Ştiri

Se adâncește criza de personal pentru retailerii alimentari. Forța de muncă din afară nu mai reprezintă o soluție

București, Brașov, Constanța, Timișoara, Cluj și Iași sunt orașele de unde vin cele mai multe cereri de personal din partea rețelelor din retailul alimentar. ESSA Group, unul dintre cei mai mari jucători din piaţa serviciilor de trade marketing şi vânzări din ţară, se confruntă astăzi cu găsirea candidaților potriviți, într-o perioadă extrem de delicată, în care toate deciziile sunt luate în funcție de măsurile dictate de pandemie.

”Bucureștiul și cele cinci mari orașe, definite ca Tier 1, au o concentrare mai mare de puncte de vânzare din canalul modern trade. Pentru job-urile ESSA ce necesită candidați calificați și necalificați, cea mai mare competiție o avem din partea platformelor logistice, prezente în aceste orașe. Sunt multe cereri de personal, dar puțini cei care au disponibilitatea să le acceseze”, declară Eugen Saulea, fondatorul ESSA Group, un business de 15 milioane de euro anul trecut.

În contextul în care astăzi, la nivelul general al pieței, se vorbește de un deficit de personal, antreprenorul spune că, inițial, a luat în calcul varianta personalului din țări care nu fac parte din Uniunea Europeană (non-UE), cu focus pe Sri Lanka, considerând-o ”soluția ideală”.

ESSA Group a interacționat prima oară cu forța de muncă non-UE în 2019, dar a renunțat odată cu venirea crizei. Ulterior, a reactivat interesul pentru această idee prin intermediul unor consultanți specializați, reactualizând costurile de aducere în țară pentru personalul cu potențial.

”Pornind de la obligativitatea respectării unui cuantum salarial și a unor condiții de aducere în țară – masă, cazare, taxe guvernamentale, bilete de avion, permise de ședere, etc – costul final este cu 32,8% mai mare decât în cazul recrutării și delegării de personal autohton. În plus, există și un termen mare de așteptare de la plasarea cererii și până când aceștia vor veni fizic la muncă în România, respectiv de patru până la șase luni”, mai declară Eugen Saulea.

Angajații români, preferați în continuare

Drept urmare, varianta recrutării de angajați autohtoni rămâne cea mai bună, chiar dacă în prezent sunt mai multe locuri de muncă decât candidați pentru acele locuri. Recent, ESSA Group a avut, la nivelul unei rețele de supermarket, un necesar de peste 300 de persoane, job-ul de casier fiind preponderent. Compania a indentificat două motive principale pentru care apar aceste comenzi masive de personal. Primul si cel mai important este cel al migrării propriilor angajați către alte rețele de profil. Plecările au la bază aspecte precum cele legate de salarizare, programul de lucru sau structura de management.

Al doilea motiv este cel legat de sezonalitate și de licitațiile pentru servicii noi. În această categorie este dominant job-ul de lucrător polivalent (64%), urmat de lucrătorul comercial (21,9%) și de casieri (3,63%).

”Fenomenul de migrare a propriilor angajați ai marilor rețele către alte companii de profil este unul de o mare amploare în anul 2021. Avem două trimestre din acest an cu creșteri alarmante de la o lună la alta și estimăm că apogeul acestei crize de personal va fi în trimestrul al patrulea, perioadă în care toți furnizorii își doresc vânzări maxime”, explică Eugen Saulea.

Cel mai important factor decizional pentru candidați rămâne salariul, la care se adaugă bonusurile și alte stimulente. Potrivit ESSA Group, cel mai mic salariu în acest domeniu este salariul minim pe economie, pentru un post necalificat, respectiv 1.700 de lei net. La polul opus, salariile mai mari depășesc 2.800 de lei net și cumulează prestări de servicii conexe sau sporuri de weekend.

La momentul de față, parteneriatele setate de ESSA sunt în principal cu marii retaileri alimentari și foarte puțin cu cei din segmentul DIY (do it yourself). Segmentul alimentar este cel cu rulaje semnificative, fiind foarte utile efectivele puse la dispoziție de către companiile specializate, așa cum este și ESSA. În ultimii ani, compania lui Eugen Saulea a redefinit termenul de “leasing de personal” în relația cu marii retaileri, în contextul în care colaborarea cu aceștia presupune multă flexibilitate când vine vorba de selecția de personal.

Andrei Dumitru

Recent Posts

Acord istoric: Miniştrii Energiei din G7 au convenit închiderea centralelor pe cărbune

Miniştrii Energiei din ţările bogate din G7 au ajuns la un acord pentru a-şi închide…

3 ore ago

Stoltenberg îl invită pe Zelenski la summitul NATO de la Washington. Ucraina, amânată de la aderare

Secretarul general al NATO, Jens Stoltenberg, l-a invitat  pe preşedintele ucrainean Volodimir Zelenski să asiste…

4 ore ago

Noi reguli mai relaxate privind datoria publică şi deficitul bugetar în ţările UE

Ţările UE au adoptat, definitiv, noi reguli care reglementează nivelul datoriei publice pe care o…

5 ore ago

Peste 900 de secţii de votare pentru românii din străinătate, la europarlamentare

Ministrul de Externe, Luminiţa Odobescu, a anunţat că au fost organizate 916 de secţii de…

5 ore ago

Lovitură pentru Iohannis! Turcia îl va susţine pe Mark Rutte la şefia NATO

Turcia le-a transmis aliaţilor că va susţine candidatura premierului Mark Rutte pentru a fi următorul…

6 ore ago

Comisia Europeană aprobă ajutorul de stat în valoare de 95,3 milioane de euro pentru TAROM

Comisia Europeană a aprobat ajutorul de stat pentru restructurare în valoare de 95,3 milioane EUR…

8 ore ago

Acest website folosește cookies