Flori de doi de i

Senica Micu 29/11/2018 | 15:14 Oameni
Flori de doi de i

Care este legătura dintre simbolurile cusute manual pe vechile ii românești și o afacere de peste 120.000 de euro? Răs­pun­­sul vine de la Florile antreprenoarei Cristina Chiriac.

Acest articol va apărea în numărul 54 (3 – 16 decembrie) al revistei NewMoney

Într-o casă elegantă, pe Strada Plantelor din București, peste 100 de costume populare cu povești de zeci de ani, adunate din toată România, stau aliniate în camere destinate exclusiv lor, ca într-un muzeu. Cristina Chiriac (45 de ani) a început să colec­ționeze „aceste mici comori“ acum vreo șase ani, mai mult dintr-o întâmplare: se afla la o conferință pe teme economice, în Italia, și s-a gândit să poarte ceva „mai special“ în locul riguroasei cămăși de business. O ie. Își amintește că a primit atât de multe aprecieri, încât s-a trezit asaltată de gânduri care o îndemnau să repete negre­șit experiența.

Nu intrase încă în niciun business, așa că nici nu văzuse aici o parte mercantilă. Nu încă. Tot ce își dorea era să adune cât mai multe ii și costume populare vechi. Unele i se potriveau, altele nu. Pe unele le asorta la ținute casual, pe altele le păstra. Acum, în locul unde a conceput toată afacerea cu ii, în aceeași casă din Plantelor, miroase și a vechi, și a nou. Vechile mo­de­le de zeci de ani sunt readaptate pe o pânză nouă, iar apoi multe dintre ele iau calea exportului.

DECLICUL. Doctor în economie, mediator, practician în insolvență, consultant și auditor financiar, Cristina Chiriac s-a trezit la un moment dat într-un punct în care drumul pe care mergea nu-i mai aducea satis­facții. Deși a avut întotdeauna funcții de conducere, atât în instituții ale statului, cât și în companii private, când s-a apropiat de vârsta de 40 ani a apărut o dorință pu­ter­nică de schimbare. „Și m-am oprit. Sim­țeam că nu merg nicăieri, că nu există un drum“, povestește ea.

Flori de ie a început să prindă formă în 2014, iar antreprenoarea spune că declicul s-a produs când a început să primească tot mai multe solicitări de la doamne care-și doreau să poarte ii precum cele pe care le purta ea. „Ce-ar fi să produc ii cusute m­a­nual după modelele vechi?“, și-a spus atunci. Așa a început călătoria ei prin țară, în zonele etnografice, din sat în sat, din poartă în poartă, timp de trei luni, în­tre­­bând de cusătorese care să re­­producă întocmai cusăturile de pe iile vechi din propria colecție. „Maică, știi pe cineva care mai știe să coasă?“ era între­barea care a ajutat-o să descopere multe povești și legende despre iile românești, pe care le numește „obiecte vestimentare magice“.

Astăzi colaborează cu 60 de femei, totul fiind realizat manual, urmând liniile și mo­delele de acum zeci de ani. Investiția de început în acest business a fost de circa 15.000 de euro, o mare parte fiind direcțio­nată către deschiderea unui magazin în Băneasa Shopping Center, care a funcțio­nat timp de doi ani, în paralel cu alte câteva colaborări cu anumite magazine din România. „În 2017 am închis magazinul. Chiria era atât de mare încât nu justifica nivelul vânzărilor. Și, fiind o companie mică, nu mai reușeam să diversificăm gama. Eram într-o cursă în care eu alergam să fac vânzări, iar banii se duceau pe chirii și pe salarii“, explică ea.

