Recomandare de film: „Urzeala tronurilor”, sezonul 7, un serial-fenomen care a cucerit milioane de oameni din lumea întreagă
Acest articol apare în numărul 21 (7-27 august) al revistei NewMoney
Urzelile continuă pe tărâmul Celor Șapte Regate. Iarna, care ar putea să dureze o veșnicie în Westeros, aduce cu ea noi amenințări.
Arya îi otrăvește pe lorzii Casei Frey, drept răzbunare pentru masacrul de la Nunta Roșie. Umblătorii Albi se îndreaptă spre Zid. Jon Snow a fost numit Regele Nordului, după ce a redat Winterfell-ul Casei Stark. La Hightower, Samwell fură cărți care-i dezvăluie informații despre sticla dragonului. La King’s Landing, capitala Celor Șapte Regate, Jaime îi vorbește lui Cersei despre necesitatea crucială a aliaților. Daenerys, Mama Dragonilor, se pregăteşte să urce pe Tronul de Fier (doar a aşteptat o viaţă întreagă „să-şi împlinească destinul“). Gray Worm și Missandei își declară dragostea. Obara și Nymeria Sand sunt uciși, în timp ce Ellaria, Tyene și Yara sunt capturați.
Fenomenal. Dacă nu te-au dat peste cap toate aceste enunțuri, înseamnă că urmărești „Urzeala tronurilor“ și că ai văzut „Dragonstone“ și „Stormborn“, primele două episoade din sezonul 7, care a debutat de curând pe HBO. Altfel nu ai avea cum să pricepi ceva din puzderia de personaje și acțiuni (desfășurate simultan în Cele Șapte Regate, pe Zid și în Est), ce definesc acest serial-fenomen, care a cucerit milioane de oameni din întreaga lume.
Numai la premiera sezonului 7, din 16 iulie, s-a înregistrat, conform CNN, un număr-record de 16,1 milioane de telespectatori (mai mare cu 50% faţă de cel înregistrat de premiera celui de-al şaselea sezon al serialului, din 2016).
Adaptare a poveștii medievale imaginate de scriitorul George R.R. Martin în seria de romane fantasy „A Song of Ice and Fire“, „Urzeala tronurilor“ a primit până acum nu mai puțin de 38 de premii Emmy, dintre care 12 numai în 2016 pentru: cel mai bun serial de dramă, cea mai bună regie (Miguel Sapochnik), cel mai bun scenariu (David Benioff şi D.B. Weiss) etc.
Hibernal. Bine-cunoscutul motto al casei Stark, „The Winter is Coming“, devine, și în sezolul 7, expresie-cheie, ce simbolizează permanenta stare de pregătire a clanului Stark, în așteptarea, pe de-o parte, a anotimpului rece, iar, pe de altă parte, a celor mai nedoriți musafiri, Umblătorii Albi (care se pot întoarce numai iarna). Creaturi de gheață umanoide născute în urmă cu mii de ani, despre care unii cred că sunt legende, dar pe care alții le-au văzut („în carne și oase“ sau în propriile viziuni), Umblătorii Albi chiar se întorc. Acești zombi fără minte pe care aproape nimic nu-i poate răpune (atunci când Sam a reușit să omoare unul a fost un moment de maximă importanță) trezesc panică în viețile tuturor, unii căutând să se ascundă, alții gândind planuri de rezistență. Cert este că numai aliindu-se toate cele patru mari case (Stark, Lannister, Baratheon şi Targaryen) – care s-au luptat de-a lungul vremii pentru coroană, Tronul de Fier sau independență – vor putea face față dușmanilor albi.
O luptă de proporții este, așadar, iminentă, intrigi complexe continuă să se țeasă, realismul își dă mâna din nou cu fantasticul pentru a crea imagini fără cusur. Suspansul este în creștere, personajele nu încetează să surprindă prin limbaj, caracter, mentalitate (este frapant să vezi cât de ciudate sunt relațiile dintre membrii aceleiași familii, care se adoră, se urăsc, uneltesc unii împotriva altora).
Real. Femeile par a dobândi acum mai multă putere: „Nu putem apăra Nordul dacă doar jumătate din populație luptă“, spune, îndemnând prin aceasta și femeile la luptă, Jon Snow, reprezentant important al familiei Stark (care, asemenea celorlalte trei mari familii, tânjește după Tronul de Fier din regatul Westeros).
Și, într-adevăr, pe măsură ce se apropie de final (cel de-al optulea și ultimul sezon va fi lansat în 2018), seria „Urzeala tronurilor“ este dominată din ce în ce mai mult de personaje feminine puternice: Cersei (Lena Headey), Daenerys Targaryen (Emilia Clarke), Lyanna Mormont (Bella Ramsey), Arya Stark (Maisie Williams) și Sansa Stark (Sophie Turner).
Scenariștii noilor episoade, David Benioff şi D.B. Weiss – care au clădit ultimele două sezoane din nimic (deși George R.R. Martin are în lucru două noi volume din seria „A Song of Ice and Fire“, nu a mai publicat nimic de la „A Dance with Dragons“, din 2011) –, au reușit să dezvolte astfel o poveste mult mai „puternică și mai empatică“, după cum o numesc cei de la The Guardian, în comparație cu episoadele precedente. O poveste din care nu lipsesc elementele escapiste precum dragoni, temnițe, pitici și monștri, dar care reflectă, după cum scrie același The Guardian, „întunericul și divizările lumii reale“.
Actual. Dincolo de imageria absolut fabuloasă ce include embleme, sigilii, simboluri medievale, chipuri fascinante, scenografii impresionante, „Urzeala tronurilor“ este plin de referințe la viața reală. Această poveste, în care verile și iernile pot dura ani întregi, în care visele au valoare profetică, este totodată tabloul unei lumi universale, în care poți recunoaște principiile pe care se clădește orice societate, nevoia de putere care schimbă destine, zidurile, războaiele, rupturile între dinastii și generații.
Poate că duritatea și violența, ipocrizia și minciuna, nuditatea și macabrul, grotescul și aventura – care apar cu duiumul în această saga – poartă haine medievale, însă acestea aparțin la fel de bine societății în care trăim, cum aparțin și Antichității sau Renașterii.
Dacă mai adaugăm și faptul că personajele sunt, aproape fără nicio excepție, nefericite și obsedate de putere, parcă dibuim multe din metehnele secolului nostru, cu obsesiile și devierile lui, cu vânătorii „celor 15 minute de faimă“, pe care artistul pop Andy Warhol le prezicea oricărui muritor.
„Urzeala Tronurilor“ ne aduce în față o lume crudă, haotică, în care unii luptă pentru viață, iar alții pentru tron. Cum o vor mai scoate la capăt de aici înainte puternicii din Westeros suntem tare curioși, știind prea bine că, atunci când „te implici în urzeala tronurilor, câştigi sau mori“.
FOTO: Cinemagia