Retailul alimentar a fost printre puținele sectoare care au crescut în timpul crizei. Ce urmează?

Senica Micu 16/10/2020 | 10:19 Financiar
Retailul alimentar a fost printre puținele sectoare care au crescut în timpul crizei. Ce urmează?

Retailerii alimentari demonstrează din nou că, indiferent de cât de ascuțită este o criză, planurile lor merg mai departe.

Cu foarte puține excepții, companiile care reprezintă în România lanțurile mari din retailul alimentar și-au crescut profiturile de la un an la altul. Pandemia nu a însemnat nici pe departe o stagnare pentru acești retaileri, ci mai degrabă continua­rea investițiilor și extinderea cu noi magazine. Furnizorul de soluții de business in­for­mation KeysFin chiar a estimat pentru 2020 o cifră de afaceri a companiilor din acest sector care se va apropia, în plan local, de 125 de miliarde de lei, cu apro­­xi­mativ 12% mai mult decât în 2019, ritm care se va regăsi și în evoluția pro­fitului. Astfel, alături de alte câteva domenii, retailul alimentar rămâne, la nivel agre­­gat, unul dintre segmentele cel mai puțin afectate de pandemie.

Creșteri și în criză

Pandemia a dus la o cerere crescută pentru produsele de bază, iar companiile din retailul alimentar – un domeniu dictat de jucătorii mari, în care magazinele mici rezistă doar dacă aco­peră cererea în puncte în care cei mari nu ajung – s-au adaptat rapid prin supli­mentarea imediată a stocurilor.

„În perioada următoare, micii întreprin­ză­tori vor avea mai multe șanse de reu­șită dacă vor primi susținere din partea autorităților și dacă românii își vor schimba obiceiurile de consum, alegând să cumpere mai multe produse românești și din mai multe formate de magazine, atât hipermarketuri sau alte formate ale re­tailului alimentar modern, cât și magazine mici, ale unor comercianți locali“, sub­linia Roxana Popescu, managing director al KeysFin, într-un studiu de piață pu­blicat în urmă cu câteva luni.

Astfel că primii jucători prezenți în Ro­mânia, între care Kaufland, Lidl și Auchan, și-au continuat planurile de expansiune și în 2020, fie pe cont propriu, fie în partene­riat cu alte companii.

Kaufland România, de exemplu, care are o rețea de 134 de magazine în plan lo­cal, a anunțat recent deschiderea celui de-al treilea magazin în Republica Moldova, prin care compania a creat peste 100 de locuri de muncă. Această investiție va fi urmată de altele, în contextul în care în proiectele sale de extindere sunt pre­vă­zute deschiderea a 20 de magazine la nivelul țării și construcția unui centru lo­gistic propriu, în decursul următorilor zece ani.

Potrivit Ministerului Finanțelor Publice, Kaufland România a înregistrat anul trecut afaceri nete de 11,877 miliarde de lei, în timp de profitul net s-a apropiat de 850 de milioane de lei, cu un număr mediu de angajați de aproximativ 12.500 la finalul lui 2019.

La rândul său, Lidl Discount, al doilea mare jucător din România, care face parte din același grup cu Kaufland – Schwarz (Germania), al patrulea mare retailer din lume, cu peste 1.270 de magazine în opt țări –, va continua să investească „pe mai multe paliere“, inclusiv în „noi extinderi“, strategia fiind să inaugureze cel puțin 15 magazine pe an. „Ne-am propus să investim un miliard de lei în România, iar o mare parte din această sumă este direc­țio­nată către dezvoltarea rețelei cu noi magazine și implicit în crearea de noi lo­curi de muncă – anul acesta, vrem să mărim echipa cu 1.500-2.000 de colegi noi. În plus, tot anul acesta, am primit și auto­ri­zația de construcție pentru cel de-al șa­selea depozit din portofoliul nostru, care va fi situat în apropierea Bucu­reș­­tiului“, spun reprezentanții companiei.

