Relicvele moderne ale Bucureștiului: care sunt marile proiecte amânate ale Capitalei

NewMoney 22/02/2017 | 16:30 Ştiri
Relicvele moderne ale Bucureștiului: care sunt marile proiecte amânate ale Capitalei

Bucureștiul se află pe locul cinci în topul celor mai aglomerate 189 de orașe din lume, cu un indice de congestie a traficului de 50%, conform unui studiu al producătorului olandez de sisteme GPS, TomTom. Analiza arată că bucureștenii petrec în trafic cu 57 de minute mai mult pe zi față de condițiile normale de circulație. Și asta în condițiile în care în ultimii zece ani mari proiecte de infrastructură rutieră ale Capitalei au fost întârziate, iar transportul public și-a pierdut din eficiență.

În cazul transportului de suprafață, parcul de vehicule este învechit, cu autobuze și troleibuze cu o durată de exploatare de aproape 10 ani și tramvaie cu o vechime de până la 20 de ani. În subteran, lucrările la tronsonul de metrou Drumul Taberei au început în 2011 și aveau termenul de finalizare a lucrărilor 2015. Potrivit ultimelor estimări, întregul tronson ar urma să fie dat în folosință în prima parte a anului viitor.

Citiți și: România a pierdut o investiție japoneză de 60 de milioane de euro, care ar fi creat 1.100 de locuri de muncă

Citiți și: Legăturile IKEA cu Securitatea: care sunt cele mai aprinse controverse din jurul grupului suedez

Infrastructura rutieră este însă plină de șantiere care se mișcă cu viteza melcului, iar termenele de execuție au fost prelungite de la an la an, fie din vina constructorilor, fie din vina adminstrației locale care nu s-a achitat de sarcinile legate de exproprieri.

Pantelimon

Începute în urmă cu patru ani lucrările de pe bulevardul Pantelimon nu sunt finalizate nici acum, cu toate că termenul pentru execuție era de un an. Contractul pentru atribuirea proiectului de modernizare a șoselelor Iancului și Pantelimon au fost semnate în august 2011, iar lucrările efective au început în 2013. Responsabil pentru aceste lucrări era asocierea SC Tehnologica Radion SRL – SC TIAB SA – SC Via Proiect SRL, lider de proiect fiind Tehnologica Radion. Valoarea proiectului a fost de peste 70 de milioane de euro, iar cei aproape patru kilometri de drum reabilitat ar fi urmat să fie gata în 2014. Între timp, în 2015, Tehnologia Radion a intrat în insolvență după ce proprietarul companiei, Theodor Berna fost reținut pentru evaziune fiscală. Situația a fost deblocată temporar la sfârșitul lui 2015 când a fost dat în folosință un tronson de linie de tramvai de nici un kilometru între Piața Delfinului și șoseaua Iancului. Cea mai mare porțiune, între Delfinului și Granitul, este și acum nefinalizată.

Citiți și: Cine vindecă stațiunile balneare din România?

Citiți și: Rețeta turcească: Cosmopolis, cartierul corporatiștilor

Liviu Rebreanu

Locuitorii din cartierul Balta Albă așteaptă finalizarea lucrărilor pe bulevardul Liviu Rebreanu încă de la finalul lui 2012. Execuția a început în 2011, investiția având un termen de finlizare de un an și jumătate. Investiția a fost evaluată la 36,48 de milioane de euro. Cei 2,79 de kilometri de linie de tramvai nu sunt dați în exploatare nici acum. Un nou termen de finalizare este 24 februarie 2017, însă și acest termen va fi ratat. Inițial, executantul lucrării, Euroconstruct Trading, a finalizat un tronson de 1,7 kilometri încă din 2013, restul de încă un kilometru fiind întârziat pentru că Primăria Capitalei nu rezolvase problema legată de exproprierea terenurilor pe care trece drumul modernizat. Despăgubirile pentru exproprieri pe Liviu Rebreanu au fost aprobate de Consiliul General al Capitalei încă de la începutul lui 2015. Potrivit hotărârii CGMB este vorba de despăgubiri pentru o suprafață totală de teren de peste 3.900 de metri pătrați și 167 de metri pătrați de construcții, cu o valoare estimată la circa 6,1 milioane de lei (aproximativ 1,3 milioane de euro).

Pod Ciurel

Străpungerea Splaiul Independenței – Ciurel – A1 este cunoscută și ca autostrada suspendată a lui Sorin Oprescu. Lucrarea a început încă din 2010, iar artera de 8,3 kilometri care leagă zona Crângași de Autostrada București – Pitești ar fi urmat să fie finalizată în 2014. Au urmat mai multe procese între proprietari și Primăria Capitalei încheiate cu mai multe suspendări ale lucrărilor. Construcțiile au fost accelerate însă din 2015, principala lucrare fiind podul de la Lacul Morii. Constructorul a promis, la preluarea mandatului de primar general al Gabrielei Firea, că lucrarea va fi gata la jumătatea lui 2017, adică la trei ani de la termenul inițial.

pasaj ciurel_forum metrou usor_newmoney
FOTO: forum.metrouusor.ro

Piața Sudului

O altă lucrare care bântuie Capitala este pasajul de la Piața Sudului. Proiectul a demarat în 2014 și trebuia finalizat în decembrie 2015. În acel moment lucrările erau executate în proporție de doar 26%. S-a dat un nou termen: jumătatea lui 2016. Nici acela nu a fost respectat. Așa că următorul termen este decembrie 2018, adică o întârziere de trei ani față de termenul inițial. Valoarea totală a proiectului este de circa 26,8 milioane de euro, iar lucrările sunt executate de un consorțiu format din Astaldi și Euroconstruct. Municipalitatea s-a scuzat periodic pentru întârziere, pe motiv că executantul lucrării a avut probleme legate de dispunerea inițială a utilităților din subteran și relocarea acestora.

Splai Dudescu

Cum mergi pe cheiul Dâmboviței, dinspre Târgul Vitan către Glina, constați că un pod peste Dâmbovița se termină în câmp. Povestea acestei lucrări este demnă de Dosarele X. Valoarea lucrării a fost estimată, inițial, în februarie 2006, la circa 27 de milioane de euro. Nouă luni mai târziu, Consiliul General al Capitalei emitea o nouă hotărâre prin care valoarea lucrărilor creștea la 44 de milioane de euro. În 2014, Primăria Capitalei făcea publică „lista obiectivelor de investiţii cu finanţare integrală sau parţială de la buget”. Lucrarea de la Nicolae Grigorescu apărea cu o finanțare de 365,8 milioane de lei, adică peste 81 de milioane de euro. Inițial, primele lucrări au început în 2010 și urmau să se încheie în 2012. Era vorba de un drum de 2,5 kilometri cu două benzi pe sens și un pod peste Dâmbovița. Lucrările au fost însă abandonate cînd se executaseră 20% din proiect. În 2013 muncitorii au revenit cu promisiunea că lucrarea va fi predată la cheie în 2015. Total eronat, pentru că lucrările continuă și acum, iar podul peste Dâmbovița se termină în câmp.

Toate aceste lucrări, începute în mandatul precedent de primar general se află pe traseele cele mai aglomerate din Capitală, unde în ore de vârf circulația rutieră este practic imposibilă.

 


FOTO: Mediafax