Cristian Preotu, Le Manoir: ”Dacă întâlnesc un bucătar bun, îi fac un restaurant“

Senica Micu 04/12/2018 | 12:52 Oameni
Cristian Preotu, Le Manoir: ”Dacă întâlnesc un bucătar bun, îi fac un restaurant“

Din România în Franța și apoi în sens invers antreprenorul Cristian Preotu a aplicat în businessurile lansate la nivel local toate lecțiile învățate între laturile Hexagonului. 

Acest articol a apărut în numărul 54 (3 – 16 decembrie) al revistei NewMoney

La etajul doi al unei clădiri din centrul Capitalei, Cristian Preotu (41 de ani) și-a amenajat un spațiu de lucru reprezentativ pentru Le Manoir, compania pe care a înființat-o în 2004. Primele lucruri care ies în evidență aici sunt tablourile agă­țate pe perete și sticlele de vin păstrate la o temperatură optimă, într-un frigider special. Restul se armonizează cu diverse tonuri de culori reci și calde, cu gea­muri transparente între departamente și birouri din lemn masiv, lăcuit. Nu este un conac – tradus din franceză, Le Manoir înseamnă Conacul – și nici nu s-a dorit acest lucru. Cel puțin nu aici, un loc destinat exclusiv dezvoltării ideilor pe care Preotu le aplică de mai mulți ani în propriul business.

„Acum ne pregătim să deschidem birourile în Paris. Începem distribuția vinu­rilor românești în Franța. Birourile Le Ma­noir din Franța, care înseamnă o in­ves­tiție de aproximativ 50.000 de euro, sunt o sucursală a companiei din România, pe care o dețin în familie, cu soția mea, Maria“, își dezvăluie el cele mai recente planuri. Un pas care va fi urmat la începutul anului viitor de inaugurarea unui magazin românesc aproape de Tour Eiffel și de Ambasada Româ­niei, valoarea investiției ridicându-se la circa 200.000-300.000 de euro. Preotu re­vine astfel în țara unde a avut pri­mele ex­periențe ca vânzător și s-a format și rafinat pentru businessul pe care-l dezvoltă astăzi în România.

à la française. De la 11 ani a trăit în Franța, împreună cu părinții. Mama era medic, iar tatăl lucra în administrație. S-a acomodat repede cu felul „colorat și mo­dern“ al francezilor, cu deschiderea lor către nou, dorindu-și rapid să câștige proprii săi bani. După ce a împlinit 12 ani, a început să meargă în piețele de vechituri care se organizau în weekend și să vândă diferite mărunțișuri. Căuta tot felul de obiecte prin diverse locuri, de la benzi de­se­nate până la unele lucruri „mai solide“, o activitate care-l relaxa și, în același timp, îi aducea profit. „La 14 ani am reușit să îmi cumpăr o motocicletă din banii mei.“ Și tot cam pe atunci a început să lucreze în restaurante, „un job foarte ușor de obținut în Franța“, pentru ca mai târziu să se angajeze barman în cluburi.

„Întotdeauna am avut un job în timpul școlii“, își amintește antreprenorul. Apoi a ales să studieze Dreptul, iar când s-a ivit oportunitatea de a se angaja la o companie în Anglia, nu a stat pe gânduri. „În Anglia, împreună cu niște investitori de la o bancă, am lucrat pentru o fir­mă de con­sultanță din România“, mai spune el. Și a fost genul de legătură cu țara natală care l-a determinat să revină aici, în 2002, și să lucreze în imobiliare timp de doi ani.

Specializată în importul și comercializarea produselor gastronomice și a băutu­rilor alcoolice premium, Le Manoir a apă­rut în 2004, când Preotu avea 26 de ani, astăzi compania fiind un nume consacrat datorită unor branduri precum Comtesse du Barry, Michel Cluizel, Cinco Jotas sau Famille Perrin. Din 2006, printr-un parte­neriat cu primul său furnizor, Comtesse du Barry, a apărut și primul magazin propriu, deschis în București. „Am creat un concept nou, o episerie (băcănie, n.r.) fină fran­­țuzească, cu mai multe produse în același loc. Ei au foarte multe magazine în Franța, specializate pe anumite produse. De pildă, sunt 100 de magazine Comtesse du Barry specializate pe foie gras“, deta­liază Cristian Preotu.

GURMANZI DE LUX. Astăzi, a ajuns la trei ma­gazine de gastronomie și vinuri în Bu­curești, o franciză în Cluj-Napoca și un magazin în Serbia. În urmă cu doi ani, Preotu a închis două magazine, la Timi­șoara și Constanța, care au funcționat timp de cinci ani și despre care spune că nu pierdeau bani, dar nici nu aduceau. „Cred că mai mult aș fi regretat dacă nu aș fi încercat. Pot reveni oricând la aceste ma­gazine“, mărturisește el, adăugând că investiția într-un Comtesse du Barry este bugetată la aproximativ 200.000-300.000 de euro, indiferent dacă este vorba despre o unitate în țară sau în străinătate.

