Retail-viteză: cât loc mai este pentru noi magazine pe o piață de 10 miliarde de euro

Andreea Neferu 30/01/2017 | 12:56 Companii
Retail-viteză: cât loc mai este pentru noi magazine pe o piață de 10 miliarde de euro

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Mânate de o creștere accelerată a con­sumului, marile lanțuri din retailul modern au plusat în ultimii ani, des­chizând magazine pe ban­­­dă rulantă. Acum, când efectele de bază ale reducerii TVA s-au mai dimi­­nuat, iar ritmul de creștere al con­­­su­­mu­­lui pare că se temperează și el, își vor mai păstra marii retaileri cadența de anul trecut?

Mult, mai mult, cât mai mult – aceasta pare să fi fost regula după care s-au ghidat românii în ultimii ani când au ieșit la cumpărături. Logic, de altfel, în contextul în care în piață au fost mai mulți bani, pe fondul scăderii TVA la alimente la 9% în 2015 și al reducerii cotei standard la 20% la începutul anului trecut, dar și al majorării veniturilor populației, salariul mediu net depășind pragul de 2.100 de lei spre finalul lui 2016.

Iar cifrele din ecuația consumului sunt concludente pentru faptul că ape­titul de shopping cu greu a mai putut fi ținut în frâu. Cifra de afaceri din co­merțul cu amănuntul, indicatorul care măsoară cel mai bine consumul privat, a avut un plus de peste 14% în primele 11 luni ale anului trecut, cea mai re­cen­­tă perioadă pentru care există in­for­­ma­­ții la Institutul Național de Statistică (INS). Pe de altă parte, și Comisia Nați­o­­nală de Prog­­noză oferă cifre cu privire la con­­sumul individual efectiv al gospo­dăriilor, un alt etalon al „shoppingului“: dacă în 2016 acesta a avansat cu 8,1%, ritmul de creștere pentru 2017 este așteptat să se diminueze la 5%, în ciuda faptului că și anul acesta a existat o reducere de un punct procentual a TVA, până la 19%. Prea mică însă ca să mai susțină creș­te­rile spectaculoase din 2016. De altfel, temperarea consumului pare să fie principala provocare pentru manageri în 2017, potrivit unui sondaj al KeysFin.

„Este normal să fie mai temperată această creștere față de 2016, având în vedere că scăderea TVA-ului a jucat un rol major anul trecut“, consideră Andreea Mihai, director de marketing și comunicare al Carrefour România, rețeaua care a preluat în urmă cu un an magazinele Billa.

PANGLICI DE CONSUM. În tabloul anului 2016, în care consumul a fost, de altfel, și vioara întâi a economiei, nu e deloc de mirare că o bună parte a marilor jucători din retailul modern au ales să pluseze și să se ex­tindă, punând pe hartă aproape 250 de noi magazine, indiferent că a fost vorba de supermarketuri, hipermarketuri, magazine de tip discount sau cash& carry. Mai ales că acestea au devenit din ce în ce mai importante pentru români atunci când vine vorba de cumpărături de zi cu zi, iar comerțul tradițional a pierdut de la an la an și mai mult teren.

Retailerul cel mai activ la capitolul inaugurări în 2016 a fost Profi, cu peste 130 de noi magazine, ajungând la o rețea de circa 500 de unități. De altfel, Profi a fost anul trecut protagonistul celei mai mari tranzacții din istoria retailului din România, după ce fondul de investiții Mid Europa Partners a preluat pentru 533 de milioane de euro pachetul integral de acțiuni de la fondul Enterprise Investors. Iar schimbarea de acționariat vine simultan cu planuri și mai ambițioase, astfel că retailerul a anunțat imediat după semnarea tranzacției că 2017 va fi un an în care va deschide 200 de noi magazine, dublu față de media anuală din ultimii ani.

