Rețeta dulce: una dintre cele mai vechi cofetării din Ardeal, extinsă după modelul Subway

Acest articol apare în numărul 31 (8-21 ianuarie) al revistei NewMoney
O rețetă simplificată a unei extinderi ar putea suna cam așa: se ia un ardelean ambițios, o experiență de dezvoltare în multinațională și un business de familie dulce, se amestecă bine și rezultă (deocamdată) cinci cofetării în Dej și Cluj-Napoca și afaceri anuale de peste un milion de euro.
„Cât trăim, învățăm“, spune o veche zicală, însă cel mai important este să și aplicăm lucrurile învățate. Așa și-a propus și clujeanul Andrei Trifan (33 de ani, foto), cel mai mare francizat al Subway din afara Bucureștiului (cu patru unități), care promite să aplice regulile de extindere învățate în cadrul lanțului american pentru a duce businessul familiei sale, cofetăriile „Lemnul Verde“, în toată țara. „Brandul «Lemnul Verde» există încă din 1862, în perioada aceea era acolo un restaurant, cu o terasă și doi castani“, povestește Andrei, unul dintre membrii familiei Trifan, care s-a luptat să extindă acest brand, profund înrădăcinat în Dej, mai departe, către Cluj-Napoca. În centrul orașului Dej, „Lemnul Verde“ înseamnă acum un restaurant la mansardă, un bar la subsol, o cofetărie și un mic laborator. Din acest an, însă, familia Trifan se pregătește să treacă la un alt nivel.
De fapt, restaurantul, care apare în fotografii de epocă ale orașului Dej de acum mai bine de o sută de ani, a aparținut unei familii de evrei. În timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, proprietarii au fost nevoiți să plece, iar după 1945, timp de un an, a fost transformat în sediu de partid. Ulterior a devenit cofetărie și de atunci și până în prezent nu și-a mai schimbat destinația, povestește Andrei Trifan.
Începuturile. Mama sa, Felicia Trifan, lucra ca șef de unitate la cofetărie, iar după Revoluție, a închiriat clădirea de la Primărie. Retrocedată urmașilor foștilor proprietari, clădirea a fost cumpărată în cele din urmă de la aceștia de familia Trifan. „Așa am cumpărat clădirea și am început să extindem businessul, cu un restaurant la etaj, cu un bar“, își mai amintește tânărul.
Chiar și numele cofetăriei are o rezonanță aparte. În acte, aceasta se numea „Rândunica“, pe siglă scria doar „Cofetărie“, însă toată lumea cunoștea clădirea datorită celor doi castani din curte – de unde și numele de „Lemnul Verde“. În timp, a mai rămas un singur castan, dar simbolul e la fel de puternic. Iar Andrei Trifan ține să dea și un exemplu în acest sens.
La începuturile anilor 2000, își amintește el, restaurantul din mansarda clădirii a luat foc. „Eu eram plecat din oraș și m-a sunat mama plângând să îmi spună ce s-a întâmplat. Însă pe fundal îl auzeam pe tata care le zicea pompierilor: «Dați pe castan mai întâi, lăsați restaurantul la urm㻓. Identitatea cofetăriei era mai importantă decât orice altă investiție ulterioară necesară reconstrucției restaurantului. Odată salvat simbolul, mansarda a fost reconstruită, iar restaurantul, reinaugurat.
Antreprenor pursânge, Andrei Trifan și-a dorit să facă ceva pentru businessul familiei. În 2007, pe vremea când era student la Cluj, unde se construia pe atunci cel de-al doilea mall din oraș, Iulius Mall, s-a gândit să aducă „Lemnul Verde“ și în noul centru comercial. „Dacă stau bine să mă gândesc acum, este tot un fel de franciză. Am luat tot know-how-ul de la părinți, inclusiv investiția, iar eu doar l-am operat“, mărturisește el.

O franciză „ca la carte“ a preluat în schimb în 2012, când a devenit francizat al lanțului american de restaurante cu servire rapidă Subway – al doilea din țară și primul din Cluj-Napoca –, ajungând în timp să fie responsabil de dezvoltarea lanțului în România (în afara zonei București-Ilfov). Astăzi, are patru francize Subway (pe care le conduce alături de soția sa Raluca Trifan), dar și multe idei de organizare și de extindere a cofetăriilor.
Dacă timp de zece ani a mizat doar pe cele două unități din Iulius Mall (Cluj) și pe cea din Dej, anul trecut a deschis două noi cofetării în Cluj-Napoca – una în centrul orașului, printr-o investiție de aproape 100.000 de euro, și o alta în VIVO! Shopping, fostul Polus Center, în care a investit aproximativ 70.000 de euro. „Acum acopăr tot orașul“, explică el.
Când vorbește de investiții, o face însă de fiecare dată raportându-se la Subway. De pildă, cei aproape 120.000 de euro alocați pentru o franciză Subway înseamnă licența, materia primă, crearea firmei, trainingul în Statele Unite și bugetul de marketing. „Într-o cofetărie investești mai mult decât într-un Subway“, spune Andrei Trifan, explicând că echipamentele folosite de francizații Subway sunt obținute la un preț mai bun, fiindcă și numărul acestor francize este mare, dar și pentru că asocierea cu un brand internațional înseamnă o vizibilitate mai bună pentru producătorii de utilaje.
Ce urmează? Andrei Trifan a prins curaj să apese pedala dezvoltării afacerii de familie (de altfel, face același lucru și pentru Subway) mai ales că, pe lângă părinți, și sora sa, Andreea Călugăr, împreună cu soțul ei, Ciprian Călugăr, sunt implicați în gestionarea cofetăriilor „Lemnul Verde“. De fapt, sora sa era responsabilă, încă din 2012, de unitățile „Lemnul Verde“ din Iulius Mall. Însă intrarea în familie a lui Ciprian, un manager cu experiență în industria alimentară, a impulsionat această creștere.
„Acum, uitându-mă înapoi, îmi dau seama că, de fapt, curajul a venit de la el. După ce a intrat în familie, am avut curajul să dezvoltăm, fiindcă știam că este un om de bază care poate să conducă afacerea“, spune antreprenorul.
Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.