Precizări ANI în cazul Clotilde Armand: În afara indemnizaţiei legale de 25%, și-a majorat indemnizația lunară cu până la 30% fiind manager de proiect

Andrei Dumitru 08/11/2022 | 16:15 Ştiri
Precizări ANI în cazul Clotilde Armand: În afara indemnizaţiei legale de 25%, și-a majorat indemnizația lunară cu până la 30% fiind manager de proiect

Agenţia Naţională de Integritate (ANI) combate argumentele primarului Sectorului 1 Clotilde Armand, acuzată de conflict de interese şi de incompatibilitate după ce s-a desemnat singură manager al unui proiect pe fonduri europene, calitate în care a semnat decizii care au condus la crearea unor venituri suplimentare pentru sine, ceea ce a determinat sesizarea Parchetului. ANI precizează că, distinct de faptul că indemnizaţiile lunare ale tuturor primarilor care implementează proiecte finanţate din fonduri europene nerambursabile se majorează cu până la 25%, Clotilde Armand ” şi-a majorat indemnizaţia lunară cu până la 30% ca urmare a numirii în funcţia de manager de proiect, fapt ce a generat producerea incidentelor de integritate în materie administrativă”. De asemenea, ANI respinge şi acuzaţiile primarului Sectorului 1 potrivit cărora i s-a refuzat accesul la dosar, susţinând că a existat comunicare cu aceasta şi că pe toata durata activităţii de evaluare,nu a solicitat accesul la dosar sau prezenţa la sediul ANI.

”În cauza mediatizată prin comunicatul remis opiniei publice ieri, 7 noiembrie, Agenţia Naţională de Integritate a reţinut încălcarea regimului juridic al incompatibilităţilor şi al conflictelor de interese, precum şi existenţa indiciilor referitoare la săvârşirea infracţiunii de folosire a funcţiei pentru favorizarea unor persoane, în cazul Primarului Sectorului 1 al Mun. Bucureşti, Armand Clotilde Marie Brigitte. În acest caz, Agenţia a reţinut starea de incompatibilitate precum şi existenţa conflictului de interese în materie administrativă strict cu privire la dispoziţiile emise de către persoana evaluată în cadrul proiectului „Îmbunătăţirea capacităţii administrative locale privind dezvoltarea, implementarea şi promovarea măsurilor anticorupţie””, subliniază ANI.

ANI precizează că aceste incidente de integritate nu au fost reţinute în privinţa dispoziţiilor emise de persoana evaluată în baza art. 16, alin. (2) din Legea cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice. Ca efect al acestui act normativ, indemnizaţiile lunare ale tuturor primarilor care implementează proiecte finanţate din fonduri europene nerambursabile se majorează cu până la 25% prin efectul legii, fără obligatia ca aceştia să deţină calitatea de manager în cadrul acelor proiecte. Aceasta prevedere legală a fost invocată de Clotilde Armand după anunţul ANI privind sesizarea Parchetului în acest caz.

Distinct de acest spor de 25%, persoana evaluată şi-a majorat indemnizaţia lunară cu până la 30% ca urmare a numirii în funcţia de manager de proiect, fapt ce a generat producerea incidentelor de integritate în materie administrativă, reţinute în baza prevederilor art. 76 alin. (1) şi ale art. 87, alin. (1), lit. k) din Legea nr. 161/2003, şi luând în considerare cazuistica Agenţiei confirmată de-a lungul timpului de organele competente, astfel:

  • Conflictul de interese: potrivit art. 76 alin. (1), „primarii şi viceprimarii, primarul general şi viceprimarii municipiului Bucureşti sunt obligaţi să nu emită un act administrativ sau să nu încheie un act juridic ori să nu emită o dispoziţie, în exercitarea funcţiei, care produce un folos material pentru sine, pentru soţul său ori rudele sale de gradul I.”
  • Incompatibilitatea: potrivit art. 87, alin. (1), lit. k)  „Funcţia de primar şi viceprimar, primar general şi viceprimar al municipiului Bucureşti, preşedinte şi vicepreşedinte al consiliului judeţean este incompatibilă cu exercitarea următoarelor funcţii sau calităţi: k) orice alte funcţii publice sau activităţi remunerate, în ţară sau în străinătate, cu excepţia funcţiei de cadru didactic sau a funcţiilor în cadrul unor asociaţii, fundaţii sau alte organizaţii neguvernamentale”

De asemenea, referitor la acuzaţiile lui Clotilde Armand potrivit cărora i s-a refuzat accesul la dosar, ANI menţionează că pe toata durata desfăşurării activităţii de evaluare, precum şi la finalizarea acesteia, orice persoana evaluată beneficiază de toate garanţiile legale privind consultarea actelor şi a informaţiilor care fac obiectul dosarului.

