România, locul doi în Europa la creșterea consumului de alimente și băuturi

Gabriel Bucur 06/07/2017 | 14:42 Ştiri
România, locul doi în Europa la creșterea consumului de alimente și băuturi

România ocupă a doua poziție în Europa, după Turcia, din punct de vedere al creșterii și al potențialului de creștere din sectorul Food & Beverage (F&B, alimente și băuturi), ce include și consumul din restaurante, unități fast-food, cafenele, ceainării și gelaterii, conform unui studiu realizat de Cushman & Wakefield, companie din domeniul serviciilor imobiliare comerciale.

În Europa au fost cheltuiți, anul trecut, 796 de miliarde de euro în sectorul F&B, în condițiile în care ritmul mediu de creștere al pieței din ultimul deceniu a fost de 4,2% pe an. Pentru următoarea decadă (2017-2026), consultanții Cushman & Wakefield estimează un ritm mediu de creștere de 4,9% pe an. Spania, Marea Britanie, Italia, Germania și Franța au fost cele mai mari cinci piețe de F&B în 2016, în condițiile în care în Spania, liderul pieței de profil la nivel european, piața a atins nivelul de 120 de miliarde de euro, adică 15% din consumul la nivel european.

Pe de altă parte, piețele din centrul și estul Europei, precum Turcia, România, Bulgaria, Polonia și Ucraina, au avut și își vor păstra un ritm de creștere peste media europeană. România s-a clasat pe locul al doilea în funcție de ritmul de creștere din ultimii zece ani, estimat la 7,2% pe an, și se află pe aceeași poziție și în funcție de potențialul de creștere pentru următorul deceniu, unde ritmul mediu de creștere este estimat la 8,8% pe an.

„Lumea modernă, incluzând aici și România, trece printr-o schimbare semnificativă de paradigmă. Dacă în urmă cu câțiva ani, obișnuiam să cumpărăm haine din oraș sau mall și să mâncăm acasă, în ultima perioadă am început să cumpărăm diverse lucruri, inclusiv haine, online și să ieșim pentru a lua masa în oraș sau la mall. În piețe dinamice, precum România, cu o creștere economică record și un avans al salariilor de peste 10% pe an, aceste tendințe sunt rapid îmbrățișate de consumatorii tineri, iar operatorii de restaurante și cafenele beneficiază de acest context pozitiv”, a declarat Cristi Moga, Research Consultant în cadrul C&W Echinox.

Cele mai mari zece centre comerciale din România găzduiesc aproximativ 250 de unități F&B, întinse pe o suprafață închiriabilă de peste 40.000 de metri pătrați, adică circa 6% din suprafața închiriabilă a centrelor comerciale analizate, potrivit datelor Cushman & Wakefield Echinox. În ultimii ani, dezvoltatorii au acordat o atenție tot mai mare zonei de food-court a centrelor comerciale și au căutat să îmbine spațiile pentru servirea mesei cu cele de leisure si entertainment.

 


FOTO: Guliver / Getty Images

În șapte ani de jurnalism, a pendulat între domeniul sportiv și cel economic. A lucrat, printre altele, la Radio România Actualități și Adevărul Financiar. Acum, este coordonatorul online al proiectului NewMoney.