Recrutarea, tot mai dificilă: doar 14% din companii mai găsesc candidați valoroși

Gabriel Bucur 16/10/2017 | 13:20 Ştiri
Recrutarea, tot mai dificilă: doar 14% din companii mai găsesc candidați valoroși

Candidații valoroși lipsesc, spun 86% din angajatorii români care recrutează, potrivit celui mai recent studiu eJobs, desfășurat mai ales pe segmentul afacerilor mici și mijlocii.

Un motiv este competitivitatea ridicată din piața muncii, dar două din zece companii consideră că accesul la candidați specializați este îngreunat și de lipsa brandului puternic de angajator al acestora.

Pentru fiecare poziție deschisă, 58% din companiile participante la sondaj susțin că au mai puțin de 50 de aplicanți, în timp ce 26% primesc între 50 și 100 de CV-uri. Doar 7% din companii au până la 200 de candidați pentru o poziție deschisă, iar 9% au chiar peste 250 de candidați, însă acestea sunt în mare parte companii mari și foarte mari.

Cu toate acestea, și oferta de candidați din piață a scăzut, per ansamblu, în ultimii ani, observă 77% din companiile respondente, în timp ce 5% consideră că oferta a stagnat sau, respectiv, că a crescut ușor.

Procesele de recrutare au devenit prea lungi, susțin 47% din companii, și mai dificile decât acum doi ani, cred 42%. Totodată, timpul de recrutare pentru pozițiile deschise este cuprins între 30 și 60 de zile, sunt de părere circa jumătate din respondenți, iar 14% spun că reușesc să angajeze după 90 de zile sau chiar mai mult. O treime din companii, în special mici și mijlocii, declară că procesul de recrutare nu depășește 30 de zile și numai 5% ocupă o poziție în mai puțin de două săptămâni.

Când caută candidați pentru o nouă poziție, companiile mizează în principal pe platformele de recrutare online (93%), pe recomandările venite de la membrii echipei existente (67%), pe rețelele de socializare (40%), dar și pe aplicările directe, pe site-ul companiei (26%).

Pentru a găsi candidați valoroși, companiile au început să diversifice tot mai mult metodele de atragere a acestora. Jumătate caută potențiali angajați în alte orașe decât în cel în care recrutează, iar 49% caută candidați și în domenii de activitate conexe jobului deschis. În același timp, aproximativ un sfert spun că oferă un salariu mai ridicat decât nivelul pieței, iar 9% investesc în „programe prin care să-și dezvolte și consolideze un brand atractiv de angajator”, se arată în studiul eJobs.

Chiar dacă, la nivel declarativ, 89% din angajații români și-ar dori un nou loc de muncă, nu toți se și află într-un proces activ de căutare. Mai degrabă, s-ar putea spune că sunt deschiși oricăror oportunități profesionale (…) acești 89% dintre angajați pot în orice moment să facă o schimbare de carieră, iar acesta este un indiciu și un semnal de alarmă foarte important pentru angajatori în ceea ce privește echipa actuală, devenind astfel tot mai necesare programele complexe de retenție a talentelor, dar, în același timp, o veste bună pentru angajatorii interesați să atragă candidați valoroși în viitor”, a declarat Bogdan Badea, Head of Sales în cadrul eJobs.

Cel mai greu de recrutat sunt candidații pentru poziții precum cele de muncitori calificați (37%), specialiști IT (26%) sau specialiști în vânzări (26%). Managerii, contabilii sau specialiștii în finanțe-bănci sunt, pe de altă parte, categoriile care pun cele mai mici probleme recrutorilor.

Abilitățile profesionale (60%) reprezintă cel mai convingător aspect atunci când angajatorii evaluează un candidat. Sunt urmate în top de pasiunea pentru domeniu (44%) și nivelul de implicare în activitatea de zi cu zi (40%). La coada clasamentului se regăsesc criterii precum studiile și cursurile de specialitate urmate, companiile pentru care candidații au lucrat anterior sau planurile profesionale.

La rândul lor, și candidații consideră că abilitățile lor profesionale reprezintă cel mai mare atu (58%), urmate de experiența acumulată în câmpul muncii (54%) și de nivelul de implicare în activitatea de zi cu zi (52%). În corelație cu opiniile recrutorilor, și candidații cred că sunt mai puțin importante aspecte precum pozițiile ocupate anterior, planurile profesionale și companiile în care au lucrat anterior.

Aproximativ 89% din candidați sunt interesați de noi oportunități de carieră, potrivit sondajului eJobs. Cei mai mulți au între 19 și 45 de ani și lucrează fie în companii foarte mici, cu cel mult zece angajați, fie în companii aflate la polul opus, cu peste 1.000 de angajați. Circa 61% din aceștia ar fi interesați să schimbe atât compania pentru care lucrează, cât și jobul, 24% ar fi interesați doar de o schimbare a angajatorului, continuând să lucreze pe o poziție similară celei ocupate în prezent, iar 8% – doar jobul curent, fiind deschiși de o evoluție pe orizontală în cadrul angajatorului lor actual.

Motivele care îi determină pe respondenți să își dorească un nou loc de muncă sunt pachetul salarial actual (60%), lipsa oportunităților de dezvoltare profesională (48%) și lipsa motivației (43%). Salariul nu este însă întotdeauna un criteriu eliminatoriu când vine vorba de alegerea unui nou job. Astfel, jumătate din respondenți nu ar schimba o carieră care le place doar pentru bani. Pe de altă parte, 19% ar pune în plan secundar pasiunea pentru jobul actual doar dacă li s-ar oferi o dublare a salariului actual, iar 14% ar pleca pentru o mărire de 50-80%.

 


FOTO: Mediafax

 

În șapte ani de jurnalism, a pendulat între domeniul sportiv și cel economic. A lucrat, printre altele, la Radio România Actualități și Adevărul Financiar. Acum, este coordonatorul online al proiectului NewMoney.