Praktiker revine pe piață. Toate detaliile într-un interviu cu antreprenorul de origine turcă Ömer Süsli, proprietarul brandului

Senica Micu 17/02/2020 | 11:28 Special
Praktiker revine pe piață. Toate detaliile într-un interviu cu antreprenorul de origine turcă Ömer Süsli, proprietarul brandului

Praktiker revine în piață, anunță antreprenorul Ömer Süsli. Miza e pe masă, iar cărțile se vor juca în lunile care urmează.

La etajul șapte al unei clădiri de birouri din nordul Capitalei, imediat cum se deschid ușile liftului, îți atrage atenția sigla „Homelux“, cel mai nou brand adus în business de omul de afaceri de origine turcă Ömer Süsli (56 de ani), amplasată la intrarea în spațiul ocupat de angajați. Aici, în aceeași zi a interviului cu NewMoney, antreprenorul a mai avut o întâlnire cu reprezentanții grupului britanic Kingfisher, unul dintre liderii pieței de bricolaj și amenajări interioare din Europa și compania-mamă a re­­țe­­lei do-it-yourself Brico Dépôt Ro­­mânia. Pe parcursul dialogului, intuim ușor că nu a fost vorba de o întâlnire de curtoa­­zie, ci mai degrabă de una de afaceri. Cu ce rezultat? Brandul Praktiker a revenit în portofoliul lui Ömer Süsli după doi ani de la tranzacția prin care Kingfisher a cumpărat rețeaua Praktiker, formată atunci din 27 de magazine deschise în 23 de orașe. „Conform contractului, Kingfisher putea să se folosească de brandul Praktiker timp de doi ani“, punctează Süsli zâmbind.

Înapoi în piață

Practic, scenariul pe care Praktiker îl are acum în față este cel al unei reveniri în piață, cu mențiunea că „dacă primim o ofertă de nerefuzat pentru vânzarea lui, de ce nu?“. Între timp, antreprenorul turc dezvoltă și brandul de mobilier și decorațiuni interioare Homelux, cu accent pe extindere în orașele mari, fără a-și neglija însă nici celelalte afaceri.

„Eu le spun mereu tinerilor să viseze. Dacă visezi să devii președintele unei țări, cu siguranță vei deveni măcar un primar. Dacă visezi să devii un Bill Gates, ajungi cel puțin un mic antreprenor. Dar ce te faci când visezi să devii primarul unei comune, ce ai să devii? Trebuie să visăm cât mai mare“, este îndemnul a priori al lui Ömer Süsli.

Care este acum următorul său vis? „Va fi o surpriză! Praktiker revine în piață. Sigur că vorbim de o rețea apropiată de bricolaj“, spune entuziasmat antreprenorul. Nu intră însă în detalii, în special referitoare la cifre, și invocă o clauză de non-concurență pe o perioadă de trei ani, semnată în 2017 cu Kingfisher, potrivit căreia nu se poate lansa pe același segment de bricolaj acoperit de Brico Dépôt. Dar clauza în cauză expiră în decembrie 2020, ceea ce înseamnă că noul Praktiker ar putea intra efectiv pe piață la începutul anului viitor. Asta dacă între timp nu cumva apare un cumpărător care să schimbe direcția în planurile sale de business.

„Chiar foștii proprietari din Germania mi-au făcut o ofertă anul trecut pentru brandul Praktiker, dar nu am putut vinde pentru că eram încă în contract cu Kingfisher. La mine, în afară de prieteni și de familie, totul e de vânzare. Eu pot să am un cumpărător și în momentul acesta, dar, dacă nu am încredere că va transforma brandul în succes, nu fac pasul. De un lucru sunt sigur: valoarea brandului crește continuu, pentru că noi lucrăm pentru el“, detaliază Süsli.