”Astfel, potrivit Legii nr. 176/2010, persoana este invitată „să prezinte inspectorului de integritate date sau informaţii pe care le consideră necesare, personal ori prin transmiterea unui punct de vedere scris” (…) „Persoana care face obiectul evaluării are dreptul de a fi asistată sau reprezentată de avocat şi are dreptul de a prezenta orice date ori informaţii pe care le consideră necesare”. Dacă în urma activităţii de evaluare „inspectorul de integritate identifică elemente în sensul existenţei unui conflict de interese sau a unei incompatibilităţi, informează despre aceasta persoana în cauză şi are obligaţia de a o invita pentru a prezenta un punct de vedere”, precizează ANI.

În cazul lui Armand, ANI afirmă că aceasta a fost informată de către inspectorul de caz la data de 22 iulie 2022 cu privire la declanşarea activităţii de evaluare, fiindu-i aduse la cunoştinţă drepturile cu privire la consultarea dosarului pe tot parcursul activităţii de evaluare. Ulterior, la data de 04 august 2022 a fost înregistrată la dosar împuternicirea avocaţială precum şi solicitarea ca adresele de corespondenţă să se transmită la adresa cabinetului avocaţial.

”În continuare, la data de 20 septembrie 2022, inspectorul de integritate a informat din nou persoana evaluată cu privire la elementele identificate până la acel moment şi a solicitat un punct de vedere privind situaţiile de incompatibilitate şi conflict de interese administrativ. În data de 10 octombrie 2022, prin reprezentantul ales, persoana evaluată a transmis pe adresa de e-mail a Agenţiei un punct de vedere cu privire la constatările inspectorului de integritate”, relatează ANI, subliniind că ”pe toata durata activităţii de evaluare, persoana evaluată nu a solicitat accesul la dosar sau prezenţa sa la sediul ANI, toate comunicările cu aceasta fiind purtate conform cronologiei prezentate”.

De asemenea, conform ANI, raportul de evaluare a fost transmis cu respectarea termenelor şi la adresa poştală indicată de reprezentantul legal.

ANI o acuză pe Clotilde Armand, primarul Sectorului 1 al Capitalei, de conflict de interese administrativ şi incompatibilitate şi anunţă că a sesizat Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie cu privire la existenţa indiciilor referitoare la săvârşirea infracţiunii de folosire a funcţiei pentru favorizarea unor persoane, întrucât, în exercitarea atribuţiilor de primar, respectiv în perioada februarie – august 2022, a semnat un număr de 5 dispoziţii care au condus la crearea unor venituri suplimentare pentru sine.

Cătălin Drulă anunţă că primarul Sectorului 1 Clotilde Armand nu va fi suspendată din USR

Liderul USR Cătălin Drulă a afirmat că că are semne mari de întrebare legate de cum acţionează Agenţia Naţională de Integritate deoarece ANI nu a lămurit aspectele legate de averea ministrului Sănătăţii Alexandru Rafila care „nu poate fi explicată”. El a adăugat că nu va fi suspendată din partid Clotilde Armand, acuzată de ANI de conflict de interese.

„Nu (întrebat dacă Clotide Armand va fi suspendată din USR – n.r.). Nu, nu este în nici un fel o situaţie de natură judiciară, nu are un dosar în care să fie pusă sub urmărire penală sau trimisă în judecată. Este o acţiune… ANI a dat-o în bară cu foarte multe din aceste acţiuni, cred că putem face o istorie despre constatări ANI, care apoi au fost desfiinţate de justiţie. Mă rog, cea mai celebră este la preşedintele Iohannis în campania electorală din 2014 şi apropo, pentru ceva similar, se numise într-un Consiliu de Administraţie, dacă nu mă înşel, la Compania de Apă, fiind primar la Sibiu. Între timp, s-a lămurit prin lege că astfel de situaţii sunt compatibile şi în cazul dumnealui are o decizie definitivă de la Înalta Curte pe această speţă, s-a introdus şi în lege şi este acolo un articol care permite primarilor să fie manageri de proiecte. De altfel, chiar în ghidurile de la programul respectiv este o întrebare care explică ce trebuie să facă primarul ca manager de proiect. E vorba de un proiect pe anticorupţie, apropo. Probabil că a vrut să coordoneze această activitate, ştim că sunt probleme foarte mari cu reţelele lăsate de … apropo, sesizarea este făcută de domnul primar anterior, domnul Tudorache, de la PSD, care este anchetat pentru un prejudiciu de 944 de milioane”, a explicat Cătălin Drulă, marţi la RFI.

Chestionat dacă ar fi fost acum în locul lui Clotilde Armand un primar de la PSD sau PNL, în aceeaşi situaţie, i-ar fi cerut demisia, Drulă a răspuns: „Nu, n-ar fi fost un primar în această situaţie, pentru că e o diferenţă fundamentală între a aborda administraţia în mod cinstit şi a încerca să o reformezi şi a te lovi de piedici şi a mufa reţelele de partid la banii publici”.