„Chiar dacă retailul modern se va lovi de o domolire a vitezei de creștere a vân­zărilor, investițiile nu vor fi amânate, ci prevedem că se vor accelera“, afirmă re­pre­zentanții Profi. Ca o paranteză, ei adau­gă că numărul magazinelor de proxi­mitate cu su­pra­­fețe mici va crește, în contextul în care acest segment a ajuns la maturitate doar în București.

Și nemții de la Lidl, care au în România 204 magazine, au deschis anul trecut 13 unități, iar pentru 2017 și-au propus să mențină un ritm similar de expansiune, ur­mând să taie panglica de peste zece ori. „Planurile noastre de dezvoltare vizează, în egală măsură, fiecare regiune la nivel național“, punctează Maria Pârvuleasa, PR Manager al Lidl România. Parte a grupului german Schwarz, lanțul de tip discount s-a poziționat cu magazine în toate județele, urmărind atât orașele mari, cât și pe cele medii sau mici.

Retailerul Mega Image, parte a grupului olandezo-belgian Ahold-Delhaize, a urmat în schimb o altă strategie: mai întâi și-a securizat zone comerciale extrem de bune în București, printr-o expansiune foarte agresivă, iar abia apoi a intrat trep­tat și în alte județe precum Con­stanța sau Brașov, ajungând acum la o rețea na­țională de peste 500 de magazine. Pentru Mega Image, 2017 va marca deschiderea primelor magazine din Cluj-Napoca, o „re­dută“ importantă pe harta comerțului mo­dern, având în vedere pu­te­rea de cum­pă­rare: salariul mediu net a ajuns în octombrie la aproape 2.400 de lei în județul Cluj, în creștere cu 15% față de aceeași peri­oa­dă a lui 2015, potrivit INS.

hipermrket_supermarket_kaufland_newmoney
Cu afaceri de 2 miliarde de euro în 2015, lanțul de magazine Kaufland este liderul comerțului modern local FOTO: Kaufland

 

ÎN TOATE DIRECȚIILE. Expansiunea a fost cuvântul-cheie și al uno­ra dintre lan­țurile de magazine în format mare. Carre­four, spre exemplu, care are o rețea de 292 de magazine pe toate tipurile de formate – hipermarketuri, supermarketuri, magazine de proximitate, de comerț online și magazine Billa –, a deschis anul trecut 16 unități, dintre care trei hipermarketuri, două în Capitală și unul în Piatra Neamț, acesta fiind cel mai accelerat ritm de expansiune de după criză pe zo­na de magazine în format mare. „În 2017 vom continua expansiunea pe toate formatele, însă nu vă putem da cifre“, mai spune Andreea Mihai.

După patru ani de pauză în ceea ce privește deschideri de noi magazine, și lanțul de magazine Selgros Cash&Carry a reluat anul trecut procesul de expansiune, ajungând în prezent la o rețea de 21 de unități, dintre care două deschise anul trecut – ce e drept, în format mai mic. Anul acesta, retailerul vrea să mai des­chidă alte două noi unități în acest format, unul dintre ele fiind la Bistrița. „Estimăm că vom asista la menținerea ritmului de consum pe care l-am constatat și în 2016, ceea ce înseamnă pentru noi cam aceleași vânzări către cli­enți“, spune Alexandru Vlad, directorul general al lanțului Selgros Cash&Carry România, parte a grupului elve­țian COOP.

Retailerul, adaugă Vlad, mizează și pe o creștere a turismului în România, feno­men care se va vedea și în afacerile Selgros, prin perspectiva furnizării de produse către hoteluri și restaurante.

