Sindromul Italia: Trauma româncelor plecate la muncă în străinătate

Florel Manu 25/01/2018 | 12:37 Ştiri
Sindromul Italia: Trauma româncelor plecate la muncă în străinătate

Sindromul Italia este trauma trăită de româncele care ajung în străinătate și în loc de un trai mai bun ajung la depresie.

O echipă de specialiști de la Universitatea din Udine, Italia, se află din 21 ianuarie la Spitalul de boli psihice Socola pentru a stabili modul în care femeile din Moldova, plecate la muncă în străinătate, se întorc în țară cu diverse traume, acestea ajungând să fie cunoscute drept sindromul Italia.

Psihologi din România și Europa au constatat că mai multe femei din zona Moldovei care au lucrat în străinătate suferă de depresie la întoarcerea în țară, specialiștii numind acest fenomen Sindromul Italia. Din cele peste 3.000 de femei care au fost internate la Spitalul Socola, 160 sunt românce care au lucrat în Italia, potrivit Digi24.

Toate femeile care se află în această situație au plecat din țară din cauza sărăciei și au vut să câștige bani pentru a-și întreține familiile, însă în străinătate și-au pierdut sănătatea. Și asta pentru că necunoașterea limbii, slujbele grele, condițiile de lucru și singurătatea le-au adus în depresie. Specisliștii din Udine stau la Iași până pe 28 ianuarie, timp în care împreună cu psihiatrii români, dar și cu pacientele încearcă să stabilească modul în care se instalează Sindromul Italia.

Sindromul Italia: cum apare

Mai multe acțiuni comune ale autorităților italiene și ale celor române au scos la iveală, anii trecuți, mai multe nereguli legate de abuzuri comise de unii angajatori asupra femeilor care lucrează în pensinsulă. Anul trecut, în martie, poliția din Italia a descoperit că până la 7.500 de femei, majoritatea românce trăiau în sclavie la ferme din Sicilia. O organizație pentru apărarea drepturilor emigranților au dezvăluit că mai mult de jumătate din femeile aflate la muncă erau obligate să întrețină relații sexuale cu angajatorii lor.

Autoritățile au mai descoperit atunci că femeile lucrau în condiții grele și le era teamă să reclame situația prin care trec de frică să nu fie abuzate ori bătute. Acestea sunt o parte din problemele semnalate și de medicii de la Spitalul de Psihiatrie Socola care au calificat fenomenul drept Sindromul Italia.  În martie anul trecut, una din femeile care a trăit în sclavie în Sicilia aproape trei ani le povestea jurnaliștilor de la The Observer modul în care fermierul pentru care lucra o abuza după ce intra în camera ei cu o armă.

„Proxyma Association”, o organizaţie din Italia pentru apărarea drepturilor imigranţilor, estima anul trecut că mai mult de  jumătate din numărul femeilor care lucrează în serele din Italia sunt forţate să întreţină relaţii sexuale cu angajatorii lor. Fenomenul a fost reclamat inclusiv în guvernul Italian, însă fără rezultate. Soarta femeii prezentate în demersul jurnalistic al „The Observer”, a fost una destul de crudă. Aceasta s-a despărțit de soțul său, a rămas fără loc de muncă, iar pentru a reveni în țară a primit bani de la prieteni pentru a cumpăra biletul de întoarcerfe. Mai mult acesta pierduse și custodia propriilor copii.

Revenind la studiul specialiștilor de la Universitatea din Udine, aceștia au spus că primele rezultate privnd Sindromul Italia vor fi făcute în vara acestui an.

Potrivit datelor Băncii Naționale, în 2016, românii care lucrează în străinătate au trimis în țară circa 3,15 miliarde de euro. În cinci din ultimii zece ani, valoarea remiterilor a fost mai mare decât nivelul investițiilor făcute de multinaționale în România. Cei mai mulți români, în jur de 2,8 milioane, sunt plecați în Italia, Germania, Franța, Austria, Marea Britanie, Ungaria și Grecia. O calcul oficial care să arate  numărul exact al românilor care muncesc în străinătate nu există, însă estimările arată ce cea mai numeroasă comunitate de muncitori din România se găsește în Italia.

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.