Recomandare: „The Beguiled”, un film care arată ce se poate întâmpla când un bărbat tulbură liniștea unor femei

Oana Borviz 27/10/2017 | 16:51 Timp Liber
Recomandare: „The Beguiled”, un film care arată ce se poate întâmpla când un bărbat tulbură liniștea unor femei

Acest articol apare în numărul 26 (23 octombrie – 5 noiembrie) al revistei NewMoney

Superbă și înspăimântătoare. Așa arată lumea în cel mai nou film al Sofiei Coppola. Unul care-ți amintește că viața nu e niciodată așa cum pare.

Mai întâi, a fost cartea americanului Thomas P. Cullinan, „A Painted Devil“. Pe urmă, a fost filmul lui Don Siegel, o psihodramă infuzată cu elemente horror, în care jucau Clint Eastwood și Ge­raldine Page. Acum este „The Beguiled“, al Sofiei Coppola, „o adaptare senzuală“, după cum o descrie The Guardian, care i-a adus acesteia titlul de „cel mai bun regizor“ la Festivalul Inter­național de Film de la Cannes din acest an, fiind astfel prima femeie recompen­sată cu acest premiu, după Yuliya Solntseva, în 1961.

Un thriller interesant despre război, impulsuri sexuale, rivalități și tabuuri, „The Beguiled“ te face martorul acelor întâmplări mărunte care pot schimba destine.

Viață tihnită. Acțiunea se desfășoară în timpul Războiului Civil din America, la un conac din Sud, care adăpostește o școală de fete condusă de doamna Martha Farnsworth (Nicole Kidman). Agi­tația și dezastrul războiului sunt reduse la sunetele de tun auzite în de­păr­tare, la discuțiile, privirile și gesturile acestor fete de pension, care conden­sează toată drama războiului.

La școala doamnei Martha sunt doar cinci eleve, unele rămase din propria voință, altele forțate de împrejurări, care învață franceza, bunele maniere și arta broderiei, împreună cu profesoara Edwina (Kirsten Dunst, una dintre actrițele favorite ale Sofiei Coppola).

Un univers mic și liniștit, care le ține departe de ororile războiului, dar și de lume, de întâmplări. O viață la umbra copacilor falnici, la lumina schimbătoare a soarelui și la pâlpâitul firav al lumâ­nării. Aici își cultivă singure legumele și fructele, își prepară mâncarea, se roagă, cântă, se joacă.

Ritmul acestei vieți, în care senzualitatea feminină se împletește cu frumu­sețea brută a naturii, este rupt în ziua în care una dintre fete găsește, în timp ce culege ciuperci, un soldat rănit, pe care-l ajută să ajungă la conac. Aici, John McBurney (Colin Farrell) este îngrijit, hrănit și lăsat să se odihnească până când rănile se vor vindeca, iar el va pu­tea pleca mai departe.

Dar soldatul, care a fugit din regiment când lupta era în toi, nu vrea să plece nicăieri. Din acel moment, lucrurile se precipită, iar povestea ia o întorsătură neașteptată.

Joc al seducției. Rănitul inofensiv, care a stat zile întregi imobilizat la pat, cu bandaje care-i acopereau rănile sân­gerânde, devine suspect. Femeile, liniș­tite, calme, se transformă-n iele, ademe­nindu-l cu gesturi, priviri, vorbe. Toate îl vor, chiar dacă unele sunt atât de mici încât nu au habar ce înseamnă să fii cu un bărbat, iar altele au trecut demult testul căsniciei și al pierderii celui drag. O face fiecare în felul ei: Martha îi îngri­jește rănile, Edwina îi zâmbește rece, Alicia (Elle Fanning) îl privește provocator, în timp ce fetele mai mici se întrec în cadouri.

Soldatul tânjește, la rândul lui, după atingerea unei femei, oricare ar fi ea, iar firea lui cameleonică îl ajută să fie, când serios și politicos, când prietenos și curtenitor. Farrell, „un actor talentat și fluid“, cum îl descrie criticul Roger Ebert, joacă perfect acest rol, în timp ce Kidman și Dunst susțin jocul seducției cu delicatețe și mister.

John îi promite iubire Edwinei, dar ajunge în iatacul Aliciei. Iar asta nu poate fi iertat. Nu de către aceste fete înflăcărate și pline de impulsuri contradictorii. Surprins în camera uneia, când era așteptat în camera alteia, John în­cearcă să remedieze situația, însă, cu­prinsă de furie, Edwina îl respinge cu atâta forță încât soldatul se prăbușește pe scări rupându-și piciorul și leșinând. Femeile o iau de la capăt cu îngrijirea rănitului, dar de data aceasta lucrurile se complică: piciorul rupt nu poate fi salvat.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.