Și-a luat doctoratul în economie, dar pasiunea pentru ia românească îi aduce 120.000 de euro pe an

Senica Micu 29/11/2018 | 15:14 Oameni
Și-a luat doctoratul în economie, dar pasiunea pentru ia românească îi aduce 120.000 de euro pe an

Care este legătura dintre simbolurile cusute manual pe vechile ii românești și o afacere de peste 120.000 de euro? Răs­pun­­sul vine de la Florile antreprenoarei Cristina Chiriac.

Acest articol va apărea în numărul 54 (3 – 16 decembrie) al revistei NewMoney

Într-o casă elegantă, pe Strada Plantelor din București, peste 100 de costume populare cu povești de zeci de ani, adunate din toată România, stau aliniate în camere destinate exclusiv lor, ca într-un muzeu. Cristina Chiriac (45 de ani) a început să colec­ționeze „aceste mici comori“ acum vreo șase ani, mai mult dintr-o întâmplare: se afla la o conferință pe teme economice, în Italia, și s-a gândit să poarte ceva „mai special“ în locul riguroasei cămăși de business. O ie. Își amintește că a primit atât de multe aprecieri, încât s-a trezit asaltată de gânduri care o îndemnau să repete negre­șit experiența.

Nu intrase încă în niciun business, așa că nici nu văzuse aici o parte mercantilă. Nu încă. Tot ce își dorea era să adune cât mai multe ii și costume populare vechi. Unele i se potriveau, altele nu. Pe unele le asorta la ținute casual, pe altele le păstra. Acum, în locul unde a conceput toată afacerea cu ii, în aceeași casă din Plantelor, miroase și a vechi, și a nou. Vechile mo­de­le de zeci de ani sunt readaptate pe o pânză nouă, iar apoi multe dintre ele iau calea exportului.

DECLICUL. Doctor în economie, mediator, practician în insolvență, consultant și auditor financiar, Cristina Chiriac s-a trezit la un moment dat într-un punct în care drumul pe care mergea nu-i mai aducea satis­facții. Deși a avut întotdeauna funcții de conducere, atât în instituții ale statului, cât și în companii private, când s-a apropiat de vârsta de 40 ani a apărut o dorință pu­ter­nică de schimbare. „Și m-am oprit. Sim­țeam că nu merg nicăieri, că nu există un drum“, povestește ea.

Flori de ie a început să prindă formă în 2014, iar antreprenoarea spune că declicul s-a produs când a început să primească tot mai multe solicitări de la doamne care-și doreau să poarte ii precum cele pe care le purta ea. „Ce-ar fi să produc ii cusute m­a­nual după modelele vechi?“, și-a spus atunci. Așa a început călătoria ei prin țară, în zonele etnografice, din sat în sat, din poartă în poartă, timp de trei luni, în­tre­­bând de cusătorese care să re­­producă întocmai cusăturile de pe iile vechi din propria colecție. „Maică, știi pe cineva care mai știe să coasă?“ era între­barea care a ajutat-o să descopere multe povești și legende despre iile românești, pe care le numește „obiecte vestimentare magice“.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente. În 2011, a câștigat unul dintre marile premii ale concursului „Tânărul Jurnalist al Anului”, inițiat de Freedom House România.
← Close