Record european: piața de publicitate online din România a crescut cu 22% anul trecut

Gabriel Bucur 08/06/2017 | 13:58 Ştiri
Record european: piața de publicitate online din România a crescut cu 22% anul trecut

Valoarea totală a pieţei de publicitate online din România a fost de circa 41 de milioane de euro (peste 190 de milioane de lei) în 2016, în creștere cu 22% față de anul anterior, cea mai pronunțată majorare din Europa, conform celui mai recent studiu ROADS (Romanian Online Advertising Study), derulat de IAB România cu sprijinul PwC România.

De asemenea, în al doilea semestru din 2016, valoarea pieței de publicitate online autohtone valora circa 24 de milioane de euro (aproape 110 milioane de lei), cu 36% mai mult faţă de totalul înregistrat în primul semestru al aceluiași an și cu 19% mai mult decât în semestrul similar al anului 2015.

„Pe fondul unei creşteri economice robuste la nivel de ţară, alimentată de consum, piaţa publicităţii online din România a înregistrat o creştere puternică anul trecut, confirmând potenţialul foarte mare al acestui segment, despre care se vorbeşte de multă vreme, însă care nu s-a concretizat în anii anteriori. Pentru a capitaliza însă această evoluţie favorabilă, publisherii trebuie însă să vină cu conţinut de calitate, care să satisfacă nevoia companiilor de a targeta diferite nişe de piaţă”, a declarat Bogdan Belciu (foto), Partener, Servicii de Consultanţă pentru Management, PwC România.

Tendinţele si evoluţiile pentru anul trecut, potrivit IAB Romania (asociația industriei de marketing și publicitate interactivă din România) și PwC România:

  • Primele cinci industrii realizează 45% din totalul investițiilor în publicitatea online. Chiar dacă ordinea s-a schimbat, industriile care conduc în topul investițiilor in publicitatea digitală rămân aceleași. Liderul incontestabil de șapte ani – industria Telecom (6 milioane de euro), urmată anul acesta de Finanțe (3,5 milioane de euro – în urcare de pe pozitia a 4-a în 2015), Cosmetice şi produse de toaletă (3,4 milioane de euro – în urcare de pe pozitia a 5-a), Băuturi (3 milioane de euro – a scăzut o poziție faţă de anul trecut) şi Online Retail ( 2,9 milioane de euro – care anul trecut ocupa poziția a 2-a).
  • Formatele de tip Embed (toate formatele de bannere, indiferent daca sunt statice sau rich media, inclusiv skyscrapere sau expandabile) rămân in top in ceea ce privește formatele de publicitate preferate (10 milioane de euro), urmate la o distanţă semnificativă de Interruptive formats (orice format care intrerupe experienta de navigare – de la interstitiale pana la pop-up-uri) –  aproximativ 4 milioane de euro, Content (zone de conținut sponsorizare: website, homepage, landing page, newslettere dedicate etc) – aproximativ 3 milioane de euro și Mobile (formatele rich media display, reclamele tip mesaj, interstitiale, paid-for search si reclame audio/video optimizate pentru mediul mobil, in-app advertising, SMS, MMS sau optimizarea rezultatelor cautarilor pe mobil) – aprox 3,4 milioane de euro.
  • Conform cifrelor raportate de agențiile de media, din punct de vedere al alocării bugetelor pe diferite canale digitale, advertiserii preferă sa investească în primul rând in rețelele sociale si motoarele de căutare, abia apoi in piața locală de publishing.
  • Începând cu anul 2016, studiul (sau ROADS) a inclus între tipurile de formate măsurate si achiziția de media de tip programmatic, procentajul bugetelor de media digitale tranzacționate astfel atingând 17% din total în primul an de măsurare.
  • În ceea ce privește evoluția pieței europene, România are rata de creștere cea mai pronunțată (36,9% – procent calculat like for like și la valoarea brută) fiind în concordanță cu dinamica zonei CEE – regiune cu un potențial mare de dezvoltare. Deși, ca valoare totală, România este încă sub media europeană, ritmul de creștere subliniază potențialul mare de creștere – care este nevoie să fie susținut atât prin educație cât şi prin bune practici ale industriei locale.
În șapte ani de jurnalism, a pendulat între domeniul sportiv și cel economic. A lucrat, printre altele, la Radio România Actualități și Adevărul Financiar. Acum, este coordonatorul online al proiectului NewMoney.