România a lansat Platforma de sprijin „Ucraina – Împreună ajutăm mai mult!”

Elena Marinescu 11/03/2022 | 19:55 Ştiri
România a lansat Platforma de sprijin „Ucraina – Împreună ajutăm mai mult!”

Reprezentanţii Guvernului, Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă şi ai „Code for Romania” au anunţat, vineri, lansarea unei Platformei de sprijin ce integrează iniţiativa Guvernului „Ucraina – Împreună ajutăm mai mult!”.

Noua platformă poate fi accesată, începând din 11 martie, la adresa www.dopohoma.ro, fiind accesibilă şi pe site-ul Guvernului României, şi are funcţionalităţi avansate de conectare a resurselor colectate la nevoile refugiaţilor din Ucraina, a precizat, într-o conferinţă de presă, consilierul de stat în Cancelaria prim-ministrului, Mădălina Turza.

„Grupul de coordonare a asistenţei umanitare de la nivelul Cancelariei a asigurat, în toată această perioadă, dialogul la nivel strategic cu organizaţiile din societatea civilă, din perspectiva felului în care se organizează în teren, la punctele de trecere a frontierei, dar şi din perspectiva felului în care noi, ca Guvern, le putem sprijini eforturile. De asemenea, preluăm de la societatea civilă toate propunerile de măsuri de politică publică şi încercăm să deblocăm acele situaţii care apar punctual în teren, la nivel local sau central. Astfel, tot la nivelul grupului de coordonare de la nivelul Cancelariei am putut operaţionaliza numerele 112 şi 119, cu sprijinul STS, în limba ucraineană pentru refugiaţii din România şi au fost promovate măsuri de prevenire a traficului de persoane la nivelul punctelor de trecere a frontierelor. Suplimentar, asigurăm legătura cu donatori internaţionali şi cu misiuni diplomatice”, a adăugat Mădălina Sturza.

Şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, secretarul de stat Raed Arafat, a arătat că, prin eforturile susţinute ale Cancelariei, împreună cu DSU şi reprezentanţi ai societăţii civile, vor fi operaţionalizate două platforme oficiale de management de resurse şi administrare de spaţii de cazare.

„Vorbim de platforma numită „Un acoperiş” şi cealaltă numită „Sprijin de urgenţă”. „‘Un acoperiş’ este o soluţie de identificare de spaţii de cazare pentru a ajuta migranţii care ajung în România şi au nevoie de ajutor imediat. (…) „Sprijin de urgenţă” este un sistem integrat de management al resurselor pe care societatea civilă şi persoanele fizice şi juridice le pot aduce pentru a ajuta în situaţiile critice”, a explicat Arafat.

Potrivit acestuia, numai în acest fel vor putea fi rezolvate problemele. „Şi mai ales că noi ne aşteptăm ca situaţia probabil să se agraveze şi să devină cu presiune mai mare, în cazul în care mai mulţi migranţi vor începe să ajungă din zonele care acum sunt sub o presiune maximă. (…) S-ar putea ca următorul val de refugiaţi să fie un val care este mai dependent de sprijinul pe care noi îl acordăm şi care are resurse mai puţine şi numărul lor să fie chiar şi mai mare, motiv pentru care evoluţia în coordonarea acestei situaţii şi integrarea tuturor resurselor şi organizaţiilor care se ocupă – guvernamentale şi neguvernamentale – devine unul extrem de important ca să putem să ne facem treaba cât mai corect şi mai eficient posibil”, a afirmat şeful DSU.

„Code for Romania” intervine, pentru a doua oară, în sprijinul societăţii civile şi al Guvernului, în spatele acestui efort fiind o logistică enormă şi peste 600 de voluntari, a precizat reprezentantul organizaţiei, Bogdan Ivănel, care a dat detalii cu privire la componentele platformei de sprijin.

„Avem de-a face cu trei platforme care formează un ecosistem unitar, dar trei platforme foarte complexe, care în timp de pace ar fi fost dezvoltate în mai mult de 8 luni. Acest timp a fost redus la o săptămână, la 10 zile, datorită acestei munci fantastice. Cele trei platforme fac două lucruri: unu – informarea refugiaţilor despre cum şi în ce condiţii pot să treacă graniţa în România şi ce resurse găsesc pe cealaltă parte a graniţei; şi două soluţii de management al ajutoarelor. „Un acoperiş” va face managementul spaţiilor de cazare şi alocarea spaţiilor de cazare. (…) Doi – „Sprijin de urgenţă” – platforma care va administra toate celelalte tipuri de ajutoare, de la ajutoare de voluntariat până la transport, haine, mâncare neperisabilă etc. Persoanele fizice vor găsi pe platformă o hartă care îi direcţionează către centrele de colectare”, a arătat reprezentantul „Code for Romania”.

Potrivit Agerpres, el a adăugat că este foarte important că vor exista date care vor putea fi folosite şi de asemenea va exista trasabilitate şi transparenţă. „Construind acest ecosistem, îi ajutăm pe cei care sunt acum într-o situaţie disperată, cei care trec graniţa în România pentru a primi sprijin, dar această infrastructură pe care noi am construit-o rămâne în priză, rămâne viabilă şi va putea ajuta România de acum încolo în orice situaţie extremă, în orice situaţie de intervenţie de criză – ne putem gândi la un cutremur sau la orice situaţii de genul ăsta. (…) Este important să reţinem un singur cuvânt: „dopomoha.ro”. „Dopomoha” înseamnă în limba ucraineană „ajutor”, este un cuvânt pe care fiecare dintre noi ar trebui să-l învăţam în aceste zile, ca să putem comunica cu refugiaţii care intră în România. Deci, „dopomoha.ro” este singurul link pe care trebuie să-l ţineţi minte, de acolo veţi găsit foarte uşor accesul către toate zonele în care vă puteţi oferi ajutorul”, a mai precizat Ivănel.