Pe de altă parte, rețele precum Auchan sau Cora au preferat să rămână prudente anul trecut și nu au tăiat nicio panglică, în timp ce Kaufland, liderul pieței de co­merț modern, cu afaceri de peste 2 miliarde de euro în 2015, a deschis cinci unități, ajungând la o rețea totală de 112 magazine. În 2017, compania vrea să mă­rească viteza și să aibă un ritm mai accelerat de expansiune, pe care îl va menține și în următorii ani, deschizând cel puțin șase noi magazine. „Suntem optimiști cu privire la viitor. În ceea ce ne privește, consumul nu reprezintă nea­pă­rat un garant pentru succesul unui business. Indiferent de evoluția consumului, clienții vor avea mereu posibilitatea să aleagă magazinul care le oferă avantajele de care au nevoie“, afirmă Valer Hancaș, manager corporate affairs și comunicare în cadrul Kaufland România.

LOIALIZARE ȘI MATURIZARE. „Va exista în continuare creștere prin expansiune, însă loializarea consumatorilor va aduce creștere organică“, crede Diana Scău­na­șu, client service manager în cadrul companiei de cercetare GfK România.

De altfel, ultimii ani au dus la o oare­care maturizare a consumatorului român, în sensul în care el a experimentat foarte multe strategii de marketing și comunicare, ajungând la un anumit grad de educare atât în alegerea mărcilor, cât și în for­­­marea unei strategii proprii de cum­părare. În 2016, spre exemplu, românii au consumat produse din aceeași cate­gorie, dar dintr-o clasă de preț supe­ri­oară.

Chiar dacă consumul ar putea să nu mai aibă elanul din 2016, încă există ași în mâneca retailului, iar unul dintre aceștia ar putea fi creșterea salariului minim brut cu 16% de la începutul lunii februarie, la 1.450 de lei. În fond, bani să fie, pentru că magazine vor fi din plin.

 

[/vc_column_text][vc_text_separator title=”EFERVESCENȚA DIN MAGAZIN” color=”juicy_pink” border_width=”2″][vc_column_text]Piața de retail modern preponderent alimentar, estimată la circa 10 miliarde de euro, este într-o continuă mișcare.[/vc_column_text][vc_column_text]

  • SALARII. Pe o piață a muncii tot mai concurențială, o serie de jucători din retailul modern au anunțat majorări salariale. Printre aceștia se numără Lidl, care a majorat salariul minim la 2.199 de lei brut anul trecut (cu tichete de masă), dar și Kaufland, care mărește veniturile minime ale unui lucrător comercial la 2.000 de lei brut (cu bonuri de masă) de la 1 martie.
  • ROMÂNII DIN RETAIL. În ultimii ani, marii retaileri străini au achiziționat și lanțuri mai mici de magazine, fondate de antreprenori români, dar în ultima perioadă au existat câteva tranzacții în sens invers. Spre exemplu, compania Zanfir din Focșani, controlată de soții Lilieana și Vasile Zanfir, a cumpărat două magazine Carrefour Market din Brăila. Și familia Mutu (Annabella) a preluat recent trei magazine Mega Image.
  • TRANZACȚII. În 2015, francezii de la Carrefour au preluat magazinele Billa din România, aflate în mâna nemților de la Rewe. Recent, și lanțul Profi a fost preluat de fondul de investiții Mid Europa Partners.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

 


FOTO: Lidl vrea să deschidă peste zece magazine în 2017. Sursa foto: Lidl

A debutat în presa scrisă în urmă cu opt ani. În 2013, a absolvit cursurile programului de pregătire intensivă în jurnalism „Economic and Political Reporting from Southeast Europe”, organizat la Londra și la Berlin de agenția de presă Reuters, iar în 2015 a participat la cursurile școlii de vară Online and Multimedia Journalism, organizată de Deutsche Journalistenschule la Munchen. În 2013, a câștigat premiul „Florin Petria” pentru jurnalism economic, iar în 2015 a fost unul dintre laureații concursului Tânărul Jurnalist al Anului, secțiunea Economie. Anterior, Andreea a lucrat la Ziarul Financiar. În prezent, la NewMoney, Andreea acoperă din punct de vedere editorial domeniile construcții și imobiliare.