Puterea cuvântului online sau despre cum a ajuns Libris la un rulaj de 13 milioane de euro în 2021

Senica Micu 08/06/2022 | 10:14 Companii
Puterea cuvântului online sau despre cum a ajuns Libris la un rulaj de 13 milioane de euro în 2021

Când ai carte și parte (din piață) sau despre cum și-a regândit Libris strategia de dezvoltare.

Online-ul a fost și rămâne punctul de stabilitate pentru Libris, o afacere 100% ro­mâ­nească, ce a ajuns în 2021 la un rulaj de 13 milioane de euro. Deși lansarea com­paniei s-a întâmplat în urmă cu peste trei decenii prin deschiderea unei librării fizice la Brașov, extinderea din 2009 a Libris în online a fost cea mai inspirată de­cizie luată de fondatori, într-un moment-cheie pentru piața de comerț electronic, în care orice business din online se putea dezvolta accelerat.

„Credem în puterea online-ului, pentru că oferă cu ușurință o mai mare diversitate de titluri, pentru că în acest fel acce­sul la carte este mai facil – la un click dis­tanță, nu? –, pentru un public mult mai nu­meros. Noi livrăm în orice localitate din țară și în străinătate“, spune astăzi Laura Țeposu, chief executive officer (CEO) și co­fondatoare a Libris.ro.

Și, chiar dacă pandemia de COVID-19 a venit la pachet cu multe provocări, a exis­tat și o perioadă în care anumite ca­te­gorii de cărți, cum ar fi cele pentru copii, au consemnat o cerere crescută. „Pandemia a fost o perioadă foarte stre­santă. Și nu mă refer neapărat la stresul resimțit la nivel individual, ci la această eră a incertitudinii pe care a por­nit-o. O perioadă în care planurile trebuie gândite cu totul diferit și e nevoie să te miști agil pentru a ajusta planul la contextul schim­bător“, sin­te­­tizează Laura Țeposu tabloul general al ultimilor doi ani.

În era incertitudinii

„Și în 2022 ne plasăm într-un nou context de incertitudine. Rămâne de văzut cum vor evolua pre­ț­urile la produsele de bază, care influen­țează radical puterea de cumpărare și înclinația publicului către achi­zițiile de care se pot lipsi, unde se află de multe ori și cărțile. Până acum suntem la nivelul anului trecut, dar aproape sigur contextul econo­mic și sociopolitic va anula o mare parte din creșterea preco­ni­zată“, con­tinuă antreprenoarea, estimarea ini­țială pentru 2022 fiind un plus de peste 10% față de cifra de afaceri de 13 milioane de euro din anul pre­cedent.

Anul trecut, la împlinirea a trei decenii de prezență pe piața locală de carte, compania a anunțat că intenționează să aloce inves­tiții de patru milioane de euro în extinderea depozitului de carte de la Brașov, precum și în tehnologie. Asta, după ce alte aproape cinci milioane de euro au fost investite în ultimii ani în spațiul în cauză. Cu o suprafață de 5.000 de metri pătrați, acesta poate asi­gura un stoc permanent de un milion de volume, având capacitatea de a crește până la trei milioane de vo­lume.

„Extinderea depozitului de carte este necesară pentru a susține dezvoltarea vii­toare a businessului Libris. Este un proiect la care lucrăm, dar pe care îl analizăm cu atenție, date fiind amploarea investiției și creșterea constantă a prețurilor în con­strucții și logistică. Bugetarea unui astfel de proiect este foarte dificilă în acest moment, iar anul acesta este unul de reașe­zare după pandemie“, detaliază Laura Țeposu.

Creșterile din online

Practic, compania se află într-o etapă de analiză și recalibrare a planului de investiții în raport cu noua rea­litate din economia locală și contextul geo­politic. O realitate în care online-ul a ex­plo­dat, iar odată cu el – și piața online de carte. Cu o unitate fizică deschisă și ea la Brașov, serios afectată de restricțiile de circulație impuse în perioada pandemiei, Libris are ca motor principal de business portalul online, care generează peste 90% din vânzări și care a compensat scăderea din offline.

„Ne concentrăm în această perioadă pe mărirea numărului de titluri disponibile pe Libris.ro și ne dorim să avem listate online peste 700.000 de titluri în română și en­gleză. Prioritatea strategică actuală este să creștem piața din România, unde este mult loc de dezvoltare. Avem mai multe iniția­tive în acest sens, precum proiectul nostru CarteTeca, prin care ne-am propus să dotăm 350 de biblioteci școlare cu volume noi și actuale“, notează Laura Țeposu, până acum fiind dotate deja 150 de biblioteci prin această campanie.

Cartea pentru copii a avut, de altfel, o dinamică interesantă în ultimii ani, iar creș­terile s-au observat încă din primul an de pandemie, când părinții au stat acasă cu cei mici, conștientizând pericolul repre­zentat prin expunerea prelungită la ecrane. Astăzi, acest segment, alături de cărțile de paren­ting, generează un sfert din vânzările Libris.