MIZA PE ONLINE. De altfel, chiar renun­ța­rea la acel magazin și concentrarea pe online (cu magazinul florideie.ro) au dus la o explozie a vânzărilor. „Am schimbat macazul din offline în online și lucrurile au luat o întorsătură spectaculoasă. Astăzi suntem prezenți pe trei continente, livrăm în peste 20 de țări din lume“, adaugă Cristina Chiriac. Cu precizarea obligatorie că „nu li­vrăm vagoane de ii, dar zilnic pleacă în străi­­nătate câte cinci-șapte produse“. Aceste li­vrări înseamnă 70% dintr-o cifră de afaceri care anul trecut a depășit 120.000 de euro. Pe piața externă a avut o vizibilitate foarte bună datorită show-urilor de modă, târgurilor și expozițiilor la care a participat, prima amintire fiind legată de un eveniment la Londra, unde a primit și prima lecție de marketing de la un reprezentant al cunoscutului Giorgio Armani. „M-a întrebat: «Ce sunt bluzele astea?». Și am început să-i povestesc despre ia româ­nească, un simbol, despre identitatea națională. Și mi-a zis: «Pentru mine este doar o cămașă lu­crată manual, foarte frumoasă, dar nu văd de ce ar trebui să cumpăr eu o cămașă tradițională românească, nu mă convingi. Dacă mi-ai spune că este handmade 100%, fără să mă duci în tradiția poporului tău, clar m-ar interesa».“

A realizat atunci că va trebui să se adap­teze continuu pentru fiecare piață. Așa a început și o diversificare a produselor, intrând anul acesta pe segmentul de luxury-dress („trei luni se coase la o rochie“), care merge foarte bine pe piața din Dubai, dar și în zona de sport, cu tricouri din bum­bac, pe care pictează și coase măr­gele, în același stil tradițional. Grosso modo, odată cu dezvoltarea produselor și pe alte categorii, antreprenoarea esti­mează o creștere de 25% a cifrei de afaceri în 2018.

CONCURENȚA. Dintre toate provocările pe care le-a avut până acum, cea mai mare rămâne competiția la nivel internațional, în contextul în care foarte mulți produ­că­tori de serie copiază modele, își mută pro­ducția în India sau în China, iar apoi vând produsul final la prețuri mult mai mici.

Potrivit Cristinei Stan, brand manager al designerului Izabela Mandoiu, antreprenorii din România se pot proteja de avalanșa produselor din China într-un singur fel: prin educarea clienților privind vestimen­tația și prin pu­terea lor de achiziție. „Ce se în­tâmplă cu fake-urile din China sau din India este un mecanism arhicunoscut pentru toată industria de fashion, și nu numai: ei copiază orice este în trend; diferențierea se face la poziționare, nu la aspectul produsului“, spune și Antoaneta Mareș, fondatoarea platformei Blouse Rou­mai­ne Shop.

Pe viitor, Cristina Chiriac nu intențio­nează să deschidă un alt magazin, dar se va concentra pe vânzările online și pe expoziții, pe care le consideră cel mai bun motor de promovare. Și încă ceva: la un moment dat, într-un viitor mai mult sau mai puțin îndepărtat, poate chiar va deschide un muzeu cu toate costumele populare unicat pe care le-a colecționat și în care a investit peste 60.000 de euro. Cel puțin până acum.

 

CV pe repede-nainte

De profesie economist, specializată în finanțe, bănci, asigurări și doctor în economie, Cristina Chiriac este astăzi și Ambasador al Antreprenoriatului Feminin.

  • Avas. Între 2009 și 2012 a fost vicepreședinte al Auto-rității pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), ocupându-se de activitățile de monitorizare post-privatizare și insolvență.
  • WTCB. Între 2013 și 2014 a fost director general al World Trade Center București (WTCB), în locul lui Mircea Ursache.
  • ANAA. În 2013 are, alături de alți antreprenori români, inițiativa înființării Asociaţiei Naționale a Antreprenorilor (ANAA), pentru susținerea ideilor de afaceri la nivel local.
  • WWW. În 2014, Flori de ie apare în spațiul virtual, devenind în câțiva ani cunoscut și la nivel internațional, cu solicitări din Dubai, America, Asia etc.
  • Autor. La finele lui 2016, Cristina Chiriac publică volumul „Marea Privatizare”, în care face o analiză din punct de vedere economic, juridic și social a procesului de privatizare din România post-decembristă.
  • FPFA. În 2018, lansează Federaţia Patronatelor Femeilor Antreprenor (FPFA), creată pentru a susține implicarea femeilor în viața economică și socială a ţării.

FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente. În 2011, a câștigat unul dintre marile premii ale concursului „Tânărul Jurnalist al Anului”, inițiat de Freedom House România.