Românii au cumpărat online produse în valoare de 2,8 miliarde de euro în 2017

Gabriel Bucur 10/01/2018 | 17:47 Ştiri
Românii au cumpărat online produse în valoare de 2,8 miliarde de euro în 2017

 

Valoarea totală a cumpărăturilor online făcute de români anul trecut a ajuns la 2,8 miliarde de euro, cu aproape 40% peste nivelul din 2016, când suma cumulată a fost de două miliarde de euro, arată datele și estimările furnizate de principalii jucători din comerțul electronic românesc și specialiștii din cadrul GPeC (Gala Premiilor eCommerce).

În 2017, românii au cheltuit, în medie, 7,67 milioane de euro zilnic pentru cumpărături făcute pe internet. O particularitate importantă a anului trecut constă în creșterea valorii produselor achiziționate online, pusă de specialiști pe seama creșterii salariilor și, implicit, orientarea consumatorilor către produse de calitate mai bună.

Bilanțul cuprinde strict produsele fizice (tangibile) care au fost comandate online. Nu sunt incluse serviciile, plățile de facturi la utilități, biletele de avion, vacanțele, rezervările hoteliere, biletele la spectacole sau la diferite evenimente, conținutul descărcabil etc.

„Anul 2017 a fost un an spectaculos pentru comerțul online românesc, înregistrându-se o creștere semnificativă de aproximativ 40% comparativ cu 2016 și atingând, astfel, pragul de 2,8 miliarde de euro doar e-tail, fără servicii. Este un salt uriaș care ne arată apetitul tot mai mare al românilor pentru cumpărăturile online și, mai ales, potențialul de creștere accelerată a e-commerce-ului autohton”, spune Andrei Radu, Founder & CEO GPeC. „Chiar dacă România nu se ridică încă la nivelul altor piețe mature din Uniunea Europeană, nu trebuie neglijat deloc ritmul și potențialul de creștere care ne poate duce până în 2020 la o piață de peste 5 miliarde de euro”, a mai adăugat el.

Valoarea pieței de e-commerce din totalul pieței de retail este de aproape 5,6%, în creștere față de 4%, cât era în 2016. „Cu toate acestea, procentul este încă mic comparativ cu țările dezvoltate, dar arată potențialul uriaș de creștere al pieței românești de comerț electronic”, spun specialiștii.

Potrivit ultimului raport ONU (UN Department of Economic and Social Affairs), populația României a scăzut de la 19,4 milioane de locuitori în 2016 la 19,1 milioane de locuitori în 2017. Dintre aceștia,

Peste 11 milioane din totalul de 19,1 milioane de locuitori ai României sunt utilizatori de internet, conform celor mai recente date ale Institutului Național de Statistică. Totodată, 44% din utilizatorii de internet din mediul urban au făcut cumpărături online cel puțin lunar, iar 62% dintre aceștia au vârste cuprinse între 18 și 34 de ani, arată un studiu GPeC.

Peste 7.000 de magazine online în România

Există 25.000 de site-uri pe domenii .ro care au funcția „adaugă în coș”, însă multe au prea puțini vizitatori pentru a fi relevante, spun specialiștii.

Numărul de magazine online a crescut semnificativ, de la circa 5.000, în 2016, la peste 7.000, în 2017, iar cei din domeniu sunt de părere că tendința de creștere se va accentua în 2018, astfel că numărul total de magazine online va atinge 14.000 – 15.000.

Topul principalelor categorii de produse vândute online în 2017 (exclusiv e-tail) este format din: produsele din gama Electro-IT&C (PC și componente PC, notebooks, tablete, telefoane mobile, electronice și electrocasnice etc.), produsele de tip Fashion & Beauty (îmbrăcăminte, încălțăminte, accesorii, cosmetice, parfumuri, ceasuri etc.), produsele pentru casă și decorațiuni, cărțile precum și produsele destinate copiilor (de la jucării până la articole pentru copii de tip: cărucioare, vestimentație, consumabile etc.).

Pe segmentul Electro-IT&C, valoarea coșului mediu a crescut de la 669 lei, în 2016, la peste 800 de lei, în 2017, cu anumite momente din an (ex.: Black Friday) când valoarea s-a apropiat sau chiar a depășit pragul de 1.000 de lei. De asemenea, creșteri semnificative ale coșului mediu s-au înregistrat și în segmentul Fashion, de la 161 de lei în 2016 la 250–300 de lei în 2017, în funcție de anumite momente din an și de tipul de produse comercializate (brand – unde valorile sunt mai mari vs. non-brand – produse cu valoare mai mică).

Pe categoria Home & Deco valoarea medie a tranzacției este similară cu cea din 2016, respectiv aprox. 480 de lei. În cazul librăriilor online, valoarea medie a coșului variază între 80 și 100 de lei, fiind într-o ușoară creștere comparativ cu 2016. Doar în cazul articolelor pentru copii (puericultură), valoarea medie a tranzacției este pe un trend descendent de cel puțin 3 ani, continuând să scadă ușor și în 2017 de la 203 lei la 195-200 lei.

70% din traficul magazinelor online este generat de telefoanele mobile

Principalele magazine online românești au înregistrat creșteri semnificative de trafic generat de dispozitivele mobile: aproximativ 70% din vizitele pe site-uri se fac de pe mobil, în detrimentul desktop-ului, cifra fiind cu 20% mai mare decât în 2016.

Principalele criterii în luarea deciziei de cumpărare sunt, în ordine: prețul cât mai mic, încrederea pe care o conferă magazinul (brand reputation), timpul de livrare cât mai scurt, claritatea și calitatea informațiilor de pe site, ergonomia site-ului (ușurința în navigare și în procesul de cumpărare și estetica site-ului), politica de fidelizare a magazinului online, arată un studiu GPeC și iSense Solutions.

Un cumpărător online a făcut, în medie, 8,7 achiziții în decursul anului trecut – în creștere față de 2016 când media era de 8,4 achiziții, dar și față de 2015 când cifra se situa la 8,2 achiziții/an.

Metoda de plată preferată a românilor rămâne rambursul, în proporție de 85%. Totuși, potrivit informațiilor furnizate de principalii procesatori de plăți PayU și mobilPay, procentul plăților online prin card a crescut semnificativ, de la 8%, în 2016, la 12-14%, în 2017. Alte metode de plată preferate sunt online banking-ul sau micro-plățile prin SMS.

Potrivit ARMO (Asociația Română a Magazinelor Online), în weekend-ul de Black Friday (17-19 noiembrie 2017), românii au cumpărat produse de peste 200 de milioane de euro, cu 35% mai mult față de valoarea de 130 de milioane de euro înregistrată în 2016.

 


FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

În șapte ani de jurnalism, a pendulat între domeniul sportiv și cel economic. A lucrat, printre altele, la Radio România Actualități și Adevărul Financiar. Acum, este coordonatorul online al proiectului NewMoney.