Retailerii încep să-și îndrepte atenția și către orașe cu 30-40.000 de locuitori

Andreea Neferu 26/01/2017 | 14:22 Ştiri
Retailerii încep să-și îndrepte atenția și către orașe cu 30-40.000 de locuitori

Stocul de retail modern din provincie a ajuns la finalului anului trecut la 2,3 milioane de metri pătrați, reprezentând aproape două treimi din totalul existent la nivelul României, de peste 3,5 milioane de metri pătrați, arată datele companiei de consultanță imobiliară DTZ Echinox. Anul trecut au „intrat” în piață 140.000 de metri pătrați în afara Bucureștiului, prin proiecte precum Shopping City Timișoara sau Satu Mare Shopping Plaza.

Centrele comerciale reprezintă 60% din stocul de retail modern din provincie, care mai cuprinde și galerii comerciale și parcuri de retail.

Principalele mari orașe din provincie, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași, Constanța, Craiova și Brașov concentrează un stoc de retail modern de 923.000 de metri pătrați. „Această concentrare a proiectelor de retail în orașele mari, cu o putere de cumparare ridicată, este normală, dar ne arată totodată potențialul de dezvoltare în orașele mai mici. Pe fondul unei creșteri generale a puterii de cumpărare, observăm că unii retaileri au început să își îndrepte atenția chiar și către orașe cu 30-40.000 de locuitori, care până de curând nu prezentau interes pentru aceștia”, spune Bogdan Marcu (foto), partener retail agency în cadrul DTZ Echinox.

După București, Timișoara este al doilea cel mai mare oraș din perspectiva suprafeței de retail modern, cu 220.000 de metri pătrați, fiind urmat de Constanța și Iași, cu 194.000 de metri pătrați, respectiv 160.000 de metri pătrați. Pe de altă parte, orașele secundare, precum Galați, Ploiești, Brăila, Arad și Pitești, concentrează spații comerciale moderne de 607.500 de metri pătrați.

Anul acesta, circa 130.000 de metri pătrați de spații moderne de retail ar urma să fie livrați, cel mai mare proiect anunțat fiind Râmnicu Vâlcea Mall, un centru comercial dezvoltat de fondul NEPI, care va avea o suprafață închiriabilă de circa 28.000 de metri pătrați.

DTZ Echinox oferă câteva cifre legate și de chiriile percepute în spațiile comerciale moderne din provincie. Astfel, chiria headline pentru unități de 100 de metri pătrați situate la parterul centrelor comerciale dominante din afara Bucureștiului sunt în medie între 22 și 27 €/mp/lună. În orașe precum Cluj-Napoca, Timișoara, Iași sau Constanța, chiriile headline sunt cu 20%-30% mai ridicate. În orașele terțiare, chiriile prime pentru un spațiu cu caracteristici similare variază între 15 și 20 €/mp/lună.

A debutat în presa scrisă în urmă cu opt ani. În 2013, a absolvit cursurile programului de pregătire intensivă în jurnalism „Economic and Political Reporting from Southeast Europe”, organizat la Londra și la Berlin de agenția de presă Reuters, iar în 2015 a participat la cursurile școlii de vară Online and Multimedia Journalism, organizată de Deutsche Journalistenschule la Munchen. În 2013, a câștigat premiul „Florin Petria” pentru jurnalism economic, iar în 2015 a fost unul dintre laureații concursului Tânărul Jurnalist al Anului, secțiunea Economie. Anterior, Andreea a lucrat la Ziarul Financiar. În prezent, la NewMoney, Andreea acoperă din punct de vedere editorial domeniile construcții și imobiliare.