Publi-interviu: Nestlé împreună cu Asociația Nevăzătorilor din România facilitează accesul persoanelor cu deficiențe de vedere la educație nutrițională ­­

NewMoney 03/10/2022 | 12:01 Companii
Publi-interviu: Nestlé împreună cu Asociația Nevăzătorilor din România facilitează accesul persoanelor cu deficiențe de vedere la educație nutrițională ­­

În rândul pilonilor strategici urmăriți de marile companii, responsabilitatea socială ocupă un rol primordial. Prin intermediul proiectelor de responsabilitate socială, companiile contribuie la bunăstarea comunităților în care activează, consolidând premisele unui stil de viață sănătos și sustenabil.

Pentru Nestlé, o viață bună începe cu o viață sănătoasă la care toți avem dreptul. O viață bună îmbrățișează diversitatea și deschiderea de a înțelege perspective diferite. Plecând de la aceste premise, Nestlé consideră faptul că responsabilitatea socială este un factor indispensabil pentru dezvoltarea durabilă, îmbrățișând misiunea de a implementa proiecte care vin în sprijinul comunităților de apartenență. Prin implicarea constantă în campanii de responsabilitate socială, Nestlé urmărește să construiască rețeta unui stil de viață echilibrat, adaptat la nevoile unei comunități cât mai diverse.

Călătoria Nestlé pe tărâmul responsabilității sociale în­glo­bează un spectru larg de proiecte, însă toate demersurile întreprinse gravitează în câmpul educației, nutriției sănătoase și al conservării mediului înconjurător, în spiritul sustena­bi­lității.

Alături de Fundația PRAIS a angrenat de-a lungul a 11 ani peste 360.000 de copii, în cadrul proiectelor educaționale: Și eu trăiesc sănătos!, inițiativa școlară pentru protecția mediului „Planeta Albastră Contează pe Tine!“ și programul dedicat îngrijirii responsabile a animalelor de companie: PURINA Pet School.

În perioada 2012–2022, Fundația Tradiții Sănătoase a derulat 10 ediții ale programului școlar „Traista cu sănătate“. Pro­iectul se desfășoară sub forma unui opțional în școlile și gră­dinițele din județul Iași, iar prin inițiativa Nestlé for Healthier Kids, Nestlé îl susține din 2017. De-a lungul celor 10 ani de pro­gram, 50.000 de copiii au beneficiat de educație pentru un stil de viață sănătos, dintre care 8.000 anul acesta.

În al treilea an de parteneriat cu Junior Achievement România, Nestlé derulează programul de dezvoltare profesională „Succesul tău profesional“. Inițiativa globală se în­ca­drează în „Nestlé Needs YOUth“, prin care Nestlé dorește să ajute 10 mi­lioane de tineri din întreaga lume să aibă acces la opor­tu­nități de carieră până în anul 2030. Această inițiativă combină și coordonează toate activitățile care susțin tinerii din întreaga lume, inclusiv eforturile Alliance for YOUth.

Recent, Nestlé acordă o importanță sporită proiectelor de edu­cație nutrițională pentru grupuri sociale, căutând să accesibilizeze ghidurile de nutriție în rândul persoanelor cu deficiențe de vedere. Mai mult de un miliard de oameni suferă de o formă de dizabilitate din care 95 de milioane sunt copii, conform primului Raport Global al Dizabilității publicat de Organizația Mondială a Sănătății și Banca Mondială în 2021. În țara noastră sunt peste 95.000 de persoane nevăză­toare, dintre care 2.700 sunt copii. Aceste persoane au nevoia să fie integrate, să fie recunoscute și acceptate într-o societate incluzivă, care să le ofere posibilitatea de a fi independente.

În scopul îmbunătățirii calității vieții consumatorilor, Nestlé a transpus în premieră în România ghidurile de nu­tri­ție NutriPorția și VeggiePorția în alfabetul Braille, concepute pentru a ajuta persoanele cu deficiențe de vedere să-și pregă­tească singure preparate echilibrate nutrițional. Ghidurile de nutriție au fost adaptate împreună cu Asociația Nevăzătorilor din România și artistul plastic Monica Mocanu.

