Se poate întâmpla oricând. Au trecut 88 de ani de la crahul bursier din 1929: ce (nu) am învățat din Marea Criză Mondială

Florel Manu 24/10/2017 | 10:46 Ştiri
Se poate întâmpla oricând. Au trecut 88 de ani de la crahul bursier din 1929: ce (nu) am învățat din Marea Criză Mondială

Acum 88 de ani, bursa de pe Wall Street se prăbușea provocând cea mai cruntă criză economică din istoria omenirii. Chiar dacă de la jumătatea secolului XIX și până la începutul secolului XX, omenirea a trecut prin mai multe dificultăți economice, caracterizate drept crize, niciuna nu s-a ridicat la nivelul celei din perioada 1929-1933, cunoscută drept Marea Depresiune sau Joia Neagră.

Și atunci, ca și la recenta criză din 2008, cele mai afectate au fost Statele Unite, care au fost elementul declanșator al problemelor economice globale. Iar analiștii dau ca sigură aceeași sursă pentru următoarea criză, care este în formare. „Dacă te uiți la modul în care se finanțează companiile în Statele Unite constați că în cash-flow-urile lor, în medie, nu mai contează atât de mult resursele proprii, adică ceea ce se poate reține din profituri în scopul dezvoltării. Ponderea covârșitoare o au din nou datoriile”, a declarat pentru NewMoney, în septembrie, Lucian Croitoru, consilier al guvernatorului BNR.

În toate situațiile de criză, generate din Statele Unite, România nu a fost ocolită de unda de șoc a economiilor mondiale. Analiștii estimează că dacă o eventuală criză nu ne va lovi până la sfârșitul anului, acest lucru este posibil până în 2019. Și asta pentru că mediul de afaceri din România este considerat mai vulnerabil decât în 2008, multe companii fiind slab capitalizate și cu datorii semnificative, potrivit unei analize NewMoney din septembrie, publicată în articolul „Verdict Criză”.

Bogătași de hârtie

Dar să ne întoarcem la Marea Depresiune din 24 octombrie 1929. Atunci, sistemul creditelor era la cel mai înalt nivel, valoarea fiind de crica trei miliarde de dolari. De exemplu, trei din cinci mașini și 80% din radiourile vândute în Statele Unite erau cumpărate pe credit. Industria publicitară înregistra și ea cel mai înalt nivel, iar oamenii erau îndrumați spre consum. Munceau sau nu, făceau achiziții. Cei care nu aveau bani făceau credit.

Pe acest fond, speculațiile la Bursă erau la modă. Prețurile acțiunilor companiilor creșteau în mod ireal, iar mulți americani aveau tendința să investească pentru a specula câștiguri mari. Primele sincope din Statele Unite aveau să se vadă în agricultură. După încheierea Primului Război Mondial, agricultura din Europa avea să-și revină, iar SUA aveau să piardă o mare parte din piețele de desfacere, prețurile produselor agricole scăzând foarte mult. Astfel, mulți fermieri americani au abandonat businessurile în agricultură și s-au îndreptat spre joburile de la oraș.

La oraș, toată lumea visa la îmbogățire peste noapte. Boom-ul speculativ în SUA a început în 1926, când o mare parte a americanilor cumpărau acțiuni care aveau creșteri astronomice de la o zi la alta. Veselia investițională a durat trei ani. În dimineața zilei de 24 octombrie, în doar o oră, bursa de pe Wall Street avea să se prăbușească, visurile de îmbogățire ale americanilor spulberându-se dintr-o dată. Statele Unite, dar și întreaga omenire, intrau într-o criză cruntă care avea să dureze până în 1933.

În cei patru ani de criză, peste 5.000 de bănci dau faliment, iar producția industrială scade cu peste 50%. Cel mai mare dezastru este înregistrat de industria auto, care înregistrează scăderi de până la 80% între 1929 și 1933. Șomajul avea să crească de la 1,5 milioane de persoane în 1929 până la 12 milioane în 1932 și la 17 milioane în primăvara lui 1933, punctul maxim al crizei.

Dificultățile economice din SUA au fost vizibile în scurt timp și în Europa, unde criza economică a generat ascensiunea extremismului, ca în final, în 1939, să se ajungă la declanșarea celui de-al Doilea Război Mondial.

 


FOTO: Guliver / Getty Images

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.