Sfârșitul iTunes e inevitabil. Cum va arăta lumea de după

Mimi Noel 19/05/2017 | 12:44 Global
Sfârșitul iTunes e inevitabil. Cum va arăta lumea de după

După Steve Jobs, noua lovitură pe care Apple o pregătește la nivel mondial depinde covârșitor de un alt nume: Jimmy Iovine, producătorul muzical și de film, cofondatorul Interscope Records, pre­ședintele casei de discuri Interscope Geffen A&M, astăzi un guru al Apple Music. Dacă Iovine găsește calea, incursiunea Apple în industria video nu va mai fi decât un nou început pentru hegemonia globală a companiei din Cupertino.

Will.i.am (William James Adams, rapper american, compozitor, antreprenor și actor, n.r.) căuta să vân­­dă ideea unui reality show, când l-a întâlnit pe Jimmy Iovine pe terasa clădirii unde lucrează (îi place să încheie în aer liber cele mai importante afaceri). Era vorba de o emisiune-concurs de genul „Shark Tank“ (un business reality show, n.r.), doar că pentru aplicații noi. Lui Iovine i-a plăcut ideea și împreună l-au convins pe producătorul TV Ben Silverman să-i vândă mai departe ideea lui Eddy Cue, directorul diviziei de servicii a Apple și, totodată, omul de le­­gă­­­tură cu Hollywoodul.

Will.i.am a mers apoi în Cupertino (localitatea în care își are sediul Apple, n.r.), unde s-a întâlnit cu Cue. Nu peste mult timp, au căzut de acord să pro­­ducă, pentru Apple Music, serviciul de streaming al gigantului tehnologic, care, în cei doi ani de la crea­­re, a devenit deja parte importantă din businessul Apple. Pe fondul scăderii vânzărilor iTunes și al ascensiunii serviciilor de streaming de tip Spotify, cei de la Apple vor să vadă dacă reușesc să facă din Apple Music un soi de one-stop shop și astfel să-și păstreze clienții permanent conectați la iPhone-uri.

„Un serviciu muzical trebuie să fie mai mult decât un bloc de melodii și câteva playlist-uri“, explică Iovine. „Încerc să-i ajut pe cei de la Apple Music să devină o mișcare globală, de masă și să ofere orice, de la trupe necunoscute până la videoclipuri. Avem multe planuri“, adaugă acesta.

Incursiunea celor de la Apple Music în zona programelor video s-ar putea dovedi un flirt de moment, dar, dacă lui Iovine chiar îi iese, cea mai mare companie a lumii și-ar putea spori investițiile pe zona aceasta. „Avem libertate absolută să facem unul, două, trei show-uri de test, vedem ce are priză și ce nu“, spune Iovine.

În următoarele luni, Apple Music intenționează să dea drumul transmisiei spectacolului de karaoke Carpool, după modelul show-ului lui James Corden cu celebrități care cântă; într-un episod, vor apărea, de exemplu, John Legend și Alicia Keys conducând și cântând. Apple Music poate lansa cam zece serii originale până la finalul anului, inclusiv câteva docu­mentare. Iovine nu declară exact despre ce este vor­­ba, dar cei apropiați proiectelor spun că două dintre documentare sunt despre brandurile celebre Bad Boy Records și Cash Money Records, iar un altul este despre impresarul muzical Clive Davis.

FESTINA LENTE. Deocamdată însă, Iovine se con­centrează în cea mai mare parte pe componenta video a pieselor muzicale. Are în plan chiar o conti­nuare a operei rap „Blocat în toaletă“, semnată de artistul R. Kelly (a ajuns deja la capitolul 33, din 2005 încoace, n.r.). Iovine a avut deja discuții și cu Warner Bros. Television și lucrează la un alt spectacol bazat în mare măsură pe viața lui Dr. Dre, compozitor de muzică rap și colaboratorul său de o viață.

Nu în ultimul rând, intenționează să meargă dincolo de zona muzicală și a discutat posibile idei cu prietenul său Brian Grazer (producătorul filmului „O minte sclipitoare“, n.r.) și cu directorul JJ Abrams. „Apple Music este departe de a se fi epui­zat“, spune Iovine. Cu cei peste 20 de milioane de abonați, serviciul Apple Music este al doilea ca po­pu­laritate după Spotify, care are mai bine de 50 de milioane de abonați premium.

Stând pe o canapea, cu poza lui John Lennon și o scrisoare înrămată de la rapperul Tupac Shakur atârnând pe perete, Iovine spune că este decis să se miște fără grabă. „Avem de gând să o luăm încet, indiferent de ce se în­tâmplă. Și nici nu știu cum ne-am putea miș- ­ca repede“, mărturi­seș­­te acesta. Ase­a­mănă abordarea cu mo­men­tul fondării Interscope (casă de discuri americană, deți­nută de Uni­versal Music Group, n.r.) că­­re­­ia i-a pus bazele în 1989.

Iovine are dreptate că este nevoie de timp până când consumatorii vor percepe Apple Music și ca pe o destinație video. Producția video necesită mult timp și multă muncă. „Producția de conținut ori­ginal nu este treabă ușoară“, spu­­­ne și Brian Blau, analist în ca­drul Gartner Inc. Mai mult, este nevoie de o campanie de marke­ting sus­­ți­­nută pentru a-i face pe oameni să se uite la conținut vi­deo, când ei știu că sunt pe o platformă audio. Când Apple va introduce o nouă versiune de iOS la finele acestui an, compania in­tenționează să facă public și o nouă ediție a apli­cației muzicale capabile să suporte mult mai bine conținutul video.

