S-a pregătit la una dintre cele mai mari școli de bucătari din Franța iar la 24 de ani intră în afaceri cu restaurante

Florel Manu 28/06/2019 | 14:19 Oameni
S-a pregătit la una dintre cele mai mari școli de bucătari din Franța iar la 24 de ani intră în afaceri cu restaurante

La 30 de ani de la Revoluție, marile afa­­ceri locale încă se pregătesc să facă tre­­cerea între generații. Studiu actualizat de caz: cea de-a 384-a firmă înființată în anii de sălbăticie ai capitalismului românesc.

Acest articol a apărut în numărul 68 (24 iunie – 7 iulie 2019) al revistei NewMoney

Anul trecut, pe vremea asta, înaintea unui in­terviu despre impactul circuitelor turistice în businessul unui tour operator, Alin Burcea (55 de ani) spunea pentru NewMo­ney că se gândește ca la un moment dat să transfere afacerea către fiica sa, Ioana (24 de ani). O făcea însă cu precizarea că aceasta nu va fi șefă până nu va ști cum merg treburile într-o agenție de turism, adăugând că „mulți oameni de afaceri greșesc când își pun copiii șefi din prima zi“.

FAZA PREGĂTITOARE. Ioana Burcea re­venise atunci după o perioadă mai lungă de pregătire în străinătate și tocmai începuse să lucreze la departamentul de marketing al companiei, sub conducerea directorului de marketing Dan Dumitru.

Absolventă a Școlii Americane din Bucu­rești, Ioana Burcea și-a continuat studiile la Londra. Mai întâi, la Cass Business School, iar apoi a făcut un masterat la Imperial College London. Atrasă mai mult de zona de alimentație publică (mai precis, de „cârciumărie“, cum spune tatăl său), Ioana Burcea a urmat și un an de pregătire la institutul parizian de gastronomie Le Cordon Bleu, unde a obținut anul trecut o diplomă de chef patiser.

După aproape un an de muncă la Paralela 45, Ioana Burcea și-a îndreptat atenția către zona de restaurante și a intrat în afa­ceri alături de Dragoș Radu, fondator al bis­troului cu specific gastronomic interna­țional Frank, din zona Pieței 1 Mai din Ca­pi­tală. „Este vorba de o investiție de 80.000 de euro“, spune Ioana Burcea, cu precizarea că banii provin dintr-un credit acordat de părinții săi, pe care urmează să-l restituie conform unui contract semnat cu ei. Mai mult, acordul stabilește și anumite obiective punctuale pe care Ioana trebuie să le atingă în perioada în care are de restituit întreaga sumă de bani.

Pe piață din 2017, bistroul Frank a fost des­chis de sibianul Dragoș Radu, un chef auto­didact care, înainte de a-și urma pasiunea în antreprenoriat, a lucrat timp de 15 ani la departamentul de marketing al com­paniei British American Tobacco. „Ideea de la care am plecat a fost cea a unui restaurant de deserturi“, spune Dragoș Radu, care este și chef al bistroului pe care măr­turisește că l-a botezat după numele câine­lui său, mopsul Frank. La cererea clienților, a început să adauge pe parcurs în meniu și produse de patiserie sărate, pentru ca în cele din urmă să se orienteze inclusiv către gastronomia interna­țională.

În noul format de acționariat, Ioana Burcea și Dragoș Radu dețin părți egale, 50%-50%. Despre asociatul său, Ioana Burcea spune că este „singurul om care în timpul pregătirii mele la Paris mă pri­mea în bu­că­tărie să exersez“, amintindu-și de momentul în care au stat șase ore pentru a în­văța cum să orneze un anume tip de brioșă.

În paralel cu bistroul, unde asigură zona de marketing, Ioana Burcea continuă să lu­creze la Paralela 45. Stagiul la departamentul de marketing este însă pe sfârșite și ur­mează să treacă la zona de contabilitate.

Însă oricât de mult i-ar plăcea turismul, tot cu gândul la sala de mese este. De data asta, o sală ceva mai mare. Mai precis, un proiect care ar urma să înceapă anul viitor – un restaurant cu patiserie și brutărie în zona Floreasca. „Este un proiect mai mare, pe care îl voi derula împreună cu familia“, adaugă Ioana Burcea, recunoscând că la Frank urmează să se perfecționeze pentru a face față unui business mai complex.