Lidl, care are astăzi o rețea de 279 de magazine – toate cele 22 de inaugurări din 2020 având loc în perioada martie-septembrie –, a avut afaceri nete de 9,76 miliarde de lei în 2019 și un profit net de 491 de milioane de lei, în timp ce numărul mediu de salariați a fost de circa 7.418, po­trivit datelor publicate de Ministerul Finanțelor Publice.

„Pentru anul financiar 2020, care la Lidl se va încheia pe 28 februarie 2021, din punct de vedere matematic, preconizăm o creștere a businessului care ne poate plasa pe primul loc în topul retailerilor după cifra de afaceri. Totuși, putem spune că vedem deja un trend asemă­nător cu anii trecuți, raportat la primele luni din an, iar dacă ritmul se menține la fel, se pot face estimări că vom urca în top“, de­ta­liază reprezentanții Lidl Discount.

„Un pas important”

În timp ce unii dintre retailerii alimentari anunță inves­tiții proprii, alții pun în practică proiecte împreună cu parteneri puternici pe alte domenii. Iar cel mai la îndemână exemplu este parteneriatul dintre Auchan Retail România și OMV Petrom, cea mai mare companie de energie din Europa de Sud-Est, care înseamnă 400 de magazine MyAuchan în toată rețeaua Petrom în urmă­torii cinci ani, retailerul urmând să ajungă astfel în peste 250 de localități.

„Extinderea parteneriatului cu Auchan Retail România la nivelul întregii rețele de stații Petrom reprezintă un pas important în dezvoltarea brandului Petrom“, arată într-un comunicat de presă Radu Căprău, membru al Directoratului OMV Petrom responsabil pentru activitatea Downstream Oil.

La momentul de față, Auchan România, parte a grupului francez omonim, are în portofoliu 33 de hipermarketuri, 5 supermarketuri și o rețea de 26 de magazine de proximitate MyAuchan.

Anul trecut, conform informațiilor pu­blicate pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice, compania a avut o medie de 8.673 de salariați și a înregistrat afaceri nete de 5,48 miliarde de lei, cu un profit net de peste 28 de milioane de lei. Potrivit analizei KeysFin amintite, și în 2018, cel mai mare jucător din retailul alimentar local a fost tot Kaufland (cu o cifră de afa­ceri de 10,9 miliarde de lei), urmat de Lidl Discount (7,78 miliarde de lei), Carre­four România (7,31 miliarde de lei), Profi Rom Food (5,92 miliarde de lei) și Auchan România (5,40 miliarde de lei).

„Primii cinci jucători ai industriei de retail alimentar au contribuit cu aproape 660 de milioane de lei la bugetul statului în 2018, ceea ce constituie 42% din totalul de 1,6 miliarde de lei din industrie. Indus­tria de retail alimentar număra peste 229.000 de angajați în 2018, dintre care cei mai mulți lucrau pentru Profi Rom Food, respectiv 13.578 din aceștia“, mai arată sursa.

Și tot în 2018, profitul net al companiilor din sector a înregistrat o creștere cu 8% în comparație cu anul precedent și cu 224% față de 2009, însumând aproape 3,8 miliarde de lei. Dintre cele aproape 55.000 de companii analizate de KeysFin, mai puțin de jumătate – 23.900 (43%) – au ob­ți­nut profit, 20.300 (37%) fiind în pierdere, iar restul având un rezultat nul în 2018.

În ceea ce privește numărul firmelor din retailul alimentar, acesta a scăzut cu 2,2% în comparație cu 2017 și cu 14% față de 2009, ajungând la 54.900 în 2018, potrivit datelor furnizate de Ministerul Finan­țelor Publice. Analiștii KeysFin estimează că procesul de consolidare a industriei a continuat în 2019, iar pandemia de COVID-19 va contribui la accentuarea acestuia în 2020.

Acest articol a apărut în numărul 100 al revistei NewMoney

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.