Sebastian Dragomir, Colliers: O companie care alocă în mod obișnuit 8 mp per angajat trebuie să asigure acum, în noul context, o suprafață de aproximativ 15 mp per angajat

NewMoney 04/06/2020 | 14:05 Ştiri
Sebastian Dragomir, Colliers: O companie care alocă în mod obișnuit 8 mp per angajat trebuie să asigure acum, în noul context, o suprafață de aproximativ 15 mp per angajat

Ce se întâmplă astăzi cu investitorii în spațiile de birouri? Vorbim de o criză majoră pe acest segment? Într-un scurt dialog cu NewMoney, Sebastian Dragomir, Partner & Head of Office Advisory în cadrul Colliers International România, punctează câteva aspecte interesante și utile în același timp.

NewMoney: Ați dat recent un studiu în care spuneți că 70% dintre angajați vor să lucreze o bună parte din timp de acasă și după relaxarea măsurilor. În acest context, în  afară de măsurile de readaptare a spațiilor pentru birouri, la ce alte schimbări vom asista în această piață, până la finalul anului?

Sebastian Dragomir: Într-adevăr, 70% din angajați își doresc să lucreze o bună parte din timp de acasă și după relaxarea măsurilor. Însă, aș vrea să fac o diferență de nuanță – asta nu înseamnă, neapărat, o micșorare a suprafeței închiriate, mai ales în contextul în care revenirea la birou presupune reguli stricte de păstrare a distanței dintre angajați. Mai exact, o companie care alocă în mod obișnuit 8 metri pătrați per angajat trebuie să asigure acum, în noul context, o suprafață de aproximativ 15 metri pătrați per angajat.

Practic, munca de acasa este un câștig imediat pentru cei introvertiți, dar și pentru cei care desfășoară muncă de concentrare sau creativă, în timp ce activitatea la birou va rămâne una de colaborare, interacțiune și muncă în echipă. Până la găsirea vaccinului și la vaccinare, sau, alternativ, la autoimunizarea populației, probabil că asta va fi noua normă în piața de birouri.

Pe scurt, cum va fi reconstruită piața de birouri în următorii doi-trei ani?

Cred că depinde foarte mult de modul în care companiile vor reuși să-și amenajeze birourile astfel încât să limiteze riscul de îmbolnăvire și, în același timp, să mențină sau chiar îmbunătățească productivitatea și nivelul de atașament al angajaților față de (valorile) companiei pe termen mediu și lung în cazul muncii de acasă. Asta se poate studia și optimiza folosind instrumente pe care le putem pune la dispoziție companiilor interesate.

Care considerați că sunt principalele măsuri pe care ar trebui să le proprietarii de spații de birouri astfel încât să se mențină pe linia de plutire?

În primul rând, nu cred că putem vorbi despre o criză în rândul proprietarilor de spații de birouri. Ceea ce pare o încetinire / reducere a activității din piața de birouri este, de fapt, rezultatul deciziei companiilor de a adopta în această perioadă o atitudine de tipul „wait & see” pentru a depăși perioada de incertitudine cauzată de efectele Covid-19. Odată cu reîntoarcerea în birou și depășirea acestei etape, o să vedem o creștere a interesului pentru segmentul de imobiliare din business-ul lor.

Și, bineînțeles, o încercare de evaluare mai clară a impactului economic pe care această pandemie o va avea asupra fiecărui tip de business, în așa fel încât să poată lua o decizie – de extindere a spațiului (în cazul în care companiile vor dori să acomodeze toți angajații), subînchirierea spațiului excedentar, relocarea în alte clădiri sau în spații de shared services.

În acest moment, există și companii care și-au retras spațiile oferite anterior la subînchiriere, astfel încât să poată să vină cât mai mulți angajați la birou, dar și companii care fac o analiză în vederea necesarului real de spațiu în noile condiții.

Este foarte posibil ca unele companii să încerce să obțină beneficii în această perioadă și depinde foarte mult de atitudinea proprietarilor care va fi acest nivel, cât de mult își doresc aceste companii din cladirile lor, dar și perioada până la expirarea termenului de închiriere sau, eventual, o posibilitate de ieșire din contract înainte de termen (break option). Un lucru e cert: companiile care trec prin perioade dificile vor aprecia flexibilitatea proprietarilor care sunt alături de ei în aceste momente, așa cum au făcut-o și în perioada 2009-2010.

Cu cât o să scadă piața anul acesta?

Cred că este prea devreme să tragem o astfel de concluzie, poate în toamna acestui an să avem o imagine mai clară asupra impactului economic. În opinia mea, Covid-19 va avea impact și asupra situației economice, o criză economică comparativă cu 2008-2009, așa cum apare și în percepția chiriașilor în studiul Colliers realizat în luna aprilie. Doar că acum nu este o criză de natură financiar-bancară, și, deci, e mai greu de evaluat.

Care sunt cele mai afectate orașe din România, pe acest segment?

Până la instituirea stării de urgență la nivelul întregii țări, a existat o diferență de abordare la nivelul fiecărui oraș. Astfel, dacă în București, până la 90% din angajați au trecut aproape imediat la telemuncă, în celelalte orașe situația era diferită – Timișoara – 75%, Brașov – 30%, Cluj – 90%, Iași – 50%. Mă aștept ca aceasta situație să se repete și în ritmul revenirii în birou, ținând cont însă și de respectarea distanțării sociale recomandate. Dacă ne referim la impactul economic, cred că avem aceeași atitudine a companiilor din orașele regionale ca în cazul companiilor din București.