PwC: Companiile au raportat pierderi de 42 miliarde dolari din cauza fraudelor

Andrei Dumitru 27/04/2020 | 16:58 Ştiri
PwC: Companiile au raportat pierderi de 42 miliarde dolari din cauza fraudelor

Frauda şi criminalitatea economică rămân la niveluri record, cu 47% dintre companii afectate în ultimii doi ani, a doua cea mai mare rată din ultimii 20 de ani, potrivit studiului bianual PwC „Global Economic Crime and Fraud Survey” (GECS) 2020, care arată că valoarea pierderilor raportate de respondenţi din cauza fraudelor se ridică la 42 miliarde dolari.

„Frauda şi criminalitatea economică rămân la niveluri record, potrivit studiului bianual PwC ‘Global Economic Crime and Fraud Survey’ (GECS) 2020, cu 47% dintre companii afectate în ultimii doi ani, a doua cea mai mare rată din ultimii 20 de ani. Valoarea pierderilor raportate de respondenţi din cauza fraudelor se ridică la 42 miliarde dolari. Principalele tipuri de infracţiuni economice raportate în ultimii doi ani au fost fraudele comise de clienţi (35%), criminalitatea cibernetică (34%), furtul de bunuri şi bani (31%) şi mita şi corupţia (30%)”, arată PwC într-un comunicat.

De altfel, fraudele comise de clienţi au înregistrat cea mai mare creştere, de şase puncte procentuale, de la 29% în urmă cu doi ani.

”Nivelul ridicat al criminalităţii cibernetice este în linie cu evoluţia tehnologică. Anul aceasta am putea asista la un nou record în materie de fraude, având în vedere activitatea crescută şi schemele de fraudă din ce în ce mai elaborate ale hackerilor/criminalilor informatici care profită de îngrijorarea instaurată la nivel global. Criza generată de pandemia Covid-19 domină atenţia, iar organizaţiile şi populaţia devin mai vulnerabile la alte riscuri şi toate organizaţiile internaţionale lansează avertismente că s-au înmulţit cazurile de diverse înşelătorii financiare, îndeosebi criminalitate cibernetică şi fraudele de tip social, iar sumele pot fi semnificative”, a declarat Ana Sebov, liderul echipei de Forensic din cadrul PwC România.

Majoritatea industriilor au fost vizate de criminalitatea cibernetică, respondenţii studiului PwC menţionând că aceste incidente au afectat semnificativ activitatea companiilor. Acestea au arătat că fraudele şi infracţiunile informatice ale clienţilor sunt cele mai perturbatoare pentru activitate dintre toate infracţiunile.

La nivel global, toate regiunile au înregistrat fraude ale clienţilor în ultimii doi ani, cele mai afectate fiind Orientul Mijlociu, care a cunoscut o creştere de la 36% la 47%, şi America de Nord, unde avansul a fost de la 32% la 41%.

Profilul infractorilor economici

Frauda loveşte/poate lovi atât din interiorul, cât şi din exteriorul organizaţiilor, iar în foarte multe cazuri există complicitate între fraudatorii externi şi cei interni. Potrivit raportului, clienţii, hackerii şi furnizorii sunt responsabili de 39% din incidentele de criminalitate economică raportate în ultimii doi ani.

”Sub diverse presiuni, personale sau profesionale, cum ar fi atingerea anumitor rezultate, angajaţii pot apela la mită şi corupţie, la contabilitate creativă sau la alte acte frauduloase care pot prejudicia companiile financiar şi reputaţional. Controalele antifraudă contribuie la protejarea resurselor, reputaţiei şi siguranţei companiilor, însă simpla definire de controale nu este suficientă. Este importantă verificarea implementării şi aplicării controalelor definite”, afirmă Ana Sebov, liderul echipei de Forensic din cadrul PwC România.

Raportul subliniază importanţa prevenirii şi modul în care investiţiile în abilităţile şi tehnologia potrivite pot crea un avantaj.

Aproape jumătate dintre organizaţii au răspuns la infracţiuni prin implementarea şi îmbunătăţirea controalelor, iar peste 60% din organizaţii încep să folosească tehnologii avansate, precum inteligenţa artificială şi învăţarea automată pentru combaterea fraudei, corupţiei sau a altor infracţiuni economice.

De asemenea, 1 din 5 respondenţi au menţionat că fraudele efectuate de furnizori au avut impactul cel mai mare. 13% din respondenţii care au fost victimele fraudei în ultimii doi ani au raportat pierderi de peste 50 de milioane de dolari ca urmare a acestor incidente.

Comportamentele anticoncurenţiale, folosirea de informaţii privilegiate, evaziunea fiscală, spălarea de bani, mita şi corupţia au fost raportate ca fiind cele mai costisitoare fraude, raportate la pierderile directe şi costurile necesare cu măsurile de remediere.

Companiile arată că adoptarea noilor tehnologii  implică costuri ridicate, lipsa de expertiză, resursele limitate. 28% din respondenţi nu sunt siguri de valoarea adăugată a acestor soluţii.

Studiul PwC „Global Economic Crime and Fraud Survey” din 2020 a fost realizat pe baza răspunsurilor a peste 5.000 de respondenţi din 99 de ţări din întreaga lume.

PwC este o reţea de firme prezentă în 157 de ţări cu mai mult de 276.000 de profesionişti ce oferă servicii de calitate în domeniul auditului, consultanţei fiscale şi consultanţei pentru afaceri.