Despre antreprenorii a căror companie de curierat are o viteză medie de livrare de 55 de minute de la plasarea comenzii

NewMoney 10/08/2021 | 11:36 Companii
Despre antreprenorii a căror companie de curierat are o viteză medie de livrare de 55 de minute de la plasarea comenzii

După doar un an și jumătate de la lansare, un startup din curieratul local atrage un investitor privat și își plă­nuiește extinderea în mai multe orașe.

De parcă ar fi intuit cererea și mai mare care urma să se manifeste odată cu de­clanșarea pandemiei pentru serviciile de curierat, patru tineri antreprenori au lan­sat la finalul lui 2019 BeeFast – o companie de curierat ultrarapid și integrare digitală pentru businessuri offline. Cu o viteză medie de livrare de 55 de minute de la plasarea comenzii, startupul a crescut în primul semestru din 2021 cu 350% față de peri­oada similară din 2020, iar de curând a pri­mit o investiție de 500.000 de euro pentru dezvoltare din partea unui investitor pri­vat. Dar care sunt atuurile acestui nou ju­că­tor, într-o piață de curierat matură domi­nată de nume cu tradiție precum FAN Courier?

55 de minute

La baza deciziei celor patru fondatori ai BeeFast – Andrei Curelea, Claudia Stroe, Marian Ionescu și Cristian Grozea – de a investi în curierat a stat „o nevoie iden­tificată în propria experiență“. „Și anume,

nevoia de a trimite și a primi lucruri cât mai rapid, imediat, dacă se poate. Și sunt atâtea situații în care chiar ai nevoie de lu­cruri acum, imediat. Or, piața continua să ofere timpi de livrare destul de mari – cel clasic și cel mai răspândit este de 24-48 de ore –, chiar dacă livrarea coletului se face din același oraș“, spune Cristian Gro­zea, care este și chief executive officer (CEO) al companiei. Primul pas a fost făcut în București, după ce antreprenorii și-au răs­puns cu „Da!“ la întrebarea: „Putem crea un sistem care să ne ajute să livrăm superrapid aproape orice, oriunde în Bucu­rești?“.

Lansat în urma unei investiții inițiale de aproximativ 100.000 de euro, bani asigurați din economiile fondatorilor, startupul are la bază o platformă informatică, adresân­du-se atât clienților din zona corporate, cât și clienților-persoane fizice care vor să tri­mită rapid un colet.

Totodată, BeeFast ajută businessurile să treacă din offline în online, prin dezvol­tarea gratuită a unui magazin online în 24 de ore, pe platforma de e-commerce Shopify, pe care îl integrează cu sisteme automatizate de plată și livrare. La baza conceptului acestui business stă convingerea că teh­nologia va continua să schimbe modul în care sunt făcute achizițiile și, în același timp, vor crește și așteptările clienților pentru piața de delivery.

La 18 luni de la lansare, BeeFast a ajuns la 145.000 de colete livrate într-un timp mediu de 55 de minute de la plasarea comenzii. De altfel, această viteză medie de li­vrare în București și Ilfov a fost principalul motor de creștere în 2020 – de la o me­die de 16 comenzi pe zi în ianuarie 2020, BeeFast a ajuns la aproape 400 de comenzi pe zi în ianuarie 2021 și 500 de co­menzi pe zi în prezent. Compania are în momentul de față 1.500 de curieri înregis­trați în platformă – cu o medie de aproximativ 100 de activi zilnic –, modelul de busi­ness fiind de tip „shared economy, ceea ce înseamnă că sunt parteneri de livrare și nu neapărat angajați“.

O piață dinamică

Un studiu publicat anul acesta de KeysFin, furnizor de soluții de business information, arată că serviciile de poștă și curieratul sunt printre puți­nele domenii în care numărul de companii a crescut considerabil în 2019 (anul lan­sării BeeFast) – cu 15% față de 2018 și cu aproxi­mativ 256% față de 2010 –, ajun­gând la peste 2.400 de companii. La nivel local, piața a ajuns la o valoare de 5,3 miliarde de lei, lider fiind FAN Courier, ju­cător cu acționa­riat românesc înființat în 1998 de frații Adrian și Neculai Mihai, împreună cu prie­tenul lor din copilărie Felix Pătrăș­canu.

„În ultimii ani se vorbește tot mai des despre dezvoltarea comerțului electronic și aportul major pe care îl are acesta în dezvoltarea businessului din sectorul serviciilor de poștă și de curierat. Cu toate acestea, nicio inovație sau intrare pe piață a unui jucător din comerțul digital nu a avut un ecou atât de puternic pe piața curi­e­ra­tului precum migrarea către cumpără­­turile online adusă de pandemie“, menți­o­na în stu­diul citat Roxana Popescu, mana­ging director al KeysFin.

În cazul particular al BeeFast, dinamica înregistrată a fost posibilă datorită platformei tech pe care funcționează, care a permis atât integrarea rapidă cu magazinele online cu tradiție, cât și oferirea unei infrastructuri digitale cu sistem integrat de plată și livrare a comenzilor pentru magazinele offline care și-au dorit o tranziție rapidă către online în perioada pandemiei.

„Este un domeniu cu tradiție și asta poate crea și dezavantaje jucătorilor vechi, în sensul că sunt multe afaceri foarte so­lide care nu au fost create ca businessuri digitale, ci componenta digitală a venit mai târziu. Avantajul lor este că sunt afa­ceri complexe, care fac și depozitare, sortare și multe altele. Însă și aici intervine un atu al BeeFast: fiind o companie digital-first, am optimizat procesele, am eliminat nevoia de depozitare sau sortare, în cazu­rile care nu cer aceste procese – și de aici a rezultat un mecanism simplu și rapid“, detaliază Cristian Grozea.

Infuzie de capital

Datorită creșterii ac­ce­lerate din ultimul an, startupul a atras o investiție de o jumătate de milion de euro pentru dezvoltare, extindere și consolidare la nivel operațional. Infuzia de ca­pital a venit de la un investitor privat, BeeFast fiind evaluată la trei milioane de euro în prezent.

„Procesul de evaluare și due dilligence, negocierile și formalitățile pentru încheie­rea tranzacției de infuzie de capital în Bee­Fast au durat trei luni. Odată cu această investiție, vom accelera dezvoltarea. Pri­mul obiectiv presupune triplarea numă­ru­lui de livrări zilnice în următorul an. Evo­luția va avea loc atât pe fondul atragerii de noi clienți din zona București, unde interesul pentru livrări ultrarapide este în creș­tere, cât și prin extinderea către noi orașe, direcție pe care o aveam în plan pentru acest an“, mai spune Cristian Grozea.

Anul trecut, BeeFast a lucrat cu aproximativ 150 de clienți din zona de business, iar anul acesta numărul a crescut deja la 300. „Și probabil că va mai crește.“ Gama de produse pe care BeeFast le livrează acoperă atât segmentul alimentar, cât și pe cel non-alimentar, iar printre clienții platformei se numără City Grill și Flanco. Într-un scenariu care să urmeze creșterea de până acum, fondatorii BeeFast estimează o cifră de afaceri de 800.000 de euro anul acesta, dublu prin comparație cu 2020. Pe o evo­lu­ție similară mizează și în 2022, când aface­rile ar urma să fie de aproximativ 1,6 mili­oane de euro.

Acest articol a apărut în numărul 121 al Revistei NewMoney