Și-a petrecut copilăria în Franța și acum vrea să cucerească Europa cu produse gastronomice de lux

Senica Micu 04/12/2018 | 12:52 Oameni
Și-a petrecut copilăria în Franța și acum vrea să cucerească Europa cu produse gastronomice de lux

Din România în Franța și apoi în sens invers antreprenorul Cristian Preotu a aplicat în businessurile lansate la nivel local toate lecțiile învățate între laturile Hexagonului. 

Acest articol a apărut în numărul 54 (3 – 16 decembrie) al revistei NewMoney

La etajul doi al unei clădiri din centrul Capitalei, Cristian Preotu (41 de ani) și-a amenajat un spațiu de lucru reprezentativ pentru Le Manoir, compania pe care a înființat-o în 2004. Primele lucruri care ies în evidență aici sunt tablourile agă­țate pe perete și sticlele de vin păstrate la o temperatură optimă, într-un frigider special. Restul se armonizează cu diverse tonuri de culori reci și calde, cu gea­muri transparente între departamente și birouri din lemn masiv, lăcuit. Nu este un conac – tradus din franceză, Le Manoir înseamnă Conacul – și nici nu s-a dorit acest lucru. Cel puțin nu aici, un loc destinat exclusiv dezvoltării ideilor pe care Preotu le aplică de mai mulți ani în propriul business.

„Acum ne pregătim să deschidem birourile în Paris. Începem distribuția vinu­rilor românești în Franța. Birourile Le Ma­noir din Franța, care înseamnă o in­ves­tiție de aproximativ 50.000 de euro, sunt o sucursală a companiei din România, pe care o dețin în familie, cu soția mea, Maria“, își dezvăluie el cele mai recente planuri. Un pas care va fi urmat la începutul anului viitor de inaugurarea unui magazin românesc aproape de Tour Eiffel și de Ambasada Româ­niei, valoarea investiției ridicându-se la circa 200.000-300.000 de euro. Preotu re­vine astfel în țara unde a avut pri­mele ex­periențe ca vânzător și s-a format și rafinat pentru businessul pe care-l dezvoltă astăzi în România.

à la française. De la 11 ani a trăit în Franța, împreună cu părinții. Mama era medic, iar tatăl lucra în administrație. S-a acomodat repede cu felul „colorat și mo­dern“ al francezilor, cu deschiderea lor către nou, dorindu-și rapid să câștige proprii săi bani. După ce a împlinit 12 ani, a început să meargă în piețele de vechituri care se organizau în weekend și să vândă diferite mărunțișuri. Căuta tot felul de obiecte prin diverse locuri, de la benzi de­se­nate până la unele lucruri „mai solide“, o activitate care-l relaxa și, în același timp, îi aducea profit. „La 14 ani am reușit să îmi cumpăr o motocicletă din banii mei.“ Și tot cam pe atunci a început să lucreze în restaurante, „un job foarte ușor de obținut în Franța“, pentru ca mai târziu să se angajeze barman în cluburi.

„Întotdeauna am avut un job în timpul școlii“, își amintește antreprenorul. Apoi a ales să studieze Dreptul, iar când s-a ivit oportunitatea de a se angaja la o companie în Anglia, nu a stat pe gânduri. „În Anglia, împreună cu niște investitori de la o bancă, am lucrat pentru o fir­mă de con­sultanță din România“, mai spune el. Și a fost genul de legătură cu țara natală care l-a determinat să revină aici, în 2002, și să lucreze în imobiliare timp de doi ani.

Specializată în importul și comercializarea produselor gastronomice și a băutu­rilor alcoolice premium, Le Manoir a apă­rut în 2004, când Preotu avea 26 de ani, astăzi compania fiind un nume consacrat datorită unor branduri precum Comtesse du Barry, Michel Cluizel, Cinco Jotas sau Famille Perrin. Din 2006, printr-un parte­neriat cu primul său furnizor, Comtesse du Barry, a apărut și primul magazin propriu, deschis în București. „Am creat un concept nou, o episerie (băcănie, n.r.) fină fran­­țuzească, cu mai multe produse în același loc. Ei au foarte multe magazine în Franța, specializate pe anumite produse. De pildă, sunt 100 de magazine Comtesse du Barry specializate pe foie gras“, deta­liază Cristian Preotu.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente. În 2011, a câștigat unul dintre marile premii ale concursului „Tânărul Jurnalist al Anului”, inițiat de Freedom House România.
← Close