Șoferii ar putea fi taxați pe autostrada București-Ploiești. Care este explicația autorităților

NewMoney 05/06/2019 | 12:05 Ştiri
Șoferii ar putea fi taxați pe autostrada București-Ploiești. Care este explicația autorităților

Autostrada Ploiești-Brașov, care urmează să fie construită în parteneriat public-privat de un consorțiu chinezo-turc, va avea o taxă de aproape 6 euro la suta de kilometri. Șoeferii ar putea fi puși să plătească și pentru a circula pe tronsonul București-Ploiești, ca Guvernul să evite posibilele penalități în cazul în care constructorul nu își va recupera banii.

Guvernul a anunțat luna trecută că tronsonul Comarnic-Brașov al autostrăzii ce va lega Capitala de Brașov va fi construit în parteneriat public-privat de un consorțiu de firme din China și Turcia.

Potrivit Comisiei de Prognoză, autostrada va costa 1,4 miliarde de euro, din care statul român va contribui cu 25% din sumă, în timp ce China Communications Construction Company și Makyol din Turcia vor acoperi restul de 75%.

Cele două companii își vor recupera banii în cei 20 de ani de exploatare prevăzuți în contract, printr-o taxă de aproape 6 euro la suta de kilometri pe care șoferii vor trebui să o plătească. În cazul în care consorțiul chinezo-turc nu își va recupera banii investiți, statul român va plăti diferenţa, precum și cheltuielile de întreţinere, eventuala devalorizare a monedelor şi dobânzi, potrivit știrileprotv.ro.

Ca să evite acest caz nefericit, Comisia de Prognoză vrea ca șoferii să plătească aceeași taxă de 6.3 euro la suta de kilometri și pe autostrada București-Ploiești, pe care se circulă deja. Practic, șoferii care în acest moment pot circula pe A3 doar prin simpla achitare a rovinietei, care este valabilă pe toate șoselele din România, vor trebui să scoată în plus din buzunare aproape 20 de lei dacă vor dori să parcurgă întreaga distanță de 62 de kilmoetri ai autostrăzii.

„Va exista o taxă din Bucureşti. Vom scoate rovinieta de pe acea bucată,” a declarat Ion Ghizdeanu, președintele Comisiei de Prognoză, potrivit sursei citate.

Taxarea autostrăzii București-Ploiești este ilegală, avertizează opoziția, în condițiile în care a fost construită cu bani de la stat și fonduri europene. Din aceleași surse ar putea fi construit și tronsonul Comarnic-Brașov, care nu ar impune taxarea suplimentară a șoferilor.

Întrebat de reporteri cum poate taxa un drum făcut din bani europeni, Ghizdeanu spune că poate face acest lucru „Pentru că proiectul este București-Brașov, pentru că această sumă asigură o anumită compensare, pentru că pentru aceste drumuri se plătește și acum rovinieta, care se va reactualiza”.

De-alungul timpului, mai multe state care și-au dezvoltat infrastructura cu banii de  la chinezi au ajuns să aibă probleme. Muntenegru, unul dintre cele mai mici state din Europa, a împrumutat miliarde de la Beijing, dar și forță de muncă pentru a construi o autostradă de 170 de km, care să lege frontiera cu Serbia de portul Bar de la Marea Adriatică.

În urma acestor împrumuturi, datoria țării este estimată să depășească 80% din PIB până la finalul anului, iar dacă guvernul de la Podgorița nu va putea achita ratele începând din 2021, China va avea dreptul de a lua garanţie terenuri şi proprietăţi în mica republică europeană, potrivit G4Media.ro.

Un alt stat care a avut de suferit de pe urma banilor chinezești este Sri Lanka, care a ajuns să fie atât de îndatorată Beijingului, încât anul trecut a fost forţată să dea în concesiune un port din Hambantota unei companii chineze pentru 99 de ani.


Foto: Mediafax