Șeful Praktiker: „Nu este greu să devii din nou numărul unu. Ținta noastră este să ajungem cum eram pe vremuri”

Cristina Dobreanu 14/12/2016 | 13:01 Oameni
Șeful Praktiker: „Nu este greu să devii din nou numărul unu. Ținta noastră este să ajungem cum eram pe vremuri”

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Trăiește fiecare zi curajos, fii mândru de munca ta, mereu să termini ceea ce ai începutsau fii ferm, dar corect“ – sunt doar câteva dintre principiile cowboy-ilor din westernurile america­­ne. În lumea de dincoace de ecran a lui Ömer Süsli, toate acestea sunt, praktik, literă de lege.

„În fiecare duminică mă uit la câte un film cu cowboy. Duminica, la ora 10, de 40 de ani. Sunt unele filme pe care îmi dau seama că le-am mai văzut acum 20 de ani. Dar nu am renunțat la această pa­siune. Mă mai întreabă lumea dacă chiar există atâtea filme cu cowboy? Sigur că sunt, da­­că eu de 40 de ani mă uit la ele“, măr­tu­­ri­­seș­­te Ömer Süsli, proprietarul retailerului de bricolaj Praktiker România.

La fel ca în filmele western, atunci când un cowboy se luptă prin forțe proprii să câștige o luptă în Vestul Sălbatic, așa în­cearcă acum și Ömer Süsli, antreprenor român de origine turcă, să readucă Praktiker în poziția fruntașă pe care o ocupa înaintea crizei.

Răbdare, răbdare, răbdare. „Nu este greu să devii din nou numărul unu. Roata se întoarce în cele din urmă și ținta noastră este să ajungem cum eram pe vremuri“, spune meditativ Ömer Süsli despre compania pe care a achiziționat-o în urmă cu aproape trei ani. Înainte de criză, Praktiker era liderul pieței de bricolaj, cu vânzări de aproape 300 de mili­oane de euro în 2008, unul dintre cei mai buni ani ai săi pe piața autohtonă. Cinci ani mai târziu, în 2013, ultimul, de altfel, în care Praktiker România a fost sub umbrela companiei-mamă germane, bilanțul arăta cu totul altfel: afaceri de 130 de mi­li­oane de euro și pierderi de 16,4 mili­oa­­ne de euro.

La începutul lui 2014, retailerul avea să treacă în portofoliul Search Chemicals, companie deținută de omul de afa­ceri Ömer Süsli. Sub bagheta lui, cifrele au înce­put din nou să crească. Esti­mă­rile pentru sfârșitul lui 2016 indică venituri de aproape 137,7 mili­oa­ne de euro, mai mari cu 5% față de cele de anul trecut, și un rezultat opera­țional aproape de zero.

Între timp, însă, actualul lider al pie­­ței, Dedeman, retailerul fondat de frații Dra­goș și Adrian Pavăl, se apropie de vân­zări de aproape un miliard de euro. Pare o distanță insurmontabilă. Süsli spu­­ne că este un om răbdător, dar este con­­ș­ti­­ent că una dintre marile sale difi­­cul­­tăți e aceea că majoritatea magazi­­nelor Praktiker, 24 mai exact, funcțio­­nea­­­­ză pe te­­re­­nuri închiriate, cu contrac­­te semnate în pe­rioada de dinaintea crizei, și doar trei sunt pe spațiile proprii.

Povara chiriei este semnificativă, dacă luăm în calcul că, potrivit infor­ma­țiilor din piața imobiliară, prețul înainte de criză era de circa opt-nouă euro/mp/lună. Asta ar însemna că Praktiker plă­tește chirii de 15-17 milioane de euro anual.

praktiker_getty_newmoney
FOTO: În această vară, Praktiker a închis magazinul de la Târgu Jiu, singurul de format mic. Sursa foto: Guliver / Getty Images

 

De când a preluat Praktiker, reduce­­rea costurilor cu chiriile a fost unul dintre obiectivele sale. „Suntem în plin pro­­ces. Pentru aproximativ 18-19 magazine au fost deja renegociate chiriile. Mai sunt unele magazine unde chiriile sunt nerea­liste, dar sperăm să cădem de comun acord“, explică antreprenorul.