Pe lângă magazinul de produse româ­nești pe care îl va lansa anul viitor la Paris, Le Manoir va mai deschide încă unul sub brandul Comtesse du Barry în Serbia, urmând un altul în Viena, unde încă mai caută spațiul potrivit. Și tot pe acest segment, la finele lunii decembrie, inau­gu­rează în zona Pipera din București primul outlet Le Manoir, unde vor fi vândute vi­nuri la ladă. Tradus în cifră de afaceri, antreprenorul estimează pentru anul în curs vân­zări de 1,5 milioane de euro (fără TVA), pentru aceste magazine, cu un plus de 12% față de 2017. Pe cate­goria de vinuri franțuzești de calitate are o cotă anuală între 35% și 50% din totalul de importuri din Franța.

„În 2006, când am început, majoritatea cumpărăturilor erau cadouri, foarte puțini cumpărau pentru consum propriu. Ce este amuzant este percepția față de magazinele noastre, ca fiind scumpe. Eu aș fi preferat să fie percepute ca fiind bune“, adaugă Preotu, explicând că cea mai ieftină sticlă de vin pornește de la 30 de lei, iar cea mai scumpă ajunge la 5.000 de euro. Gusturile și obiceiurile de cumpărare s-au mai schimbat între timp, dar cadourile au ră­mas o sursă importantă de venituri.

„Acum este o concurență mare pe par­tea asta de cadouri. Din calculele proprii, valoarea acestei piețe este de 25 de mili­oane de euro“, mai spune antreprenorul, cu precizarea că, în perioada sărbătorilor, aproximativ 90% din volumul vânzărilor de cadouri sunt acoperite de segmentul corporate. Potrivit unui studiu realizat recent de platforma de cadouri GiftShare, 43% din români cheltuiesc între 100 şi 250 de lei pe cadourile pentru ocazii speciale de genul Crăciunului. De asemenea, unul din doi români cumpără cel mai adesea ca­dourile din malluri, 24% din magazinele online și doar 20,4% din cele stradale.

Pentru că Le Manoir este un business de familie, o altă linie de magazine dez­voltată de această dată de soția antreprenorului, Maria Preotu, com­pletează tabloul general – brandul Petit Bateau, tot de sor­ginte franțuzească, dar în regim de franciză și pe segmentul de fashion. „Cele două magazine Petit Bateau vor încheia 2018 cu vân­zări de 750.000 de euro, adică o creș­tere de 22% față de 2017“, îi schițează Cristian Preotu o dimensiune din câteva cifre, adău­gând că se află în discuții cu reprezen­tanții Petit Bateau din Franța pentru lansarea unei variante online și la nivel local.

MENIU PREMIUM. Sub aceeași umbrelă Le Manoir se află și câteva restaurante, care generează la rândul lor venituri sub­stan­țiale. Despre Le Bistrot Francais – care în urmă cu doi ani a intrat în rețeaua Relais & Chateaux (una dintre cele mai importante asociații de ospitalitate din lume, cu peste 550 de hoteluri şi restaurante de lux din mai bine de 60 de țări) –, Preotu spune că este „cel mai emblematic“ dintre restaurantele pe care le deține. A fost deschis în fosta reședință a lui Albert Galleron (arhitectul francez care a proiectat, printre altele, Ateneul Român și Palatul CEC) și găzduiește și o colecție de tablouri semnate de pictori români cum ar fi Nicolae Tonitza, Eustațiu Stoenescu sau Ion Theodorescu-Sion.

Recent, Le Manoir a deschis un alt restaurant, Corto Maltese, pentru care Preotu estimează vânzări de circa 600.000 de euro pe an. Separat, dar tot la categoria restaurante, antreprenorul punc­tează pizzeria Gourmet, inaugurată în urmă cu trei luni, pasul următor fiind un restaurant cu specific japonez, relocat din zona Ateneului Român în Dorobanți. „În 2019, voi continua să mă dezvolt cu restaurantele, în funcție de oportunități. Dacă întâlnesc un bucătar bun, îi fac un restaurant“, punc­tează el.

Dar, dintre toate realizările, este una care l-a provocat în ultimii opt ani: par­te­neriatul cu Petrus, „cel mai bun vin din lu­me“, parafat în 2018. „E greu să faci un par­teneriat cu ge­nul acesta de casă de vinuri. Prețul unei sticle este în jur de 2.000 de euro“, spune el despre vinul care, „dacă ar ajunge în China, s-ar vinde, în mod sigur, imediat, la prețuri mult mai mari“.

În câteva repere

Absolvent de Drept în Franța, Cristian Preotu a revenit în România în 2002 și a lucrat o perioadă în imobiliare. Apoi a intrat în antreprenoriat și a fondat ceea ce a devenit între timp grupul Le Manoir.

Schimbarea. La 11 ani se mută în Franța, împreună cu părinții, iar la 12 ani câș-tigă primii bani din vânzarea de diferite obiecte în piețele de vechituri. La 14 ani începe să experimenteze joburi noi în restaurante și în cluburi.

Conacul. În 2004, când avea 26 de ani, înființează Le Manoir („conac“ în limba franceză), o companie axată pe importul de vinuri, băuturi spirtoase și produse gastronomice fine.

Băcănia. În 2006, în urma unui parteneriat cu Comtesse du Barry, deschide prima episerie fină franțuzească în București, cu produse din mai multe categorii.

Dezvoltarea. Astăzi dezvoltă concomitent câteva linii de business: distribuție, retail și restaurante, împreună cu soția sa, Maria Preotu.

Decembrie. Urmează să deschidă birourile Le Manoir din Paris, iar în ianuarie 2019 – un magazin românesc aproape de Tour Eiffel.


FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.