De altfel, ultimii ani au demonstrat că piața locală de bricolaj este foarte atractivă pentru investitorii stră­­ini. Kingfisher, de exemplu, a făcut primul pas important în România în primăvara lui 2013, când a cum­­pă­­rat cele 15 magazine Bricostore, deținute de familia franceză Bresson, printr-o tranzacție evaluată atunci la 70 de milioane de euro.

După patru ani, a făcut al doilea pas important, achiziționând de la Ömer Süsli rețeaua Praktiker, valoarea tranzacției fiind estimată la 16 milioane de euro. Până astăzi, toate magazinele din cele două rețele au primit sigla Brico Dépôt.

Liderul pieței locale a fost și rămâne însă Dedeman, cel mai mare business antreprenorial integral românesc, cu o cifră de afaceri de peste 1,55 miliarde de euro și un profit de 218 milioane de euro în 2018, un gigant în regiune. „De ce au profituri mari (Dedeman, n.r.)? Simplu: nu prea este concurență în piața de bricolaj“, explica Dragoș Roșca, președintele fun­dației Romanian Business Leaders (RBL), într-o dis­cuție anterioară cu NewMoney.

Potențial de creștere

„Sectorul de bricolaj nu a ajuns încă la maturitate. Va mai dura câțiva ani și mai este loc de dezvoltare“, sublinia anul trecut și Cristian Găvan, fondator al businessului MAM Bricolaj, în opinia căruia „piața intră sub umbrela a doar câțiva jucători: Dedeman, Leroy Merlin, Brico Dépôt și Hornbach“.

În această zonă a bricolajului se regăsește și distribuitorul de materiale de construcții Arabesque, companie controlată de Cezar Rapotan și aflată între primele zece afaceri antreprenoriale din România. Diferența în cazul Arabesque este adresabilitatea, acest jucător adresându-se mult mai mult pe B2B decât pe B2C, cum fac majoritatea celorlalți. Dar potențialul pieței vine și din online, acolo unde sunt deja prezenți toți retailerii deținători de rețele de magazine fizice. „Aici (în online, n.r.) este vii­­torul! Vedem creștere în fiecare an“, spunea în 2019 Adela Smeu, CEO al filialei din România a Brico Dépôt.

Grosso modo, cele mai recente estimări fă­­cu­­te de ARMO (Asociația Română a Magazinelor Online) arată că sectorul de e-commerce a depășit pragul de 4,3 miliarde de euro la finalul anului trecut, cu 20-22% mai mult decât în 2018.

Cu toate aceste repere din piață în cap de listă – o piață de bricolaj evaluată de analiștii din sector la peste patru miliarde de euro –, care sunt atuurile lui Ömer Süsli? Cum va reuși un jucător mic să se im­pună într-o piață în care cei mai mari au vânzări anuale de miliarde de euro?

În primul rând, „Praktiker este un brand de notorietate în România“, punc­tează antreprenorul. „Conform unor studii fă­cute înainte de povestea cu Kingfisher, 98% din ro­mâni cunoșteau brandul. Iar când am predat (în 2017, la momentul tranzacției, n.r.), mergeau bine și vân­zările din online, depășisem un milion de vizite pe lună în platforma praktiker.ro“, continuă acesta.

Ömer Süsli a preluat brandul Praktiker la sfârșitul lui februarie 2014, de la grupul german omonim, într-un moment în care rețeaua locală înregistrase pierderi de peste 16 milioane de euro. A început atunci un program de restructurare a companiei și de repoziționare a brandului Praktiker pe piața do-it-yourself, iar rezultatele s-au văzut imediat.

„La numai trei luni de la preluarea companiei, profitul operațional pentru al doilea trimestru al anului 2014 a crescut cu 44 de milioane de lei față de primul trimestru al aceluiași an și cu 37 de milioane de lei față de aceeași perioadă a anului trecut“, se arată într-un comunicat de la acea vreme al companiei.

