GALERIE FOTO Cum arată Silicon Valley de România, inaugurat recent în centrul orașului Cluj-Napoca

Florel Manu 10/08/2018 | 10:44 Digital
GALERIE FOTO Cum arată Silicon Valley de România, inaugurat recent în centrul orașului Cluj-Napoca

Primii români care au emigrat la începutul anilor 1900 în Statele Unite erau din Ardeal. Acum, după mai bine de o sută de ani, un specialist IT aduce spiritul american la Cluj-Na­po­ca. Și nu oricum.

Acest articol a apărut în numărul 46 (6-26 august) al revistei NewMoney

Infrastructura modernă și viziunea antreprenorilor din vestul României au făcut ca orașele de aici să cunoască o dezvoltare accelerată în ultimii ani. În cap de listă se află Cluj-Napoca, acolo unde piața imobiliară atinge în fiecare lună noi recorduri, iar companiile locale și străine își dispută spațiile pentru a deschide noi afaceri.

Pe scurt, un oraș în care se simte din ce în ce mai puternic respirația Occidentului și în care mulți sunt tentați să vadă un Silicon Valley al României.

Statistic, un angajat din 11 din Cluj-Napoca lucra în IT la finalul anului trecut, numărul companiilor din domeniu crescând cu 75% faţă de 2011, potrivit datelor unui studiu la nivel naţional realizat de clusterul IT ARIES. Și tot de la Cluj vine și Silicon Forest, un hub de tehnologie dedicat micilor comunități din industria IT, inițiat de Gabriel Rusu, CEO al Mejix, în parteneriat cu doi investitori americani, Boaz Gilad, fondator și CEO al Brookland Capital, și Guy Praisler, CEO al Dine Market.

FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

 

Maramureșean de origine și absolvent al Facultății de Automatică a Poli­tehnicii din Cluj-Napoca, secția în limba engleză, Gabriel Rusu (36) s-a format ca antreprenor inspirându-se din mo­dele de business cu o confirmare ve­nită de dincolo de Ocean.

Citiți și: Un antreprenor originar din Republica Moldova vrea să umple România cu stații de alimentare cu bere

După terminarea studiilor a lucrat îm­preună cu George Șerban, viitorul său partener de afaceri în Best Kids, pentru o platformă de comerț electronic din Sta­tele Unite, pentru care construiau site-uri şi asigurau partea de suport tehnic şi de dezvoltare. Doi ani mai târziu, în 2007, s-au decis să deschidă magazinul online de jucării, de data aceasta în .ro, într-un moment în care comerțul electronic avea o cotă nesemnificativă în piața de retail.  Numai că, în prezent, piața online este în creștere. Zece ani mai târziu, Rusu își pregătește exitul din Best Kids, devenit între timp unul dintre cele mai mari ma­ga­zine online de jucării, jocuri şi articole pentru copii din România, cu o cifră de afaceri de peste trei milioane de euro.

În paralel, Rusu a deschis în 2008 și o companie de tehnologie, Mejix, „prin care am făcut un proiect în America pe care l-am denumit Dine Market“, o plat­formă de comerț online care pune restaurantele în legătură directă cu toți furnizorii lor. Între timp, Mejix a lucrat cu clienți americani, pentru care a dezvoltat site-uri și aplicații, ajungând la o cifră anuală de afaceri de aproximativ 600.000 de euro pe an.

FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

 

MODELUL AMERICAN. Gabriel Rusu s-a familiarizat cu modelele americane de dezvoltare, concentrându-se mai ales pe problemele pe care le au companiile mici din domeniul tehnologiei. „În Statele Unite, gândirea legată de startup-uri este total diferită“, explică el.

Deschis în centrul Clujului, în urma unei investiții de 200.000 de euro, Silicon Forest este expresia concretă a acestui tip diferit de gândire. „Ideea de Silicon Forest este să finanțăm startup-urile care vin la noi în clădire și să le ajutăm să crească“, mai spune Rusu. În condițiile în care multe companii din sfera tehno­logiei din România sunt încă profitabile pe zona de outsourcing, la Cluj și Bucu­rești au început să apară companii care se orientează pe dezvol­tarea de produse originale. „Le dezvoltă și vor să dea lovitura cu ele“, mai spune antreprenorul. Numai că, până la a da lovitura, startup-urile găzduite de Silicon Forest au nevoie de inves­tiții și de un spațiu în care să-și desfă­șoare activitatea.

