Românii nu se mai înghesuie ca altădată să deschidă afaceri în comerț. Care sunt industriile mai „rafinate” care îi atrag pe antreprenori

Andreea Neferu 29/11/2017 | 15:16 Financiar
Românii nu se mai înghesuie ca altădată să deschidă afaceri în comerț. Care sunt industriile mai „rafinate” care îi atrag pe antreprenori

 

Acest articol apare în numărul 28 (20 noiembrie – 3 decembrie) al revistei NewMoney

Un alt paradox prinde contur: în ciuda faptului că PIB-ul crește cu viteză mai ales pe fondul unui apetit de consum tot mai mare, românii nu se mai înghesuie ca altădată săși deschidă afaceri în co­merț. Noua generație de antreprenori preferă industriile mai rafinate și cu valoare adăugată mai mare.

Șapte din zece români visează să aibă pro­pria afacere, însă mult mai puțini și reușesc să facă pași în această direcție și să pună pe picioare un business în ade­văratul sens al cuvântului, arăta un studiu realizat recent de lanțul german de magazine Metro. Cu toate acestea, 2017 a fost un an în care microbul antreprenoriatului a început, din punct de vedere statistic, să prindă din ce în ce mai mulți români.

În primele nouă luni ale anului, puțin peste 112.000 de firme au fost înființate pe plan local, în creștere cu 32% față de aceeași perioadă a anului trecut, potrivit datelor de la Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC). Iar această creș­tere vine după un 2016 în care numărul de noi entități juridice comerciale a fost de doar 106.000, acesta fiind al doilea cel mai slab an din ultimul deceniu.

Rămânând la statisticile antreprenoriatului local, cu un total de sub 600.000 de firme active, este cert că apetitul de anul acesta pentru crearea de la zero a unui business s-a tradus și printr-o oarecare „rafinare“ a sectoarelor de activitate în care românii își deschid afaceri.

În ciuda exploziei consumului din ulti­mii ani, numărul companiilor noi din co­merț este în cădere liberă: puțin peste 22.500 de firme care acti­vează în acest domeniu au fost des­chise de ro­mâni în primele nouă luni din 2017, în scădere cu aproape 13%. Mai mult, românii migrează către noi domenii mai „sofisticate“ pentru deschiderea unui startup: numărul de noi firme axate pe acti­vități științifice și teh­nice a crescut în primele nouă luni cu 33%, la aproape 10.200, în timp ce în indus­tria pre­lu­cră­toare s-au înființat aproape 10.900 de com­panii, în creștere cu 146% față de aceeași perioadă a anului trecut.

„Într-adevăr, se poate discuta despre o migrare către valoare adăugată (a antreprenorilor români, n.r.), cât și de o repo­zi­ționare în funcție de cererea din piață, poate mai selectivă în urma unor venituri disponibile mai mari, cât și ca urmare a unei disponibilități mai mari în a accesa surse alternative de finanțare“, spune Cristina Olteanu, risk director în cadrul Euler Hermes, companie cu activități în furnizarea soluțiilor de asigurare a creditului comercial, parte a grupului Allianz.

O chestiune de context. Și totuși, în ciuda creșterii economice semnificative de anul acesta – 7% în primele nouă luni –, analiștii spun că actualul context ma­cro­economic nu este tocmai cel mai po­trivit pentru înființarea unei firme. „Din perspectiva cadrului general al afacerilor în România, nu găsesc o explicație care să justifice creșterea numărului de companii în primele nouă luni ale acestui an“, spune Iancu Guda, director servicii Coface și președinte al Asociației Analiștilor Financiar-Bancari din România (AAFBR).

Iar datele din piață nu fac decât să confirme acest lucru: salariul mediu a crescut cu aproape 15% anul acesta – ceea ce se traduce prin costuri de operare mai mari –, cadrul fiscal și juridic a fost instabil, investițiile publice s-au înjumătățit față de 2016, iar cele străine s-au diminuat cu 18%, mai spune Guda. Pe de altă parte, scă­derea nu­mărului de firme nou-în­ființate care fac comerț vine în contextul în care „consumul este orientat cu pre­pon­derență către importuri, iar ca­na­lul de distribuție al produselor respective este din ce în ce mai concentrat pe traseul marilor retaileri“. Cu alte cuvinte, jucătorii mari din această industrie au reușit în timp să-și cimenteze poziția pe piață, creându-se astfel adevărate bariere de intrare pentru noi companii.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

A debutat în presa scrisă în urmă cu opt ani. În 2013, a absolvit cursurile programului de pregătire intensivă în jurnalism „Economic and Political Reporting from Southeast Europe”, organizat la Londra și la Berlin de agenția de presă Reuters, iar în 2015 a participat la cursurile școlii de vară Online and Multimedia Journalism, organizată de Deutsche Journalistenschule la Munchen. În 2013, a câștigat premiul „Florin Petria” pentru jurnalism economic, iar în 2015 a fost unul dintre laureații concursului Tânărul Jurnalist al Anului, secțiunea Economie. Anterior, Andreea a lucrat la Ziarul Financiar. În prezent, la NewMoney, Andreea acoperă din punct de vedere editorial domeniile construcții și imobiliare.