„Pe noi ne bucură foarte mult și crește­rea pe segmentul de vârstă al celor mai ti­neri, respectiv categoria 18-25 de ani, unde am înregistrat o creștere de 36% în primul an de pandemie“, punctează Laura Țe­posu. De altfel, cele mai populare alegeri, care ge­ne­rează mai mult de 70% din vân­zări, sunt reprezentate de categoriile „Carte pentru copii“, „Beletristică“, „Dezvoltare perso­nală“ și „Spiritualitate“.

„Cartea pentru copii reprezintă 70% din portofoliul editurii noastre, restul fiind îm­părțit între cărți de parenting și dezvoltare personală pentru adulți, bele­tristică pentru adulți, respectiv carte dedicată cadrelor didactice, inclusiv titluri ce acoperă noi metode de predare“, confirmă dinamica din piață Florentina Ion, fondatoare a editurii Didactica Publishing House. „Noi avem în prezent o balanță între online și offline, vân­zările sunt echilibrate, cu un mic avantaj care menține online-ul în to­pul vânzărilor. Aici este inclus și magazinul nostru propriu, care generează 30-50% din vânzări, în func­ție de perioadă“, con­tinuă ea. Didactica Publishing House a încheiat 2021 cu o cifră de afaceri de aproape 3,2 milioane de euro, iar pentru 2022 își propune să continue in­vestițiile în titluri noi, cen­trate pe educația cognitivă și emoțio­nală a copilului, alocând un buget de un milion de euro.

Libris, o afacere de familie

Povestea Libris a început în urmă cu 31 de ani cu librăria fizică Libris – Șt. O. Iosif, din centrul Bra­șo­vului. „În 1991 a fost înființată firma Libris de unchiul și mătușa mea (Ana și Virgil Ioniță, n.r.). Eu eram în primul an de facultate când mi-am început activitatea la Libris. Se întâmpla în 1997. Altfel spus, Libris este o afacere de familie în care sunt implicate deja trei generații de librari“, notează Laura Țeposu. Aceasta este absolventă a Fa­cultății de Științe Economice și chiar a vrut, la un moment dat, să aibă propria fir­mă de contabilitate, însă a decis să se de­dice librăriei.

Momentul în care a apărut Libris.ro a fost unul decisiv, reprezentând un pas prin care compania a devenit cunoscută în toată țara. „În prezent nu avem în vedere extinderea Libris în offline. Desigur, noi credem și în offline, în rolul important pe care îl au li­bră­riile fizice, în lumea specială pe care ele o creează în jurul rafturilor pline de cărți pe care le poți atinge și răs­foi ne­mijlocit“, adaugă Laura Țeposu.

În cei 13 ani de existență în online, Libris.ro a livrat comenzi către 1,7 milioane de clienți din întreaga lume, un record de vân­zări fiind înregistrat pe 30 noiembrie 2020, în plină pandemie de COVID-19, când au fost expediate 17.500 de volume. Site-ul com­pa­niei este vizitat lunar de peste 800.000 de per­soane, care au la dispoziție o selecție de 50.000 de titluri în ro­mână și de peste 235.000 de titluri în en­gleză. Compania, care are azi peste 100 de angajați, nu a trecut neobser­vată pentru potențialii investitori și chiar a purtat dis­cuții ca să fie vândută, de-a lun­gul anilor. Însă și-a păstrat drumul început în 1991, de „afacere de familie“.

Evoluția Libris

Înființată acum 31 de ani cu o librărie fizică la Brașov, Libris duce astăzi povestea cărților mai departe. Iată câteva repere.

  • 1991. ­­Se deschide prima librărie privatizată din țară: Libris-Șt. O. Iosif, în centrul Brașo­vului. Este singura în format fizic pentru companie.
  • 2009. Este lansată librăria online Libris.ro, într-o perioadă în care comerțul electronic nu era foarte dezvoltat. Astfel, Libris își duce cărțile peste tot în țară.
  • 2014. Este înființată editura Libris Editorial, devenită între timp editura Creator. Astăzi sunt numărate peste 550 de titluri, autori români și traduceri ale unor romane și cărți non-fiction.
  • 2018. Libris.ro se mută în casă nouă, în­tr-unul dintre cele mai mari depozite de carte din țară, pentru care se anunță acum noi investiții.
  •  2021. Site-ul Libris.ro se rebranduiește, cu o nouă siglă, un nou logo, noi opțiuni și funcționalități, în linie cu dezvoltarea grupului Libris.
  • 2022. Libris pariază în continuare pe cartea pentru copii, care a avut o dinamică susți­nută în ultimii ani.

Acest articol a apărut în numărul 141 al revistei NewMoney.

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.