Iar partenerii americani ai Silicon Fo­rest au acces la o serie de investitori, care nu au neapărat sume foarte mari de bani, însă au experiență în domeniu și posibilitatea de a deschide mai multe uși. Practic, americanii sunt dispuși să finanțeze oameni și idei. În România, în schimb, „ți se cer balanțe și bilanțuri con­tabile, ca în final investitorul să îți ia 60% din firmă, în timp ce americanii preiau controlul a doar 10% din afacere“, detaliază antreprenorul.

FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

 

Rezumat, ideea de bază a proiectului este ca antreprenorul în care investesc să rămână în această calitate în afacere și să o crească, nu să devină angajat și să nu mai fie motivat să inoveze. Iar dacă planul de afaceri este atins, atunci există premisele pentru a intra cu startup-ul lor într-o nouă etapă de dezvoltare. Și asta nu e tot. Gabriel Rusu a găsit peste Ocean și omul care să le ofere consul­tanță startup-urilor din Silicon Forest. „Avem un tip din SUA care și-a vândut recent afacerea din Silicon Valley către Google și el a devenit product manager”, spune Gabriel Rusu, cu precizarea că americanul va ține aceste cursuri online clienților săi.

Sesiunile de training au ca scop famili­arizarea celor care își deschid o mică afacere în domeniul IT cu modul în care pot fi dezvoltate și apoi monetizate produsele lor. Și asta pentru ca posibilii investitori, cel mai probabil americani, să nu irosească banii în idei care rămân doar în memoria unui calculator.

FORȚA CELOR MICI. Pentru a le oferi par­tenerilor americani o bază cât mai mare de companii în care pot investi, Rusu a adus în Silicon Forest firme cu obiecte de activitate dintre cele mai diverse, de la dezvoltarea de aplicații mobile la construirea de platforme web sau pro­iecte wireless. Și, pentru ca spațiile să fie utilizate la o capacitate cât mai mare, în clădire vin și companii care țin ședințe ori sesiuni de pregătire de câteva ore.

FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

 

Însă principala menire a Silicon Forest este să adune cât mai multe companii mici, care să se completeze una pe alta și să formeze o comunitate. „Această idee ne-a venit după ce americanii au vă­zut atmosfera de la Mejix“, explică Rusu, în opinia căruia atmosfera dintr-o firmă mică este mai plăcută decât într-o mare corporație. Pe de altă parte, multina­ționalele be­ne­ficiază de condiții mult mai bune de lucru, astfel că în Silicon Forest au fost amenajate mai multe spații de relaxare comune de care să beneficieze toți chiriașii.

Rusu spune că cererea de birouri în zona centrală este atât de mare în Cluj-Napoca încât putea să închirieze toate spațiile unei singure companii, însă ideea proiectului nu este una strict imo­biliară, ci bazată pe colaborarea dintre entități mici care pot iniția împreună pro­iecte finanțabile. Până la sfârșitul anului, Rusu esti­mează un grad de ocupare de aproximativ 80%, astfel că a început deja să se uite după noi spații în care să aducă startup-uri. Și cum Clujul se aglomerează pe zi ce trece, iar par­cările din centrul orașului sunt extrem de scumpe, antreprenorul vrea să cumpere pentru cei care lucrează în clădire biciclete și trotinete electrice și să ame­najeze inclusiv o stație de încărcare.

Planurile de dezvoltare ale conceptului Silicon Forest nu se rezumă însă numai la Cluj-Napoca. Cei trei parteneri monitorizează activitatea IT din orașe mai mici cum sunt Oradea și Baia Mare, și care în ultimii doi ani au cunoscut o dezvoltare accelerată în ceea ce privește startup-urile tehnologice.

 

Acest material a fost documentat la Cluj-Napoca.

 

Un pic de matematică

Cel mai recent studiu din zona IT arată că cifra de afaceri cumulată a companiilor din acest domeniu a ajuns la sfârșitul lui 2016 la circa cinci miliarde de euro.

  • Evoluție. Din 2011 până în 2016, numărul firmelor care activau în domeniul IT a crescut de la 9.823 la 14.339; la sfârșitul anului trecut, pe piața locală activau circa 17.000 de astfel de companii.
  • Personal. Numărul angajaților din sectorul IT a crescut cu 75% din 2011 până în 2016, la circa 100.000 de persoane. Cea mai puternică evoluție s-a înregistrat în orașul Cluj-Napoca.

 


FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.