Rețeta turcească: Cosmopolis, cartierul corporatiștilor

Florel Manu 10/02/2017 | 11:30 Oameni
Rețeta turcească: Cosmopolis, cartierul corporatiștilor

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

A descoperit România în 1996, când a venit aici la schi. Zece ani mai târziu a în­­­­ceput unul dintre cele mai mari an­sambluri rezidențiale din nordul Capitalei, Cosmopolis. După alți zece ani, ora­șullui Ahmet Buyukhanli con­ti­nuă să se extindă.

Cunoscut ca „miniorașul de lângă oraș“, Cosmopolis numără astăzi peste 5.000 de locatari, cu aproape o mie de oameni mai mult decât localitatea Ștefănești, din Ilfov, cu care se învecinează. O veritabilă comunitate în spatele căreia se află însă o afacere de familie, începută în 1953, în Turcia, de tatăl lui Ahmet, care a dezvoltat în ultimii peste 60 de ani atât an­sam­bluri rezidențiale, cât și hoteluri. „Aici ar fi nevoie și de primar“, spune, în glumă, Ahmet Buyukhanli (45 de ani), artizanul Cosmopolis și omul care a adus în România conceptul de comunitate închisă, cu un plan urbanistic integrat.

Proiectul Cosmopolis a fost început de antreprenorul turc în plin boom imobi­liar. După mai multe vizite în România făcute la începutul anilor 2000, a înființat în 2006 Opus Land Development, compania care dezvoltă ansamblul imobiliar. „Am început pro­iectul Cosmopolis într-o perioadă de expansiune la nivel global a pieţei imo­biliare. La acea vreme, băncile de in­vestiţii, precum Goldman Sachs şi Credit Swiss, promovau ideea dezvoltării unor proiecte mari rezi­den­ţiale în ţările în curs de dezvoltare din Europa“, po­ves­­tește acesta. Dar finan­țarea de 50 de mili­oane de euro a venit de la o bancă tur­cească, GarantiBank.

Decizii extreme. Pe fondul finan­­ță­­ri­­lor generoase ob­ți­nute de clienți în pe­­ri­­oa­­da de boom imobiliar, vânzările au fost peste așteptările dezvoltatorului, ca­­re a decis extinderea proiectului.

Numai că, ulterior, a început declinul imobiliar, iar reacţia pieţei din România la criza globală a fost extrem de severă. Dacă în țări din vestul Europei încă se mai făceau tranzacții pe piața imobiliară, la discounturi foarte mari, în România, vân­zările au înghețat. Mai mult, a urmat o perioadă în care mulți dezvoltatori imobiliari au suspendat proiectele ori au fost executați de băn­ci. Vânzările erau aproape inexistente, iar „prudența“ era cuvântul de or­dine în bănci.

Cu toate acestea, Ahmet Buyukhanli a hotărât, în mod sur­prinzător, să continue extinde­rea. Cu ce preț? „Am luat decizia să punem la vânzare două hoteluri din Turcia, iar suma de bani obținută să o in­vestim în Cosmopolis“, mărturi­sește omul de afaceri.

Dezvoltatorul imobiliar avea să cons­tate că piața imobiliară de după criză era cu totul alta. Firește, afacerea a trebuit să se adapteze noilor realități. În conse­cință, a  renunțat la spații largi construi­te și a schimbat structura de suprafețe pe care le avea în portofoliu. „Ne-am concentrat pe garsoniere, apartamente şi vi­­le mai mici şi, de asemenea, am introdus un program special de rate pe termen lung“, explică omul de afaceri.

Strategii de creștere. Astfel a reu­șit să mențină prețul garsonierelor în jurul a 40.000 de euro, al apartamentelor cu două camere în jur de 50.000 de euro, în timp ce, în cazul celor cu trei camere, pre­țu­rile pornesc de la 64.000 de euro. În ceea ce privește vilele, prețurile osci­lează între 82.000 și 110.000 de euro.

