Războiul lui George Lucas

Mimi Noel 03/02/2017 | 13:49 Global
Războiul lui George Lucas

 

Eram pregătit să mă retrag de acum câțiva ani. Nu mă înnebunea ideea de a mai face o urmare a «Răz­boiului Stelelor» (Star Wars). Este genul de film care te consumă foarte mult, spunea în ia­nua­rie 2013 George Lucas, creatorul celei mai pro­fitabile francize de film din toate timpurile, într-o dis­cuție cu Bloomberg BusinessWeek des­pre vânzarea companiei sale, Lucasfilm, către WaltDisney pentru suma de 4 miliarde de dolari.

Avea la acel moment 68 de ani și mărturisea că este sătul de criticii și de fanii care îl tot acuzau că a dat pe mâna cui nu trebuie saga „Războiul Stelelor“, făcând referire mai ales la a doua trilogie. „Aș fi fe­­ri­­cit să las în spate toate criticile și atacurile la per­­­soană care m-au vizat în ultimii ani“, a mai spus ce­­lebrul regizor, decis să-și dedice ultimii ani fă­când filme experimentale care poate nu vor rula nicio­dată în cinematografe. Cel puțin, speră că așa nu va mai fi expus săgeților trimise de cineaști și ci­­ne­­fili  care cred că ultimul film bun făcut de Lucas da­­tează din 1983 (este vorba de „Întoarcerea Jedi“, ul­­ti­mul film din prima trilogie „Războiul Stelelor“, n.r.).

MOȘTENIREA. Chiar dacă s-a retras, Lucas este ho­tărât să lăse moștenire un proiect special a cărui măreție nu poate fi contestată nici măcar de cineva cu standarde galactice. Regizorul intenționează să construiască un muzeu – Muzeul Lucas de Artă Na­ra­tivă – care să adăpostească o colecție unică de artă despre care spune, cu mândrie, că este foarte ac­cesibilă din punctul de vedere al înțelegerii. Este vorba de lucrările lui Norman Rockwell (desenator, ilustrator și pictor american, n.r.) sau revistele de benzi desenate ale lui Flash Gordon. Nu vor lipsi nici suvenire și obiecte diverse păs­­trate din timpul fil­mă­­rilor la „Războiul Stelelor“. Lucas vor­­­­bește des­pre toate acestea ca fiind „artă na­­ra­­ti­­vă, genul de obiecte și lucrări ca­­re, la un loc, spun o poveste“.

Lucas s-a oferit să construiască muzeul într-un oraș american important. A anunțat că va suporta din ba­­nii proprii toate costurile de construc­­ție, va dona obiectele și lucrările. Valoarea cadoului de ar­­tă pe care regizorul vrea să-l ofere Americii ajun­ge la 1,5 miliarde de dolari. „Este genul de act epic de generozitate și altruism. George Lucas, ca oricare om de succes și foarte bogat, ar putea alege să facă orice cu banii pe care îi are. El a ales să ofe­­­re acest dar extraordinar oamenilor unui oraș ame­rican, implicit lumii întregi“, apreciază Don Bacigalupi, pre­șe­dintele viitorului muzeu Lucas.

Doar că Lucas a trăit propria saga pentru a găsi orașul potrivit care să găz­­du­­ias­­că muzeul. Mo­­nu­­mentalul proiect se pare că i-a provocat la fel de multă su­­fe­­rință cât i-a adus și Jar Jar Binks, creatura de pe planeta Naboo cu un ciudat accent jamaican, pentru care a și fost acu­­zat de rasism. Lucas a încercat să-l am­­plaseze în parcul na­­țional Pre­sidio (San Francisco) sau în centrul orașului Chi­­cago, pe malul lacului Michigan. A abandonat însă ambele locații pe fondul opoziției iscate la nivel local.

george lucas_getty
George Lucas, autorul francizei „Star Wars” FOTO: Guliver / Getty Images

 

MĂRUL DISCORDIEI. Lucas și-a ex­­pri­­mat public deza­mă­­gi­­rea din cau­­za dificultăților de care se lo­vește în încercarea de a găsi un oraș ca­­re să-i găz­­­duiască mu­­ze­­ul. În dis­­cuția cu BusinessWeek nu a dorit însă să comenteze acest aspect.

În primă fază, Lucas a în­­cer­­­­cat să stâr­nească o com­­petiție între două me­­tro­­pole – Los Angeles și San Fran­­cisco.

Crissy Field este o zonă cu mul­tă ver­deață situată în apro­­pierea golfului din San Francisco, de fapt o fostă bază mi­­­­­­li­­tară transformată de câți­­va ani în așa-numitul parc na­­țional Presidio. Într-un weekend de noiembrie, par­­cul este plin de bici­cliști, ale­­rgători și pasio­nați de miș­­ca­­re în aer liber. Este locul din care se poate admira celebrul pod Golden Gate, un simbol al orașului.

Nancy Bechtle (79 de ani) este pre­ședintele Presidio Trust, agenția care operează parcul. „Am pierdut multe nopți din cauza lui Lucas, mai multe decât în adolescență chiar“, măr­tu­risește aceasta.

