Rețeta spaniolă: cum recuperezi o pierdere de un milion de euro în perioadă de criză

Florel Manu 23/11/2016 | 11:28 Oameni
Rețeta spaniolă: cum recuperezi o pierdere de un milion de euro în perioadă de criză

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Se mai poate zâmbi pe o piață trimisă la podea de criză? Rafaela Nebreda o face tot timpul.

„Bună dimineața, Rafaela!“. „Bună, fetelor! Ce mai faceți? Am adus bomboane!“. Așa începe Rafaela Nebreda o zi de luni la agenția sa imobiliară, Imoteca, după o deplasare de două săptămâni în Statele Unite. Intră pe ușă râzând și își pregătește întâlnirile. Arată către o hartă a Bucureștiului unde sunt marcate cu hârtii colorate câteva zeci de pro­iecte pe care deja le derulează sau urmează să le înceapă. „Acolo sunt proiectele noastre. Ar fi bine să fie mai multe“, zâmbește ea din nou.

Rafaela s-a născut în Bilbao și a venit în România în urmă cu 14 ani. Înainte, a lucrat în Brazilia, la ambasada Spaniei din Rio de Janeiro, unde oferea consultanță companiilor iberice. A trecut și pe la Bruxelles, unde și-a cunoscut partenerul de viață. „Soțul meu a vrut să creeze un business bazat pe consultanță într-una din țările aflate în preaderare la Uniunea Europeană. Am avut de ales între Bulgaria, Polonia și România. Am ales România pentru că are rădăcini latine“, povestește Rafaela.

La București, s-a angajat inițial la o firmă de con­sultanță și inginerie, însă după un an a decis să se alăture firmei de consultanță controlată de soțul ei, GIS Group. Compania oferea asistență firmelor iberice interesate să intre pe piața românească. „Ofe­ream servicii de contabilitate, administrare și finanțare. Cum 60-70% din aceste companii erau spe­cializate pe segmentul imobiliar, m-am speciali­zat și eu în imobiliare“, mai spune ea.

Criza a lovit mai devreme. În paralel cu fir­­ma de consultanță a soțului său, Rafaela a înființat o agenție imobiliară, Contempo, împreună cu un par­tener spaniol. Businessul consta în închirierea mai multor spații stradale în zone bune ale Capitalei. Un model de business cu costuri fixe foarte mari. Inițial, încasările erau foarte bune și apoi a venit criza și a rămas cu costuri mari și încasări mici. „Am pierdut un milion de euro“, explică Rafaela.

A fost o lecție care i-a schimbat algoritmul de bu­siness. A decis să continue businessul pe cont propriu, fără parteneri. A continuat cu Imoteca și s-a concentrat pe clienți din zona de retail. A vândut trei terenuri către Mega Image, inclusiv terenul de pe DN1 unde s-a făcut Decathlon.

A păstrat în portofoliu și companiile spaniole din domeniul imobiliar. Au fost oameni de afaceri ne­voiți să vândă la orice preț pentru că au avut pro­bleme financiare și mai grave în Spania, iar Imoteca s-a ocupat de aceste tranzacții. „Ne adaptăm came­leonic“, râde Rafaela.

Și așa a trecut peste momentul în care a fost pusă în dificultate. Are și o observație. Crede că mediul de afaceri din România este mai permisiv decât în alte țări și ai șansa să redresezi un bu­­siness.

Înapoi la rezidențial. După criză, Imoteca a făcut o nouă schimbare de strategie, concentrân­du-se pe sectorul rezidențial. A căutat dezvoltatori, le-a vândut terenuri și apoi i-a ajutat să vândă și apar­­tamentele. „Prețurile s-au așezat și avem o creș­­­tere ușoară. Dar este una naturală, nu este un boom, nu sunt creșteri speculative“, consideră Rafaela Nebreda.

Atât dezvoltatorii, cât și cumpărătorii finali sunt mai atenți. A mai remarcat că mare parte din cli­­en­­ții care contactează agenția cumpără o proprietate după ce se informează pe internet. Și nu doar pre­­țul este singurul criteriu care decide achiziția. Te­­re­­nul trebuie să fie lângă metrou sau lângă alte mijloace de transport. O tendință remar­­cată nu doar în București, ci peste tot în lume. Acesta este și motivul pentru care în ultimii doi ani s-au tran­­zac­­ționat terenuri atât în interiorul Bucureștiu­­lui, cât și în apropierea marilor ansambluri de birouri. Rafaela spu­­ne că va dezvolta afacerea pe segmentul rezidențial și a anunțat deja deschiderea unui birou la Cluj, unde este „o piață mare și stabilă“.

Evoluția pieței rezidențiale îi dă motive să-și mărească și echipa. Are acum 30 de angajați și vrea alți zece până la finele anului viitor.

Poveste de familie. Rafaela spune că este singurul antreprenor dintre frații săi. „Suntem șase fete și un băiat. Doar eu sunt antreprenor. Cred că l-am moștenit pe tata, care a fost un mare antreprenor. A avut firme mari și producea tot ce este în interiorul unui hipermarket, de la cărucior la casele de marcat“, povestește Rafaela. În urmă cu aproape o jumătate de secol, primul client important al tatălui său a fost rețeaua franceză de magazine Carrefour.

 

[/vc_column_text][vc_text_separator title=”Imoteca, în proiecte” color=”juicy_pink” border_width=”2″][vc_column_text css=”.vc_custom_1479889262894{background-color: #ffe8e8 !important;}”]Rafaela Nebreda derulează în acest moment mai multe proiecte în diferite zone ale Capitalei.[/vc_column_text][vc_column_text]Gran Via Park. Este situat în cartierul Militari, aproape de Plaza România. Până la sfârșitul anului, scoate la vânzare 300 de apartamente.

Vernescu Residence. Construit în apropiere de Calea Victoriei, ansamblul are 36 de apartamente de lux.

Aviației Apartmens. Proiectul, cu 250 de apartamente, va fi dezvoltat începând din primul trimestru din 2017 în nordul Capitalei, în apropiere de ansamblurile de birouri din zonele Aviației, Floreasca, Pipera.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

 


FOTO: „Prețurile s-au așezat și avem o creștere ușoară. Dar este una naturală, nu este un boom, nu sunt creșteri speculative. Sursa foto: Laszlo Raduly / NewMoney

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.