Seducătorul total: Alain Delon, în România după o carieră de film cât o viață de om

Oana Borviz 26/05/2017 | 16:22 Timp Liber
Seducătorul total: Alain Delon, în România după o carieră de film cât o viață de om

A dominat, prin prezența lui ulu­­itoare, cinematografia franceză. Astăzi, la 81 de ani, spune că nu va mai juca în filme. Să-l credem pe cuvânt?

În urmă cu puțin timp, Alain Delon își anunța retragerea din lumea filmului. Dacă ne gândim la vârsta pe care o are (81 de ani), înțelegem că decizia lui este absolut justificată. Dacă luăm, însă, în calcul faptul că este vorba de unul dintre cei mai mari actori ai cine­matografiei mondiale, care încă este curtat de nume grele ale regiei de film, ne putem îngădui o umbră de scepti­cism cu privire la declarația lui. Mai ales dacă ne amintim că, în 2000, când își exprima, de asemenea, dorința de a pune capăt carierei sale cinematografice, Alain Delon spunea: „Numai imbecilii nu se răzgândesc…“, referire clară la posibile colaborări cu regizori precum Besson, Spielberg, Polanski, Almo­­dóvar, Blier. Și s-a răzgândit. De atunci, jucând nu în filme regizate de cei mai sus-menționați, dar în „S Novym godom, mamy!“, de Artyom Aksenenko și Sarik Andreasyan, sau în „Asterix at the Olympic Games“, de Frédéric Forestier și Thomas Langmann. Ultimul lui film ar urma să fie, în cazul în care nu se „va răzgândi“, cel regizat de Patrice Leconte, care va apărea pe marile ecrane în 2018. Până atunci, însă, aveți șansa să-l vedeți pe Alain Delon la Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF), de la Cluj-Napoca (între 2 și 11 iunie), unde va fi recompensat cu Premiul pentru întreaga carieră.

La TIFF. „Îngerul enigmatic al filmului francez“, cum l-a numit criticul de film David Thomson, Alain Delon va ajunge, cu ocazia festivalului de la Cluj, pentru prima dată în România. În onoarea lui va fi proiectat, pe 9 iunie, în Piața Unirii, „Afacerea Pigot“ (1981), thriller regizat de Alain Delon, care are și rol principal în film, urmând ca pe 10 iunie să îi fie

înmânat, la Gala de închidere a TIFF, trofeul „Transilvania“ pentru cei 60 de ani de carieră. „Există o listă lungă de actori, regizori, muzicieni, pe care am vrea să îi onorăm la TIFF și pe care ne-ar face mare plăcere să îi putem prezenta, în carne și oase, publicului festivalului“, spune regi­zorul Tudor Giurgiu, pre­ședintele TIFF, care a reușit să aducă și la edițiile precedente nume grele ale cinematografiei inter­naționale: Sophia Loren, Catherine Deneuve, Claudia Cardinale, Jacqueline Bisset sau Va­nessa Redgrave.

Cum a primit Alain Delon vestea că va primi acest premiu? Întrebarea ar trebui reformulată, crede Tudor Giurgiu: „Cum a primit TIFF-ul vestea că Alain Delon a acceptat să fie prezent la Cluj? Desigur, ca pe o mare victorie. Cu multă bucurie și cu asumarea unui efort de pregătire a acestui mare eveniment“.

Pe val. Fără a avea geniul unor actori ca Charlie Chaplin, spre exemplu, Alain Delon a sedus întotdeauna prin prezența sa uluitoare. „Rocco și frații săi“ (1960) sau „Ghepardul“ (1963), regizate de Luchino Visconti, „Eclipsa“ (1962), de Michelangelo Antonioni, „Laleaua neagră“ (1964), al lui Christian-Jaque, „Samuraiul“ (1967), în regia lui Jean-Pierre Melville, „Zorro“ (1975), de Duccio Tessari, sunt doar câteva din cele peste o sută de filme în care a făcut sen­zație tânărul cu corp atletic, ochi al­baștri și zâmbet cuceritor. Deși talentul i-a adus și roluri la Hollywood („Texas Across the River“, unde a jucat alături de Dean Martin, sau „Scorpio“, în care l-a avut partener pe Burt Lancaster), Alain Delon a avut un succes neegalat în propria țară, filmele în care a interpretat – în mare parte, roluri de anti-erou – dominând box office-ul francez în anii tinereții sale. Regizor de film („Pour la peau d’un flic“ a fost prima peliculă regi­zată de el), actor de teatru (a apărut în nenumărate producții teatrale, în 2010 jucând, pentru prima dată, și alături de fiica sa, Anouchka), producător (a înfiin­țat, în 1968, casa de producție Adel), Alain Delon și-a demonstrat talentul și în alte arte, dar și în afaceri. A organizat com­petiții de box, a lan­sat propria marcă de parfumuri și acce­sorii de lux, a semnat concepte de design interior, a colec­ționat lucrări de artă (picturi de Schneider, Hartung, De Staël, Dubuffet).

Capricii. Ca aproape orice personalitate complexă, actorul nu a stat departe nici de controverse: a fost implicat, în ’68, într-un scandal sexual ce viza și consumul de droguri și chiar o crimă, a fost blamat pentru declarații anti-homosexualitate. Și, deși acum este „capricios și coleric“, cum se autodefinește chiar el, prin prisma celui mai nou rol al său, Alain Delon va rămâne pentru totdeauna în memoria cinefililor bărbatul șarmant cu ochi albaștri, zâmbet cuceritor și corp atletic. Nimic nu va putea șterge vreodată această imagine.

 


FOTO: Guliver / Getty Images