Pe regizor îl leagă o lungă istorie de Presidio. În 2005, a construit sediul companiei sale de producție Lucasfilm pe amplasamentul fostului spital militar si­tuat în actualul parc. După cinci ani, a luat în dis­cuție cu Presidio Trust să construiască un muzeu de artă digitală. „Intenția era de a construi o clădire simbolică cu cei mai buni arhitecți ai momentului. Ceva similar cu Opera din Sydney, Turnul Eiffel sau Muzeul Bilbao“, spunea Lucas în 2014.

Oricât de mult le-a plăcut ideea unui centru cultural, Bechtle și colegii ei din Presidio Trust își doreau ce­­va care să se integreze mai bine în parcul național. Și mai voiau ca pentru alegerea proiectului să se fa­­că un concurs între mai multe propuneri. „De ce ar fi primit cu dedicație Lucas dreptul să cons­tru­­ias­­­­că ceva? Când este vorba de un spațiu public, mo­­nitorizarea este mult mai severă“, admite Bechtle.

Agenția a setat și niște repere de design pentru proiect: să nu depășească 14 metri și să nu fie într-un stil retro. În martie 2013, existau 16 propuneri de proiecte, printre ele și cel al lui Lucas. Muzeul ar urma să găz­duiască o cronică a evoluției artei vizuale – de la arta pri­­mi­­ti­­vă până la pictura renas­centistă, Rockwell și „Războiul Stelelor“. Doar că propunerea arhitec­­tonică ajungea la aproape 21 de metri – „o clădire prea mare“, spu­­ne Bechtle. În plus, stilul arhitectonic propus era ceva în ge­nul Beaux Arts, nu foar­­te contemporan.

Departe de a încerca să ajungă la un compromis, Lucas s-a aruncat cu toate resursele într-o campanie de PR. Agenția a fost bombardată de scrisori laudative semnate de nume sonore ale cinematografiei, precum Coppola, Scorsese sau Jeffrey Katzenberg. Cunoscut pentru donațiile generoase pentru Partidul Democrat, Lucas a atras de partea sa și o serie de lideri politici locali, cum ar fi guvernatorul de California, Jerry Brown,  primarul metropolei San Francisco, Edwin Lee, liderul minorităților din Casa Reprezentanților, Nancy Pelosi.

Cei din Presidio Trust au refuzat să spună ceva despre stadiul negocierilor lor cu Lucas. Le-au ofe­rit totuși jurnaliștilor de la Bloomberg BusinessWeek documente interne și e-mailuri, în baza dreptului acestora la informații publice. Din documente și e-mailuri reiese că echipa lui Lucas a refuzat să dea detalii despre creațiile artistice ce ar urma să fie expuse, spunând că este o informație privată.

După o selecție a proiectelor s-a ajuns la trei fina­liști și se părea că Lucas va avea câștig de cauză. Cu o condiție: să fi fost mai cooperant. Într-un interviu acordat publi­cației The New York Times în septembrie 2013, acesta a explodat de-a dreptul. A acuzat fără menajamente agenția Presidio Trust că ur­­mă­­reș­­te să îi ucidă proiectul. „Ne urăsc“, a spus acesta, amintind că Bechtle se leagă de stilul arhitectonic Beaux Arts pentru a-și motiva respingerea.

În realitate, nici Bechtle, nici boardul Presidio nu au vrut să piardă acest centru cultural. I-au oferit lui Lucas o loca­ție în apropierea vechiului sediu al agen­ției, unde priveliștea spre pod este mai puțin specta­culoasă. Lucas nu l-a considerat însă demn de pro­iectul său. În februarie 2014, agenția a anulat concursul de proiecte.

Lucas a amenințat că va muta pro­iectul la Chicago, orașul natal al actualei soții, Mellody Hobson. Primarul metropolei, Rahm Emanuel, a și declarat că ar fi bucuros ca Chicago să aibă un astfel de muzeu. Drept urmare, a făcut tot ce a putut pentru a-l curta pe Lucas. A creat o co­­mi­­si­­e spe­­cială care să aleagă dintr-o listă de nu mai puțin de 50 de lo­cații. În mai 2014, au ales o zonă de aproape șapte hec­­­tare, lângă sediul echipei de baseball Chi­­cago Bears. Aproape de alte muzee, con­­struc­­ția lui Lucas ar fi oferit o pri­veliște com­­­­pa­­ra­­bi­­lă cu cea de la Presidio.

Regizorul a acceptat fericit, iar în aceeași zi, edilul a susținut o conferință de presă chiar în sediul primăriei. „Chiar acum am vorbit la telefon cu Geor­ge Lucas și Mellody Hobson pentru a le mul­țumi că au ales Chicago, cel mai american dintre toate orașele americane“, a spus acesta.

RĂZBOIUL METROPOLELOR. În noiembrie 2014, Lucas a făcut publice și câteva schițe ale arhitecturii viitorului muzeu semnate de arhitectul Ma Yansong. Unii spun că arată ca o ami­­­bă uriașă. Alții au văzut asemănări cu Jabba the Hutt (gangsterul galactic din „Războiul Stelelor“, n.r.).