În pre­zent, prețul mediu e undeva în ju­­rul a șase euro/mp/lună, ceea ce ar în­­sem­na că, pentru cele 24 de magazi­­ne, chiriile s-ar ridica la cir­­ca 11 mi­­li­oane de euro pe an, deci o reducere sem­­ni­ficativă.

În pași (mai) mici. Spre deosebire de Praktiker, frații Pavăl au preferat să achi­zi­ționeze terenuri pe care și-au cons­truit apoi magazinele. O strategie care presupune o investiție inițială semnifica­tivă, dar care le asigură, pe de altă parte, o mar­­jă de manevră mai mare.

Deocamdată, lupta pentru locul întâi a făcut și o victimă: unitatea din Târgu Jiu. În această vară, la doi ani de la inaugurare (singura, de altfel, de când Praktiker a fost preluat de Süsli), magazinul a fost închis. „Târgu Jiu era la momentul deschiderii un test“, încearcă antreprenorul să explice cum unitatea de doar 4.000 de metri pătrați (față de 6.000-10.000 de metri pătrați cât au celelalte) ar fi urmat să fie avanpostul unor magazine cu dimensiuni reduse des­­­­chise în orașe mai mici. „Atunci când am închiriat, contractul era pe doi ani, fiindcă nu știam ce o să fie.“ As­­tăzi, nu mai crede însă în acest model.

Când a preluat retailerul de bricolaj, Ömer Süsli spera să ajungă la 45 de ma­ga­zine până în 2016. Două magazine erau deja pregătite să fie inaugurate: (Târgu Jiu și Giurgiu), iar locul pentru încă unul era „secret“. Cu excepția pri­mu­­lui, toate pla­­nurile de expansiune au fost însă în­ghe­­țate, iar strategia a fost re­­o­­­rientată spre creștere. „Mai bine să fie mai puține ma­­ga­zine, dar cu profit, decât mai multe și să nu câștigăm bani“, punc­tează sec omul de afaceri.

Aici s-a simțit însă și contribuția unui manager cu experiență, care nu s-a sfiit să taie în carne vie: Isabelle Pleska, cea care a condus, timp de zece ani, aface­ri­le locale ale Bricostore (preluat în 2013 de britanicii de la Kingfisher și transformat în Brico Dépôt). Avansată la începutul anului în poziția de director general al Praktiker, după ce, anterior, a deținut funcția de director de strategie, Pleska nu mai face parte astăzi din echi­pa retailerului. Rămâne de văzut dacă, după plecarea sa bruscă din companie, strategia implementată în scurtul său mandat îi va supraviețui.

Direcții de dezvoltare. În momentul de față, se concentrează pe reamenajarea magazinelor și schimbarea gamelor de produse, aceste procese însemnând o investiție de 1,4 milioane de euro pe fie­care magazin în parte. Printr-o asemenea transformare au trecut până acum cinci unități, iar aceasta va continua și anul vii­tor, dar foarte probabil și în 2018.

Pe lângă rebranduirea magazinelor vrea și dezvoltarea magazinului online, lansat în aprilie, în urma unei investiții inițiale de 400.000 de euro. Platforma are listate peste 10.000 de produse (din cele peste 40.000 cât are, în medie, un magazin fizic).

Financiar vorbind, țintele sale au fost nerealiste pentru acest an. Estima o creș­tere a afacerilor de 11%, dar va încheia 2016 cu o creștere de doar 5-6%. Însă este mul­țumit că nu înre­gis­­trea­­ză un regres față de anul anterior. Pentru 2017, este mai prudent și antici­pează un avans de cel mult 7%, ceea ce ar duce Praktiker la afa­ceri de aproape 147 de milioane de euro.

Însă oricât de ambițioase ar fi planurile antreprenorului, piața pe care se luptă este una extrem de competitivă. De aceea ascensiunea lui în vârful clasamentului este o misiune dificilă, mai ales că se luptă cu retaileri precum Dedeman, Leroy Merlin sau Brico Dépôt, care au multă experiență și putere finan­ciară. „În con­dițiile actuale ale pieței este imposibil ca Praktiker să fie măcar numă­rul doi. Pentru a urca în top ar trebui să se întâmple ceva foarte dramatic astfel încât să schimbe piața”, spun cu­nos­­că­tori ai pie­ței consultați de NewMoney.

