Ştiri

PwC: Companiile se aşteaptă la simplificarea controalelor fiscale după implementarea RO e-factura

Majoritatea companiilor respondente în cadrul unui sondaj realizat de PwC România se aşteaptă la simplificarea controalelor fiscale după ce va fi implementată facturarea electronică în relaţia dintre companii (B2B) care devine obligatorie din 2024. Companiile estimează că facturarea electronică va aduce şi alte beneficii, cum ar fi reducerea fraudei TVA la nivel naţional, cât şi în cadrul Uniunii Europene şi va conduce la eficientizarea procesului de colectare a taxelor.

În plus, companiile estimează că facturarea electronică va aduce şi alte beneficii, cum ar fi reducerea fraudei TVA la nivel naţional, cât şi în cadrul Uniunii Europene şi va conduce la eficientizarea procesului de colectare a taxelor (54% dintre respondenţi) sau la diminuarea vulnerabilităţilor vechiului sistem de facturare în cadrul companiilor: erori umane, volume şi costuri mari de arhivare (35% dintre respondenţi).

”Obligativitatea facturării electronice este una dintre măsurile incluse în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), pentru creşterea gradului de conformare a contribuabililor, precum şi descurajarea tentativelor de fraudă. Datele transmise de autorităţile române Comisiei Europene arată că extinderea obligaţiei de e-facturare în relaţia dintre companii va reduce decalajul de TVA cu cel puţin 5 puncte procentuale până în 2026, faţă de nivelul înregistrat în 2019. Astfel, estimarea autorităţilor este că măsura va duce la o creştere a colectării TVA şi a impozitelor directe de cel puţin 1,5 miliarde de euro. Având în vedere că bugetul de stat continuă să înregistreze dezechilibre mari şi că guvernul caută soluţii de consolidare fiscală, măsurile de digitalizare şi reformă a ANAF sunt cele care vor aduce beneficii reale pe termen lung pentru contribuabilii corecţi”, a declarat Daniel Anghel, partener şi liderul Departamentului de servicii fiscale şi juridice al PwC România.

Conform sondajului, 58%, dintre companiile respondente au început pregătirea pentru implementarea RO e-Factura, dar dintre acestea 40% se află în stadiul de analiză generală a datelor obligatorii.

Până acum 17,5% au finalizat implementarea, instalarea şi testarea unei soluţii, iar 22% nu au făcut niciun demers.

”Companiile din România trebuie să-şi adapteze sistemele interne pentru a emite facturile electronice şi a le transmite prin RO e-Factura. Acest proces ar presupune o serie de analize interne, modificări de ordin tehnic, alocarea de resurse umane, dezvoltarea sau contractarea unor aplicaţii, precum şi de resurse financiare suplimentare. Imposibilitatea emiterii facturilor electronice în conformitate cu noua obligaţie ar putea afecta procesele interne ale companiei, precum şi relaţia comercială dintre parteneri, având în vedere că pot exista parteneri care ar putea refuza plata unei facturi dacă aceasta nu a fost emisă şi transmisă prin RO e-Factura”, a explicat Inge Abdulcair, Director Taxe, PwC România.

Principalele motive care conduc la întârzierea finalizării procesului de implementare a e-Factura sunt, potrivit respondenţilor: timpul necesar pentru adaptarea sistemului ERP şi stabilirea regulilor de transformare a datelor (66%) si lipsa unor explicaţii clare din partea autorităţilor privind obligativitatea RO e-Factura (43%).

Proiectul „E-factura – sistem obligatoriu de facturare electronică“ a fost demarat în luna martie 2020 de către Ministerul Finanţelor şi Agenţia Naţională de Administrare Fiscală şi va fi implementat etapizat, fiind iniţial obligatoriu pentru operatorii economici în relaţia cu autorităţile contractante ale statului, B2G (business to government), ulterior devenind obligatorie şi în contractele încheiate în relaţia B2B (business to business), în măsura în care acestea au ca obiect produse cu risc fiscal ridicat.

De la 1 ianuarie 2024, este obligatorie raportarea facturilor electronice pentru toate tranzacţiile dintre companii, business to business (B2B).

Sondajul PwC România efectuat în septembrie 2023 a fost completat de 104 companii, marea majoritate fiind mari contribuabili la bugetul de stat.

Andrei Dumitru

Recent Posts

STUDIU. Comerţul online din România va crește în 2024 cu aproximativ 10%

Sectorul de e-commerce din România este evaluat la aproximativ 7 miliarde de euro pentru finalul…

2 zile ago

Ministerul Economiei crește plafonul finanțării nerambursabile în cadrul programului Start Up Nation

Ministrul Economiei, Ştefan Radu Oprea, a anunţat că programul Start Up Nation, va beneficia din…

2 zile ago

Consiliul Concurenței dă verdictul privind evoluţia sectorului bancar

Preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, a declarat vineri că rezultatele investigaţiei sectoriale privind sectorul bancar…

2 zile ago

Lazea (BNR): Cei care solicită noi facilităţi fiscale, salarii, ştiind bine că anul viitor va urma o corecţie, la ce se aşteaptă?

Adâncirea dezechilibrelor fiscale prin solicitarea de facilităţi ar putea avea la bază o speranţă deşartă…

2 zile ago

Meta Platforms, sub lupa anchetatorilor UE pentru conţinutul online

Compania Meta Platforms este vizată de o investigaţie majoră din partea Uniunii Europene legată de…

2 zile ago

Undă verde pentru referendumul de aderare a Republicii Moldova la UE

Parlamentul de la Chişinău a adoptat joi o hotărâre privind desfăşurarea referendumului privind aderarea Republicii…

2 zile ago

Acest website folosește cookies