BUSINESS DIN FAMILIE. În momentul de față, la Frank, accentul se pune pe mâncare. Ceea ce înseamnă rețete din întreaga lume, meniuri schimbate în funcție de sezon, ingrediente proaspete – provenite în pro­porție de 95% de la produ­că­tori locali –, stropite toate cu o listă com­plexă de vi­nuri. „În zona furnizorilor de pro­duse proas­pete nu avem firme cu nume mari. Este doamna Gina cu legumele“, explică Ioana Burcea. În ceea ce privește vinurile, 70% din acestea provin din importuri, iar 30% – de la pro­du­cătorii locali.

În cele patru luni de când e implicată în afacere, Ioana Burcea a decis să dea și o tentă feminină bistroului Frank. A ornat în­că­perile cu flori și a adăugat puțin roz. Și asta, pentru că „într-un cuplu, în pro­por­ție de 70-75%, femeia este cea care ia decizia unei mese în oraș“, după cum explică tâ­năra antreprenoare, care s-a familiarizat cu primele noțiuni de business încă din fa­mi­lie. Tatăl ei, Alin Burcea, a devenit activ pe piața turismului imediat după Revo­luție, fiind cel care a înființat în 5 aprilie 1990 firma cu nu­mărul 384 din România postde­cem­bristă, agenția de turism Paralela 45.

Burcea spune că numele firmei a fost dat de un artist plastic, care i-a sugerat că ar fi bine ca acesta să conțină și o cifră. Practic, agenția și-a început activitatea în iunie 1990, în sediul unei foste florării. „În viața mea nu o să mai văd cozi la vacanțe ca atunci“, mărturisea antreprenorul într-o altă discuție cu NewMoney, povestind că, la ora 8 dimineața, când se deschidea agenția, erau deja 15-20 de persoane care așteptau la coadă.

„Jumătate din sufletul lui tata cred că e și de cârciumar“, glumește acum Ioana Burcea, amintind de tinerețea omului de afaceri, care era ghid pentru turiști străini și organiza pentru aceștia evenimente și mese gran­dioase.

Dar în familia Burcea mai există un business, ale cărui baze au fost puse în 1996…printr-un fax. În acel an, Ruxandra Burcea, mama Ioanei, le-a transmis un fax italieni­lor de la compania Chicco, spunându-le că vrea să deschidă un magazin sub acest brand în România. Italienii au fost receptivi și au acceptat propunerea. Au început cu o investiție de 40.000 de dolari într-un prim magazin, iar în timp au ajuns la o rețea de opt unități la nivel local, Chicco devenind și unul dintre cele mai căutate branduri de produse pentru nou-născuți.

Afacerea cu care se identifică numele familiei Burcea rămâne însă Paralela 45, în momentul de față una dintre cele mai mari agenții din turismul românesc, cu o cifră de afaceri de aproximativ 60 de milioane de euro anul trecut, în creștere cu 10 mili­oane de euro față de 2017.

 

Cine, ce, cum

În ultimii cinci ani, tot mai mulți antreprenori care au pus bazele unor afaceri la începutul anilor ’90 au înce­put să se gândească la tran­s­ferul către a doua generație.

 

  • CrisTim. Radu Timiș, care controlează grupul CrisTim alături de soția sa, Cristina, a început de câțiva ani să se gândească ce sarcini le va trasa celor patru fii în companie. Fiul cel mare, Radu Timiș Junior (24 de ani), este director comercial și de marketing, Ștefan (22 de ani) răspunde de achiziții, IT și logistică, Vlad (19 ani) se ocupă de restaurantul și conacul de la Chițorani, județul Prahova, iar mezinul, Luca (17 ani), așteaptă la rândul lui un post în firmă.
  • Te-Rox. Doina Cepalis, pro­prietara producătorului de centuri de siguranță, huse și scaune auto pentru copii din Pașcani, în momentul de față unul dintre cei mai mari din Europa, nu a numit-o pe fiica ei, Roxana, direct într-o funcție de conducere. Aceasta a început cu un stagiu de cinci ani ca angajat în companie.
  • Ana Hotels. Lanțul de hoteluri fondat de George Copos a fost condus timp de trei ani de fiica sa, Ale­xandra Copos de Prada. Ulterior, aceasta s-a ocupat de afacerile Ana Pan și de unele proiecte personale.

FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.