România, pe locul 9 în lume după procentul afacerilor deținute de femei

Gabriel Bucur 07/03/2018 | 16:26 Ştiri
România, pe locul 9 în lume după procentul afacerilor deținute de femei

România ocupă a noua poziție în clasamentul țărilor cu cel mai ridicat procent al afacerilor deținute de femei, arată studiul Mastercard Index of Women Entrepreneurs 2018.

Din totalul afacerilor din România, 28,9% sunt deținute de femei, arată rezultatele studiului. Țara noastră stă mai bine la acest capitol decât o făcea anul trecut, când ocupa locul 13, cu un procent de 27,5%.

Studiul analizează progresul și realizările antreprenoarelor din 57 de țări localizate în cinci regiuni: Asia-Pacific, Europa, America Latină, Orientul Mijlociu și Africa și America de Nord.

Țările cu cele mai mari procente ale afacerilor în spatele cărora stau femei sunt Ghana (46,4% din totalul afacerilor sunt deținute de femei), Rusia (34,6%), Uganda (33,8%), Noua Zeelandă (33%), Australia (32,1%), Vietnam (31,3%), Polonia (30,3%) și Spania (29,4%).

Țările care au înregistrat cele mai mari scoruri au în comun patru factori-cheie ce permit afacerilor să aibă succes: accesul la servicii financiare, ușurința de a face business, sprijinul puternic acordat IMM-urilor și o guvernare de calitate.

În ceea ce privește condițiile și oportunitățile de dezvoltare antreprenorială pe care le au femeile, România ocupă locul 32 din 57, cu un procent de 61,9%. Față de anul trecut, țara noastră a înregistrat o ușoară scădere în această privință, cu trei locuri.

Clasamentul ia în calcul rezultatele progresului înregistrat de femei (categorie la care România se află pe locul 33), cunoștințele și accesul la resurse financiare (România e pe 24) și sprijinirea inițiativelor antreprenoriale (România e pe 29).

Pe primele locuri sunt Noua Zeelandă, cu 74,2%, Suedia, cu 71,3% și Canada, cu 70,9%.

Prejudecățile de gen, prezente și în țările dezvoltate

Femeile de afaceri au mai mult succes în economiile mai dezvoltate, acolo unde au mai multe de resurse și oportunități, ce le permit inclusiv accesul la capital, la servicii financiare și la programe academice. Piețele dezvoltate nu sunt însă imune la prejudecățile culturale față de femei. În Noua Zeelandă, studiul a scos la iveală că societatea este mai puțin receptivă în ceea ce le privește pe femeile antreprenor, deși țara se clasează pe primul loc în topul Mastercard.

„În calitate de propietari de afaceri, femeile antreprenor din întreaga lume au făcut progrese remarcabile, însă, încă nu și-au atins adevăratul potențial și încă lucrează pentru a ajunge în acest punct”, a declarat Martina Hund-Mejean, Chief Financial Officer în cadrul Mastercard.

Femeile din piețele emergente sunt considerate antreprenori de necesitate, pentru că, în ciuda lipsei de capital financiar și a accesului la servicii de asistență, nevoia de supraviețuire le stimulează, arată studiul.

„În piețe precum Filipine, Botswana, Thailanda, Polonia și Costa Rica, antreprenoriatul este considerat un bilet al oportunității pentru femei. Deși condițiile de susținere ale antreprenorilor din aceste piețe nu sunt la fel de favorabile ca în alte state, acestea sunt puternic reprezentate de liderii de afaceri de sex feminin, de profesioniști și de lucrători tehnici, de un peisaj vibrant al antreprenoriatului local și de o atenție deosebită pentru statutul de antreprenor de succes”, mai arată studiul.

 


FOTO: Mediafax

În șapte ani de jurnalism, a pendulat între domeniul sportiv și cel economic. A lucrat, printre altele, la Radio România Actualități și Adevărul Financiar. Acum, este coordonatorul online al proiectului NewMoney.