela Comșa.

Iar într-un astfel de scenariu, continuă aceasta, „atunci vine banca, îți ia pro­iectul la un preț de 30% din ce ai investit tu și ai o pierdere foarte mare. În cazul nostru, așa se și întâmplă“. Tocmai de aceea, cu toate că ar fi putut termina până acum toate proiectele pe care le are în dezvoltare, pentru că „mai are puțin și rămâne fără produs“, compania urmează o politică clară de siguranță. „Nu con­struim foarte mult în același proiect, pentru a împărți riscul – pentru că una este să ai 900 de apartamente la vânzare în ace­lași timp într-un proiect, alta să ai 900 în patru proiecte diferite – fiindcă ai clienți diferiți din diverse categorii“, spune Antoanela Comșa.

Transpusă în practica lui 2020, această filosofie de business înseamnă investiții de 18 milioane de euro în cea de-a patra (și ultima) fază a proiectului Gran Via Park, de 7 milioane de euro în faza a doua a proiectului Aviației și de 13 milioane de euro pentru cea de-a doua etapă a pro­iectului Gran Via Marina. „Ne capitalizăm până în primăvară, încasăm din ce se li­vrează, rambursăm toate creditele și atunci începem următoarele faze“, conchide Comșa, cu un calcul rapid.

Piața crește

În al doilea trimestru din 2019 au fost date în folosință 14.490 de locuințe, cu 1.748 de locuințe mai mult față de perioada similară a anului trecut, arată cele mai recente date ale Institutului Național de Statistică.

  • Repartiție. Pe medii de rezidență, în trimestrul al doilea din 2019, cele mai multe locuințe au fost construite în mediul urban (62,6%).
  • FINANȚARE. Repartiția pe fonduri de finanțare a locuințelor terminate relevă că, în trimestrul al doilea din 2019 (față de aceeași perioadă a anului trecut), a crescut atât numărul locuințelor realizate din fonduri private, cât și numărul celor realizate din fonduri publice, cu 1.367, respectiv cu 381.
  • Pe regiune. Distribuția în profil regional în trimestrul al doilea din 2019, comparativ cu perioada similară din 2018, evidențiază o creștere a numărului locuințelor terminate în următoarele regiuni de dezvoltare: București-Ilfov (+1.270 de locuințe), Vest (+390), Centru (+360) și Sud-Muntenia (+254). Scăderi au avut loc în următoarele regiuni de dezvoltare: Sud-Est (−317 locuințe), Nord-Vest (−117), Sud-Vest Oltenia (−73) și Nord-Est (−19).
După studiile în Filosofie, Bianca Dobrescu intră în presa economică. Mai întâi lucrează la ziarul Bursa, pe urmă la Business Cover, Forbes, Capital, Leaders Reunited și ulterior în cadrul ziarului Adevărul. La NewMoney acoperă subiecte legate de lumea antreprenorială.