„Dacă nu vindeam în 2017, deja eram pe breakeven. Praktiker merge bine azi în toate țările în care este prezent, printre care Germania, Grecia, Bulgaria. Și aici a mers bine, pentru că, din ziua în care am luat (de la grupul german, n.r.) și până în ziua în care am predat (către grupul britanic, n.r.), toate indicatoarele au fost de creștere“, spune acum antreprenorul.

Repetiția, mama învățăturii

Un alt argument pe care Ömer Süsli își bazează decizia de a resuscita Praktiker se centrează pe ideea că „atunci când repeți ceva, când reiei un lucru, în mod sigur îți iese și mai bine decât prima oară“.

„În orice business pe care îl faci, la început pierzi bani un an sau doi. Mai mulți sau mai puțini. Eu consider această pierdere de bani un câștig. Un câștig ca experiență. Iar dacă te decizi să începi a doua oară cu același business, în mod sigur nu mai pierzi bani pentru că știi deja ce să faci. Așa cred eu. Antreprenorii care revin la afacerile lor de dinainte au un mare avantaj din acest punct de vedere“, detaliază Süsli.

Un exemplu din piața locală în acest sens este cel al lui Eugen Voicu, fondatorul grupului de investiții Certinvest. Alături de alți investitori, acesta a vândut compania către grupul financiar britanic Aviva și a răscumpărat-o trei ani mai târziu.

„De regulă, antreprenorii care au vândut o afacere păstrează legătura cu cumpărătorii și după încheierea tran­zacției. În momentul în care cumpărătorul nu reu­șește să gestioneze achiziția, din diverse motive, și se hotărăște să o vândă, o primă opțiune de exit este chiar vânzătorul. În cazul meu, grupul Aviva s-a decis să iasă din 12 țări și atunci s-a îndreptat către mine“, spune Eugen Voicu.

Pe segmentul de retail, Süsli mai este prezent prin Homelux, o rețea de magazine cu produse pentru casă și grădină pe care a început să o constru­­iască de la zero la mai puțin de un an de la vânzarea Praktiker. O rețea de magazine despre care omul de afaceri precizează că nu se adresează exclusiv persoanelor cu venituri mari – așa cum ar putea sugera sufixul „lux“ din brand –, ci tuturor categoriilor de public.

Lansată în 2018, Homelux este un concept de vânzare omnichannel, cu o gamă de peste 10.000 de articole, și înseamnă astăzi trei magazine fizice (Ploiești, Focșani și București), plus unul online. Cel din București, deschis în complexul comercial Value Center, printr-o investiție de 1,5 milioane de euro, este primul în format shop-in-shop, dispus pe 1.000 de metri pătrați, un format mai mic, prin com­parație cu celelalte două (8.000-10.000 de metri pătrați).

Potrivit lui Ömer Süsli, pentru magazinele mici, investițiile sunt undeva între 1 și 1,5 milioane de euro, în timp ce suprafețele generoase înghit bugete de câteva ori mai mari, în unele cazuri chiar și în­mulțite cu zece. Dar și vânzările într-un magazin mai mare, în genul celor din Ploiești și din Focșani, sunt mult mai atrăgătoare, în medie ajungând la circa o jumătate de milion de euro pe lună.

„Vrem să avem o rețea de 20 de magazine în următorii patru ani. Cât privește 2020, vom mai des­­chide încă trei-patru, în orașe mari precum Ti­­mi­șoara, Cluj, Iași, Constanța. Pe cele mari, de circa 10.000 de metri pătrați, le vom construi, iar pentru cele mai mici, vom lua spații și în chirie“, detaliază rapid Süsli planurile pe termen lung.