Blair Kamin, câștigătorul Premiului Pulitzer și cro­nicar la Chicago Tribune, a fost fără milă: „Este templul lui George, un monument închinat patronului, nicidecum o contribuție la spațiul public“.

Dincolo de apariția sa la Festivalul Săptămâna Ideilor, Lucas a rămas destul de discret, fapt care a deranjat administrația edilului Emanuel, care ar fi vrut ca regizorul să se implice și să-i ajute să promoveze în spațiul public proiectul, de exemplu, să expună anticipat în alte locații o parte din lucrări și obiecte pentru ca oamenii să-și facă o idee despre ce va expune viitorul muzeu.

Drept urmare, primarul Emanuel s-a trezit singurul evanghelist al proiectului lui Lucas. Cota de po­pu­laritate a început să-i scadă, iar în campania electorală din 2015 a fost atacat puternic de rivalul său care l-a etichetat drept „primarul de 1%“ care s-a remarcat prin promovarea unui monument închinat lui Darth Vader, în detrimentul altor zone ale orașului care ar fi avut nevoie urgentă de sprijin din partea administrației locale. Totuși, Emanuel a reușit să câștige un nou mandat ca primar.

Nu se terminase însă lupta cu asociația Prietenii Parcurilor care se opun construcției muzeului care va fi amplasat într-o zonă foar­te iubită de locuitorii orașului, pe malul lacului Michigan. În ciuda opoziției acestora – chiar au declanșat o acțiune în instanță împotriva proiectului –, o lege votată în octombrie 2015, care permitea concesionarea unor zone pentru con­strucția de centre culturale, a intrat în vigoare și a dat undă verde și muzeului lui Lucas. Compania care operează proiectul a semnat un contract de concesiune pe 99 de ani pentru suma de 10 dolari.

PE INSULA COMORII. Chiar și așa, procesul des­chis la Chicago a continuat, iar Lucas a devenit ne­­sigur de proiect, așa că a trecut la planul B. A început să îi curteze pe primarii altor orașe mari – pe Eric Garcetti (edilul orașului Los Angeles), de pildă. Primarul din Chicago a făcut o ultimă forțare. Cei care își doreau mu­zeul lui Lucas au organizat un miting de protest în fața sediului asociației Prietenii Parcurilor.

În iunie 2016, Lucas a anunțat că renunță la Chicago și va face proiectul în California. A luat legătura cu primarii metropolelor californiene – Los Angeles și San Francisco. Garcetti i-a oferit o lo­cație în Parcul Expoziției și l-a asigurat pe regizor că se va mișca totul foarte repede pentru a porni con­­strucția.

Cu toate acestea, Lucas înclină balanța spre San Francisco și vizează un loc pe așa-numita Treasure Island (în traducere, Insula Comorii), o fostă  bază navală amplasată pe o insulă artificială care oferă o priveliște impresionantă către oraș. Insula se află sub jurisdicția administrației locale, și nu sub cea a guvernului federal, ceea ce face ca aprobările necesare să fie mai ușor de obținut comparativ cu Presidio. Ar fi un atu câștigat și pentru Insulă. Acum, oamenii nu prea au de ce merge acolo. Proiectul lui Lucas ar putea revitaliza zona, cred unii urbaniști.

În plus, Lucas are și legături artistice cu zona. A filmat scene de luptă din „Întoarcerea Jedi“ în apro­piere de Pădurile Muir, iar aeroportul din Berlin, care apare în „Indiana Jones 4“, este de fapt clădirea administrativă a bazei navale de pe insula artifi­cială.

Totodată, noua locație i-a inspirat și un alt concept – mai bun – arhitectului Ma Yansong, iar cronicarii de arhitectură s-au arătat încântanți.

În realitate, noua propunere cu greu poate fi descrisă – este o mașină sport, un craniu, o pisică de mare? „În mod cert, intră însă în categoria arhitecturii simbolice, metaforice“, răspund jurnaliștii de la The Chronicle.

 


Articol preluat din BloombergBusinessweek

de Devin Leonard; adaptare de Mimi Noel

FOTO: Lucas este autorul celei mai profitabile francize de film din toate timpurile. Sursa foto: IMDb.com

Are o experiență de peste zece ani în jurnalism. A început la agenția națională de presă Rompres, iar în 2006 s-a alăturat echipei care se ocupa de ediția în limba română a publicației americane BusinessWeek. În 2007, a completat echipa de jurnaliști care pornea revista de afaceri Money Express. Domeniile acoperite au variat, de la retail la FMCG, farma, fonduri de investiții, fuziuni și achiziții, IT&C. A realizat interviuri cu cei mai proeminenți oameni de afaceri români, antreprenori locali, dar și cunoscuți oameni de afaceri străini, precum directorul executiv al Microchip, Steve Sanghi, sau fostul director executiv al Sony America, Michael Schulhof. Mimi Noel lucrează ca Account Manager la AMICOM din 2012. La NewMoney, se ocupă de subiectele internaționale.