Am stat de vorbă cu Nicoleta Tupiță, dietetician autorizat, Manager Nutriție în cadrul Nestlé România, Bulgaria și Țările Adriatice despre această inițiativă.

NewMoney: Când vine vorba despre accesibilitate, ce își propune Nestlé în privința sprijinirii diversității și incluziunii?

– Nestlé susține o viața sănătoasă, oferind opțiuni alimentare gustoase și nutritive celor care vor să adopte un stil de viață echilibrat. Suntem mereu preocupați ca persoanele de toate genurile, religiile, culturile, orientările sexuale sau persoanele cu nevoi speciale să fie incluse în societate și să aibă o viață sănă­toasă, de aceea suntem membri ai ILO Global Business And Disability Network și ai The Valuable 500. Ne-am dorit să adaptăm ghidurile noastre de nutriție deja create pentru a veni în întâmpinarea persoanelor nevăzătoare. Am dezvoltat NutriPorția și VeggiePorția și în alfabetul Braille, pentru a le ajuta să fie independente din punctul de vedere al realizării meselor zilnice echilibrate nutriționale și pentru a le oferi un model de urmat în privința rețetelor sănătoase.

– Care sunt premisele care au stat la baza dezvoltării campa­niei NutriPorția & VeggiePorția în alfabetul Braille?

– Procesul proiectului a fost inițiat printr-un workshop organizat cu sprijinul Asociației Nevăzătorilor pentru comunitatea lor de persoane cu dizabilități vizuale, pentru a înțelege mai bine problemele cu care se confruntă și cum le putem veni în ajutor. Totodată, am lansat trei episoade ale filmului despre simțuri, în care ne concentrăm pe transformarea farfuriilor ghid în instrumente utile persoanelor cu deficiențe de vedere și am creat și 20 de rețete pentru prânz și cină în format audio, special adaptate din punct de vedere al unităților de mă­sură și al ingredientelor pentru aceștia. Farfuriile ghid NutriPorția și VeggiePorția au fost transpuse în alfabetul Braille, precum și dezvoltate în versiunea audio.

Nevoia de a lua masa în oraș mai des a fost identificată în ca­drul workshopurilor realizate de Nestlé și Asociația Nevăză­to­­rilor. Astfel, am conceput Ghidul „Bine servit“ pentru HORECA, care întregește instrumentele inițiativei și are ca scop informarea partenerilor din acest sector cu privire la in­te­racțiunea adecvată cu persoanele cu deficiențe de vedere pentru accesibilizarea restaurantelor și cafe­nelelor. Totodată, am creat în limbajul Braille și „Micul ghid pentru experiențe sănă­toase în bucătărie“ cu sfaturi practice pentru a deveni independent în bu­cătărie.

– Cum ați amplificat nevoia accesibilizării în cadrul campaniei dedicate persoanelor cu dizabilități de vedere din România?

– Materialele dezvoltate în cadrul pro­iectului au ajuns la comunitățile de persoane cu deficiență vizuală, prin intermediul rețelelor sociale și al newsletterelor trimise cu ajutorul Asociației Nevăzăto­rilor din România.

Tot din inițiativa lansată în luna mai 2022, face parte și parteneriatul cu podcastul Fain și Simplu, realizat de Mihai Morar, care i-a avut ca invitați pe Alex Ben­chea și Răzvan Nedea, doi atleți cu nevoie speciale din echipa de ParaClimbing a României, care au demonstrat că nu există limite.

În luna iunie, ne-am bucurat să sus­ținem ca Partener Principal Step Chef Atipic – primul concurs de gătit pentru persoa­nele cu deficiențe de vedere și locomotorii din România, care încurajează independența în bucătărie, un pas important spre o alimentație echilibrată. Aceste eforturi au fost susținute constant printr-o campanie în social media, precum și prin dezvoltarea paginii https://www.nestle.ro/ veggie-nutri-braille, unde pot fi accesate și descărcate toate aceste instrumente.