Problemă de vacanță: din ce se formează prețul biletelor de avion și cum obții cele mai bune oferte?

Florel Manu 06/12/2017 | 17:40 Digital
Problemă de vacanță: din ce se formează prețul biletelor de avion și cum obții cele mai bune oferte?

Acest articol apare în numărul 29 (4-17 decembrie) al revistei NewMoney

Vacanțele perfecte ale românilor încep în online. Estimată la peste un mi­liard de euro anual, piața locală a serviciilor de călătorie migrează masiv înspre digital.

În vara lui 1841, britanicul Thomas Cook intermedia vânzarea de bilete că­tre compania feroviară Midland Counties Railway pentru 540 de persoane, oprin­du-și comision din serviciul prestat. Clienții săi plăteau atunci un shilling pentru un bilet de tren și primeau și mân­care pe timpul călătoriei de 11 mile (17,7 kilometri) dintre stațiile Lei­cester Campbell Street și Loughborough, distanță pe care locomotiva dezvolta viteze de circa 10 kilometri pe oră.

Așa începea povestea agențiilor de rezervare de bilete pentru călătorii. În timp, Thomas Cook a devenit cea mai cunoscută agenție de turism din lume, iar rezervarea călătoriilor și a desti­na­țiilor de vacanță a evoluat odată cu piața de turism.

„În general, piața s-a mutat în online“, face Daniel Truică (37 de ani), CEO Vola.ro, o cât de scurtă pe atât de exhaustivă descriere a pieței româ­nești de acum. Turismul online din România este dominat în proporție de peste 75% de Vola.ro, Paravion, Esky, Tripsta și Flygo, potrivit datelor făcute publice la eTravel Conference 2016, cel mai important eveniment local de promovare online din industria turismului. Iar circa 50% din această piață online este controlată de Vola.ro, conform datelor reprezentanților companiei, care este lider detașat pe segmentul re­zervărilor de bilete de avion. Anul trecut, Vola a înregistrat rulaje de circa 50 de milioane de euro, total din care veniturile din comisioane au fost de 5,9 mili­oane de euro.

Efectul low-cost. Prezentă pe piață încă din 2007, Vola.ro se axează 75% pe vânzarea online de bilete de avion, restul de 25% fiind reprezentat de alte ser­vi­cii turistice, cum ar fi rezervările de va­canțe sau city break-urile.

FOTO: AFP / Guliver – Getty Images

 

Piața zbo­ru­rilor low-cost a crescut după 2008, când companiile aeriene s-au orientat atât către rute interne, cât și către des­ti­nații în care românii au început să ob­țină contracte de muncă, odată cu intrarea României în Uniunea Euro­peană.

„Principalele destinații pe care vindem noi în Europa sunt orașele din țările cu diasporă puternică“, recunoaște Da­niel Truică. Destinațiile frecvente ale Dias­porei: Marea Britanie, Italia sau Spa­nia.

De altfel, pentru țările în care comu­nitățile românești sunt foarte puternice, principalele servicii sunt cele de transport aerian, în timp ce solicitările pentru cazare sunt extrem de reduse. „Cumpără doar biletul de avion, pentru că preferă să se cazeze la prieteni ori membri ai fa­mi­liei“, explică Truică.

Clienții care apelează la serviciile Vola.ro se împart în proporții aproximativ egale între bărbați și femei, au vârste cuprinse între 26 și 40 de ani și provin în special din orașe cu hub-uri importante în avia­ție, cum ar fi București, Cluj-Na­poca, Timișoara sau Iași. De remarcat că soli­ci­tările pentru zboruri low-cost re­pre­zintă 70% din vânzările de bilete de avion ale Vola.ro.

Față și revers. Dinspre agențiile de turism clasice, către mediul online migrează însă și turiștii tradiționali, în special în cazul vânzărilor de city break-uri, despre care Truică spune că înre­gistrează creș­teri anuale de 80 până la 100%. Rezer­vă­rile constau în bilete de avion și cazare în hoteluri de trei sau patru stele, durata de ședere fiind de cel mult patru nopți. Bugetul mediu pentru un un city break este de circa 650 de euro pentru un cuplu, în timp ce pentru un sejur bugetul este dublu.

Dar orice suiș mai are și câte un co­borâș. În cazul de față, atacurile tero­riste, care afectează direct vânzările, indiferent de mediul în care sunt făcute. „Această scădere se manifestă pe o pe­rioadă relativă de timp, iar după două săp­tămâni vânzările revin pe destinația respectivă”, detaliază Truică.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

← Close