Pe propriile picioare. Praktiker nu este singura afacere pe care Ömer Süsli, omul care vor­beș­­­te la persoana întâi plural atunci când se re­­fe­­ră la Ro­mâ­nia, o are pe plan local.

Venit aici la începutul anilor ’90, a în­­fiin­­țat, în Dobrogea, compania Romtextil, despre care spune că este cel mai mare pro­­ducător de saci de rafie din Europa, cu afaceri de 16,2 milioane de euro în 2015.

Search Chemicals a fost fondată zece ani mai târziu (în 2003) și activează tot în domeniul construcțiilor. Süsli mai de­­­­­ține și Prefab Construct și pro­ducă­torul de vop­­­­­sele Astek.

Unele dintre produsele celorlalte companii ale sale au ajuns și pe rafturile Prak­­tiker, însă spune că nu este vorba de un tratament preferențial. „Suntem un grup de companii, unde fiecare trebuie să învețe să stea pe propriile picioare“, ar­­gu­­mentează el. Dintre produsele co­mer­­cializate de retailerul de bricolaj, 75% pro­­vin din România, 15% din statele UE, iar restul de 10% din Orientul Înde­părtat și din Turcia.

Tranzacțiile nu l-au ocolit nici în acest an pe antreprenor, care a vândut către grupul austriac Wienerberger fabrica de cărămidă pe care o deținea la Buzău. Lasă să se înțeleagă că ar mai fi primit oferte de cumpă­rare și pentru alte com­­pa­­nii pe care le deține, dar punctează că o tran­zacție pe an „este suficientă“.

În business, aplică strategia pașilor mă­runți, fiindcă știe că orice greșeală îl poate costa scump. Așa că aș­teaptă răb­dător să pornească la galop spre cea mai înaltă treaptă a podiumului din bricolaj.

 

[/vc_column_text][vc_text_separator title=”Q&A: Ömer Süsli” color=”juicy_pink” border_width=”3″][vc_column_text css=”.vc_custom_1481710461150{background-color: #ffe8e8 !important;}”]NewMoney vi-l prezintă și pe omul Ömer Süsli, așa cum apare el dintr-un scurt chestionar fără nicio legătură cu Praktiker.[/vc_column_text][vc_column_text]

  • Care este principala trăsătură de caracter?
  • Sunt pozitiv, orice se întâmplă.
  • Ce calitate admirați la o persoană?
  • La un om de afaceri, prosperitatea. La o femeie, frumusețea și inteligența. Iar la un bărbat, sinceritatea.
  • Care este principalul defect?
  • Asta trebuie să spună colegii mei. Cu siguranță am, pentru că nu există om fără defecte.
  • Care a fost cel mai greu an din viață?
  • Nu a fost. Cine muncește nu trebuie să aibă ani grei.
  • Care a fost cea mai mare pierdere?
  • Părinții. A fost o durere, chiar dacă eram mari. Dar timpul vindecă tot.
  • Care este eroul preferat?
  • Fetița mea.
  • Și din istorie?
  • Kemal Atatürk.
  • Ce deviză aveți?
  • Muncă și iar muncă. Niciodată nu am spus că sunt obosit. Dacă te duci la muncă cu plăcere, nu te simți obosit niciodată.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

 


FOTO: Ömer Süsli a venit în România la începutul anilor ’90. Sursa foto: Laszlo Raduly / NewMoney[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Cristina Dobreanu a debutat în presa scrisă acum 12 ani, la România liberă. Apoi a scris la revistele de business și after business Income Magazine și Forbes România, și la portalul de business Profit.ro. A participat, în 2010, la proiectul “Study and information Programme for Young Journalists from South East Europe”, (Berlin, Germania), realizat de Konrad Adenauer Stiftung. Este specializată pe politică externă și macroeconomie, dar acoperă din punct de vedere editorial subiecte legate de lumea antreprenorială.