Ținta antreprenorului este să ajungă la un portofoliu de peste 20.000 de articole listate în rețeaua Homelux. Astăzi, aproximativ 20% din furnizori sunt români, iar restul sunt din Uniunea Europeană, Turcia și Asia. Pe anumite segmente, oferta de produse din magazinele Homelux se suprapune cu cea a unor retaileri de mobilă și deco­­ra­­țiuni interioare cum ar fi IKEA, Mobexpert sau JYSK. La momentul lansării acestui brand, Süsli spunea că nișa către care se va îndrepta va fi diferită de cea a con­­cu­­ren­­ței. „Vrem să fim un îndrumător pentru concurență, care să vină după noi, și nu invers.“

De la Est la Est

În ansamblu, toate aceste pro­­iecte din retail dezvoltate de Ömer Süsli, care a ajuns pentru prima oară în România în urmă cu aproape trei decenii, nu fac decât să reconfirme atracția pe care acesta o are pentru mediul antreprenorial de la noi. Născut în Șirvan, în estul Turciei, Süsli a absolvit Facultatea de Economie, iar primii ani ai carierei l-au purtat în Libia, unde a lucrat în industria construc­­ții­­lor. Povestește că a ajuns în România cu o agenție de turism, în 1991, anul în care minerii luau cu asalt Bucureștiul și răs­turnau un guvern.

„Nu înțelegeam ce se întâmplă“, își amintește omul de afaceri. Chiar și așa, a decis să revină un an mai târziu în România, convins fiind că țara oferă oportunități de business. Astăzi, omul de afa­ceri are cetățenie română și măr­turisește că se simte român.

Încă de la început, atenția sa a fost îndreptată către zona Constanței, unde există, de altfel, o comunitate puternică de turci și tătari și unde a clădit pas cu pas mai multe afaceri, majoritatea legate de domeniul cons­­truc­­ții­­lor: producă­torul de saci Romtextil, distribuitorul de echipamente sanitare și materiale de construcții Search Chemicals, producătorul de vopsea Astek, fabrica de cărămizi de la Cobadin – operată prin Prefab Construct, respectiv compania Tempo Invest – care controlează o fabrică de carbonat de calciu și ope­rează transporturi rutiere de mărfuri.

„Avem și proiecte imobiliare. De exemplu, am făcut un mall în Bistrița-Năsăud, investiția fiind de aproximativ zece milioane de euro. Unele se află în faza de cumpărare de teren, altele, în faza de pro­­iect“, punctează Ömer Süsli despre un domeniu al imobiliarelor aflat astăzi în plină efervescență.

Președinte al Consiliului de Business Turcia-România din cadrul DEIK (Consiliul pentru Relații Economice Externe din Turcia), Süsli spune acum că, „dintre toate, cel mai ușor e comerțul“. „Cumperi ceva cu un leu și vinzi cu un leu și un ban. Ai câș­­­tigat un ban.“ O teorie pe care, în ceea ce-l pri­­vește, a de­­monstrat-o până acum și praktik.

  • DEIK. Pe lângă dezvol­­ta­­rea propriilor afa­­ceri, Ömer Süsli se implică și în alte lucruri care au le­­gă­­tu­­ră cu țara sa de origine, fiind în același timp președinte al Consiliului de Business Turcia-România, din cadrul DEIK.
  • CIFRE. În 2019, schimburile comerciale româno-turce au fost estima­­te la 7 miliarde de euro, cu un plus de 1,3 miliarde față de anul anterior. Pentru 2020, ținta este să se atin­­gă pragul de 10 miliarde de euro.
  • NUMĂR. În România erau active anul trecut 15.736 de firme cu capital turcesc. Între domeniile a­­trac­­­­­­­­tive pentru oame­­nii de afaceri turci, con­s­­truc­­țiile, trans­­por­­turile și agri­­­­cultura se află în top.
  • ISTORIC. Investitorii turci sunt prezenți în țara noas­­tră încă de acum aproape 30 de ani, iar în 2012 chiar a fost încheiat un parteneriat strategic între cele două țări, referitor la relațiile economice.

Acest articol a apărut în numărul 84 al revistei NewMoney
FOTO: Laszlo Raduly

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente. În 2011, a câștigat unul dintre marile premii ale concursului „Tânărul Jurnalist al Anului”, inițiat de Freedom House România.