(Proiect Special) Poveste centenară cu țiței
În anul Centenarului, „fabricat în România și exportat în regiune“ este un deziderat pentru mulți producători interni, indiferent de domeniul de activitate, de la autovehicule, medicamente, mobilă, componente pentru industria auto sau programe IT/jocuri.
Acest articol a apărut în numărul 55 (17 decembrie 2018 – 6 ianuarie 2019) al revistei NewMoney
Odată cu creșterea ponderii acestora, economia a resimțit un impact pozitiv (în special prin crearea de locuri de muncă și creșterea contribuțiilor bugetare) și, în egală măsură, o echilibrare a balanței comerciale, care indirect se răsfrânge și în evoluția cursului valutar.
Exporturile de materii prime sunt viabile pe termen scurt, însă pe termen lung nu trec testul sustenabilității. Dacă facem un bilanț al celor o sută de ani de la Marea Unire, observăm că România a reușit să răstoarne balanța exporturilor, de la preponderent materii prime la produse finite. În viitorii o sută de ani, obiectivul este să încurajăm trecerea la următoarea etapă, adică să devenim o forță economică regională, o platformă pentru dezvoltarea unor afaceri și produse cu valoare adăugată ridicată.
Cu o istorie de peste 40 de ani, Rompetrol reprezintă unul dintre cele mai puternice branduri cu origini românești, acesta având o prezență regională atât prin stațiile deținute de KMG International (România, Bulgaria, Moldova și Georgia), cât și prin produsele exportate și comercializate de parteneri.
De asemenea, KMG International deţine 49% din Dyneff, o companie independentă cu o reţea de o sută de benzinării şi cu capacităţi de stocare de aproximativ 380.000 metri cubi, activă în sudul Franţei şi nordul Spaniei. În acest spațiu, Rompetrol deține zece benzinării sub brand propriu.
După 44 de ani. Rompetrol a fost înființat în 1974 ca reprezentant al industriei petroliere autohtone pe piața internațională, fiind implicat în proiecte de upstream (explorare și producție, foraj, servicii petroliere) și asigurând servicii de inginerie. În perioada 1974–1993, brandul Rompetrol a fost prezent prin lucrările realizate (construcție de conducte, foraj, rezervoare de depozitare etc.) sau prin produse în țări precum Algeria, Siria, Maroc, Irak, Iordania, Libia, Grecia, Sudan, Kuweit, Ecuador, Columbia, Angola, Yemen, Egipt, Turkmenistan, fosta Iugoslavie, Turcia sau Emiratele Arabe Unite.
Prin preluarea în 2007 de către KazMunayGas – compania națională de petrol și gaze din Kazahstan, Rompetrol a dobândit resursele necesare pentru a-și crește poziția regional. Investițiile realizate din 2007 în tehnologizarea rafinăriei Petromidia au consolidat poziția acesteia de cea mai mare unitate de profil din România și una dintre cele mai moderne din regiunea Mării Negre.
Rompetrol Rafinare – operatorul rafinăriilor Petromidia și Vega este de peste un deceniu cel mai mare exportator de produse petroliere al României. Materiile prime procesate de companie provin din import, cantitățile exportate înregistrând în primele nouă luni din 2018 o majorare de peste 65% față de perioada similară a anului trecut.
Ca o comparație, doar în primele nouă luni ale anului curent, Rompetrol Rafinare a exportat de 1,42 miliarde de dolari, față de 171,3 milioane de dolari, cât a exportat Petromidia în 2000, anul privatizării sale. Nivelul total al exporturilor realizate de companie în perioada 2007–2018 (primele nouă luni) se ridică la peste 16 miliarde de dolari.
Rafinăriile Petromidia și Vega Ploiești exportă carburanți, solvenți și polimeri. Carburanții se vând în special în zona Mării Negre, Balcani și nordul Africii, în state precum Bulgaria, Republica Moldova, Georgia, Ucraina, Turcia, Liban, Serbia, Grecia, Macedonia, Bosnia și Herțegovina, Croația, Maroc sau Egipt. Solvenții merg și spre piețe mai îndepărtate, precum India sau Pakistan, în vreme ce polimerii iau calea statelor europene, în principal: Bulgaria, Ucraina, Polonia, Italia, Cehia, Serbia, Republica Moldova sau Grecia.
În contextul Centenarului, de amintit că Vega Ploiești funcționează din 1905 și este cea mai longevivă unitate de profil din România și, totodată, singurul producător de bitum și bitum modificat cu polimeri din România.
Investiții și rezultate. Cât despre Petromidia, capacitatea anuală de procesare a acesteia se ridică la peste cinci milioane de tone de materii prime, iar obiectivul managementului este de a extinde, pe termen mediu, capacitatea acesteia la peste șase milioane de tone de materii prime anual.
Programul de extindere a capacității „ar putea implica construcția de noi instalații, modernizarea și optimizarea celor actuale, dar și îmbunătățirea fluxurilor de producție“, declara recent Yedil Utekov, directorul general al Rompetrol Rafinare. Acum, compania reprezintă peste 43% din capacitatea de rafinare a întregii țări.
Investițiile în creșterea capacității de procesare, dublate de optimizarea costurilor cu energia și proceselor de producție, logistică sau distribuție se regăsesc și în rezultate financiare mai bune pe primele nouă luni ale anului.
Rompetrol Rafinare a înregistrat în primele nouă luni din 2018 o creștere cu peste 44% a cifrei brute de afaceri față de indicatorul atins în perioada similară din 2017, până la un nivel de 4,1 miliarde de dolari. În același timp, rezultatul operațional – EBITDA obținut de companie s-a ridicat la 158,5 milioane de dolari, cu 4% peste cel din perioada ianuarie-septembrie 2017, pe fondul majorării volumelor de materii prime prelucrate și produse comercializate.
Rafinăriile Petromidia Năvodari și Vega Ploiești și-au majorat în primele nouă luni cu 19% cantitățile de materii prime procesate, ajungând la 4,73 milioane de tone și, respectiv, 314.000 de tone.
Principalii acționari ai Rompetrol Rafinare sunt KMG International (54,63% – direct și indirect) și Statul român prin Ministerul Energiei (44,69%).
FOTO: Rompetrol