Sistemul de vânzări a fost modificat și el. În paralel cu biroul propriu speciali­zat în astfel de tranzacții, a recrutat și un broker extern, compania de consultanță imobiliară Coldwell Banker. Buyukhanli spune că, pe fondul reducerii suprafe­țe­lor construite, clienții au devenit mai pre­­ten­țioși după criză, iar spațiile pentru locuit au fost regândite.

În ceea ce privește profilul clienților, Ahmet mizează pe familii tinere și pe cor­­­poratiști care lucrează în zona de birouri din nordul Bucureștiului (atât din Pi­pe­ra, cât și din Bă­neasa) și do­­resc să cum­pere sau să în­chi­rieze o lo­cuin­ță. Așa că este o afacere bună pentru investitorii care vor să cumpere apar­tamente pentru a le închiria.

„Ne aş­tep­tăm la o creştere semnifica­tivă a segmentului rezidențial pe piaţa din România, având în vedere că finan­ţarea va fi mai uşoară şi mai accesibilă“, crede omul de afaceri, în opinia căruia, după pro­gramul „Prima Casă“, prin care a vândut un sfert din apartamentele din Cosmopolis, vor exista și alte variante de cre­ditare. Una dintre acestea vine chiar din resurse proprii.

Cosmopolis aplică deja sistemul de „rate la dezvoltator“, im­­plementat de mai mulți investitori imo­biliari din piață. În momentul de față, media vânzărilor în Cosmopolis este de 400 de apartamente pe an.

Pentru a atrage și alți clienți, Buyuk­hanli a construit în interiorul complexului un centru comercial, des­fă­șurat pe 10.000 de metri pătrați, în urma unei in­vestiții de 2,2 milioane de euro.

Printre cei care au închiriat spații în acest complex comercial se numără și rezidenți ai ansamblului imobiliar.

Pe un model asemănător cu Cosmopolis, tot la marginea Capitalei, se dezvoltă și ansamblul rezidențial Greenfield. Investitorul, Impact Developer&Contractor, a ridicat cartierul în zona pădurii Bă­neasa, proiectul fiind dezvoltat în trei etape. Ca și în cazul Cosmopolis, apartamentele sunt căutate de clienți din zona corporate din nordul Bucureștiului.

Dezvoltatorii imobiliari din nord mi­zează și pe o reacție fermă a auto­rităților, care trebuie să finali­zeze lucrările la tronsonul urban al auto­străzii A3 și mo­der­nizările de pe centura Capitalei. Sună prea optimist?

 

[/vc_column_text][vc_text_separator title=”Ahmet dezvoltatorul” color=”juicy_pink” border_width=”3″][vc_column_text]Proprietarul ansamblului imobiliar Cosmopolis, de lângă București, s-a născut în 1971, la Ankara, în Turcia.[/vc_column_text][vc_column_text]

  • Studii. În 1993 a absolvit Universitatea Marmara Business Administration din Istanbul, iar, ulterior, a urmat și un MBA. După absolvirea facultății s-a lansat în afaceri imobiliare.
  • Prospecții. Primele vizite în România le-a făcut în 1996, ca turist. A revenit în 2001 și în 2003 pentru a testa eventuale investiții.
  • Început. În 2006 a înființat Opus Land Development, dezvoltatorul proiectului rezidențial Cosmopolis.
  • Construcții. Primele locuințe din ansamblul imobiliar au fost livrate pe piață în perioada 2007–2008.
  • Funcții. Este acționar sau membru în consiliile de administrație în alte opt companii din Turcia cu activități în imobiliare, construcții, turism și securitate.
  • Finanțare. Investiția totală a companiei Opus Land Development în ansamblul imobiliar Cosmopolis se ridică la circa 280 de milioane de euro, bani investiți de la demararea lucrărilor până în prezent.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

 


FOTO: Ahmet Buyukhanli investește în complexul Cosmopolis din 2006. Sursa foto: Laszlo Raduly / NewMoney

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.