Asemenea multor companii tehnologice, Apple a rezistat tentației de a intra pe segmentul de jocuri, optând în schimb să vândă con­­ți­­nut muzical, de te­le­viziune, filme și să facă bani din vânzarea de hardware. A urmat momentul în care Netflix și Amazon au început să producă serii televizate de succes care au fost și premiate. Companiile din Silicon Valley au simțit imediat oportunitatea. Alphabet, com­pania-umbrelă a Google și YouTube, finanțează zeci de show-uri de televiziune în cadrul unui serviciu pe bază de abonament și a pus bazele unor facilități de producție de conținut TV în întrea­­ga lume.

Nici Facebook nu a rămas în afară – a înce­­put să finan­țeze serii video originale. Companiile tehnologice folosesc așadar industria de entertainment pentru a vinde alte produse, fie că este vorba de hârtie igienică pe Amazon sau publi­­citate pe Google.

ACHIZIȚIE-CHEIE. Și Apple se nu­mără printre primele companii care se folosesc de conținut pentru a vinde hardware. Steve Jobs, pasionat de muzică, a vândut melodii cu 99 de cenți bucata pentru a populariza mai întâi iPod-ul, apoi iPhone-ul. Cu toate acestea, pariul lui inițial – clienții își doresc să fie proprietarii conținutului video sau muzical pentru care au plătit – a fost greșit. S-a do­vedit că oamenii își doresc doar să aibă acces la el. Așa că, în 2014, Apple a plătit 3 miliarde de dolari pentru Beats Electronics (fondată de Iovine și Dr. Dre), companie care oferă, contra unui abonament, acces la conținut audio (un fel de Spotify mai mic), dar și celebrele căști Beats și alte accesorii.

Scopul Apple era nu doar de a deveni mai puțin dependentă de iPhone, produs care generează doar 2 do­lari din 3 în profitul companiei, ci și de a face consumatorii și mai atașați de gadget-urile companiei. Dispunând de combi­nația iTunes, Apple Music și noua aplicație TV, unui client Apple îi vine greu să re­nunțe la iPhone pentru un Goo­­gle Pixel sau unui client de Apple TV să se orienteze către Fire Tv oferită de Amazon.

Înainte să vândă Beats Music către Apple, Iovine a fost în dis­­cu­­ții cu Netflix. Directorul de con­ți­nut al acestei companii, Ted Sarandos, i-a spus lui Iovine că platforma online de conținut video și filme nu este pregătită și pentru audio. Iovine, însă, nu a renunțat la crezul său: în zilele noastre, muzica și conținutul video sunt legate indisolubil.

Dovada? În ultimii ani, mai mulți artiști precum Beyoncé și Kendrick Lamar au jucat în filme sau în așa-numitele albume vizuale. Chiar cei de la Apple au realizat recent un scurtmetraj cu cântă­rețul britanic Sampha, iar în 2015 a lansat un documentar al unui turneu al cântăreței Taylor Swift. Iovine are 300 de angajați din industria de entertainment pentru a putea satisface dorințele oricărui ar­tist. Este ceea ce el consideră atuul serviciului Apple în fața concurenței.

Cei de la Spotify au comandat peste zece serii TV și au angajat un fost director executiv de televiziune pentru a conduce divizia de conținut video a companiei. Până acum, seriile lansate nu au avut un impact prea mare, iar aplicația Spotify nu a reușit să-și evidențieze conținutul video. Chiar dacă directorii companiei susțin de mai bine de un an că acest fapt se va schimba, în realitate nu s-a îm­­bu­­nătățit mare lucru. Apple nu va repeta gre­­șeala. „O vom vinde exact ca pe un show televizat și lumea va ști asta“, dă asigurări Iovine. Un prim pas: în timpul Premiilor Grammy, Apple a rulat un spot TV pentru show-ul de karaoke Carpool. Dar planurile de a lansa primul conținut pe 24 aprilie au fost amâ­nate pe termen nedefinit, dat fiind că show-ul nu este gata.

Iovine se agită când vorbește. Își scoate haina, apoi o reîmbracă, își atinge picioarele cu mâna. Este plin de idei și contacte în industrie, ceea ce îi permite să-și pună în aplicare cam tot ce îi trece prin cap. A apelat, de pildă, la artiști precum Pharrell Williams și Gwen Stefani pentru a-l ajuta să se de­cidă asupra designului căștilor Beats.

Are o experiență de peste zece ani în jurnalism. A început la agenția națională de presă Rompres, iar în 2006 s-a alăturat echipei care se ocupa de ediția în limba română a publicației americane BusinessWeek. În 2007, a completat echipa de jurnaliști care pornea revista de afaceri Money Express. Domeniile acoperite au variat, de la retail la FMCG, farma, fonduri de investiții, fuziuni și achiziții, IT&C. A realizat interviuri cu cei mai proeminenți oameni de afaceri români, antreprenori locali, dar și cunoscuți oameni de afaceri străini, precum directorul executiv al Microchip, Steve Sanghi, sau fostul director executiv al Sony America, Michael Schulhof. Mimi Noel lucrează ca Account Manager la AMICOM din 2012. La NewMoney, se ocupă de subiectele internaționale.