Românii cheltuie în medie 91 de euro anual pe cumpărături online, dublu față de bulgari și de 25 de ori mai puțin decât britanicii

Andreea Neferu 28/12/2017 | 17:25 Financiar
Românii cheltuie în medie 91 de euro anual pe cumpărături online, dublu față de bulgari și de 25 de ori mai puțin decât britanicii

 

Acest articol apare în numărul 30 (18 decembrie – 7 ianuarie) al revistei NewMoney

Fiecare român cheltuie, în medie, puțin peste 91 de euro anual pentru cumpărături online. Chiar dacă acest indicator crește pu­ternic an de an, mai este încă mult până departe, având în vedere că un locuitor din Vestul Europei lasă din buzunar chiar și câteva mii de euro pe an pentru produse comandate online.

Piața locală de comerț online a ajuns anul trecut la 1,8 miliarde de euro, iar pentru anul 2017, estimările indică un plus consistent, de peste 30%, până la 2,4 miliarde de euro, potrivit GPeC, care organizează evenimente de e-commerce și marketing online și fur­­ni­­zea­­ză statistici despre această piață. Deocamdată, România este un „pion“ destul de mic în ecuația e-commerce-ului de pe Bătrânul Continent, având în vedere că reprezintă doar 0,4% din totalul pieței de comerț online european, estimată la 600 de miliarde de euro în 2017.

Chiar și așa, loc de creștere există din plin în România, mai ales că, cel puțin la nivelul Europei de Vest, fiecare locuitor cheltuie chiar și 1.000-2.000 de euro pe an pe cumpă­răturile online. Spre exemplu, fiecare britanic a cumpărat „de pe net“ produse de 2.330 de euro în 2016, în timp ce în cazul fran­cezilor, suma s-a ridicat la 1.076 de euro, potrivit calculelor NewMoney pe baza datelor disponibile pe ecommercenews.eu și ecommerce-europe.eu.

La polul opus, în Ungaria, fiecare locuitor a cheltuit în 2016 circa 142 de euro, în timp ce în Bulgaria, cifra a fost mult mai mică, de doar 48 de euro per capita. Oricum, în țările din Europa de Est, valoarea medie a coșului de cumpărături se situează la aproximativ 50 de euro, potrivit GPec.

Punând lupa din nou pe piața de e-commerce din România, categoriile de produse preferate de cumpărătorii online români sunt electronicele și electrocasnicele, fashion & beauty, home & deco, urmate de articole și accesorii pentru copii. Totodată, românii cumpără mai mult de pe dispozitivele mobile decât de pe desktop, iar în trei sau patru ani, peste 80% din vizitatorii „magazinelor“ online ar putea să folosească telefoane mobile sau tablete când fac cumpărături.

Un cumpărător online din România a fă­­cut, în medie, 8,4 achiziții în decursul anului 2016, în creștere față de 2015, când media era de 8,2, dar și față de 2014, când cifra se situa la 8,1 achiziții pe an.

 

Cerul este limita

În online, totul se poate. Mai ales când piața locală de comerț electronic crește în 2017 cu circa 30%, adică peste media europeană, de 13%.

  • 15-20% din vânzările anuale ale online-ului românesc au loc în perioada campaniilor de Black Friday și a Sărbătorilor de iarnă, potrivit GPeC.
  • 5.000 de magazine online active există în peisajul e-commerce-ului românesc.
  • 2,4 miliarde de euro este valoarea estimată a pieței de comerț online din România în 2017.
  • 8,4 achiziții a făcut, în medie, un cumpărător online din România anul trecut, în creștere față de 2015, când media era de 8,2 achiziții.
  • 90% din plăți se fac în numerar în România, odată cu primirea coletului, restul fiind tranzacții electronice, plăți prin SMS sau prin transfer bancar, potrivit GPeC.

 

A debutat în presa scrisă în urmă cu opt ani. În 2013, a absolvit cursurile programului de pregătire intensivă în jurnalism „Economic and Political Reporting from Southeast Europe”, organizat la Londra și la Berlin de agenția de presă Reuters, iar în 2015 a participat la cursurile școlii de vară Online and Multimedia Journalism, organizată de Deutsche Journalistenschule la Munchen. În 2013, a câștigat premiul „Florin Petria” pentru jurnalism economic, iar în 2015 a fost unul dintre laureații concursului Tânărul Jurnalist al Anului, secțiunea Economie. Anterior, Andreea a lucrat la Ziarul Financiar. În prezent, la NewMoney, Andreea acoperă din punct de vedere editorial domeniile construcții și imobiliare.