Povestea surorilor care fac peste două milioane de euro pe an din amenajări interioare

Ce se întâmplă când două surori își unesc forțele în business? Varianta scurtă de răspuns: o afacere de design interior cu venituri de peste două milioane de euro anual, care își pune amprenta asupra unora dintre cele mai scumpe locuințe din București.
Acest articol a apărut în numărul 38 (16-29 aprilie) al revistei NewMoney
„În primul rând, un designer de interior trebuie să înțeleagă spațiul de locuit din punct de vedere tehnic și funcțional. Abia ulterior vin formele și culorile“, rezumă Cristina Căpitanu – antreprenoarea care a fondat împreună cu sora sa, Elena Oancea, buticul de amenajări interioare Lemon Interior Design – filosofia după care se ghidează atunci când creionează imaginea locuinței ideale.
O teorie pe care a transpus-o în practică și în detaliile biroului pe care și l-au deschis anul trecut în nordul Capitalei: două fotolii albastre și primitoare încă de la intrare, o bibliotecă ce umple simetric de sus până jos unul dintre pereți, o masă lungă care împarte discret spațiul de lucru al echipei de cel de primire al clienților.
POVESTE DE INTERIOR. Retrospectiv vorbind, intrarea celor două surori antreprenoare în lumea designului de interior a fost mai degrabă o întâmplare, decât o mișcare minuțios planificată. Cristina Căpitanu (38 de ani) a absolvit Facultatea de Electronică și Telecomunicații din cadrul Politehnicii și a lucrat în zona de management export-import, în timp ce Elena Oancea (39 de ani) a studiat Dreptul și a lucrat ca jurist, dar și în PR. În 2007, cele două au hotărât să încerce și cartea antreprenoriatului, alegând să preia un business deja existent – un lanț de patru magazine de accesorii și decorațiuni interioare din București, Lemon Interior Design. „Am căutat câteva luni o afacere pe care să o cumpărăm, iar Lemon ni s-a părut că ni se potrivește cel mai bine“, povestește Cristina Căpitanu.
Se întâmpla într-o perioadă de boom a economiei României, în care consumul creștea cu viteză, astfel că lanțul de magazine pe care l-au cumpărat a ajuns în scurt timp la 26 de angajați și s-a extins la cinci unități, poziționate în mai multe centre comerciale din București. Venirea crizei și-a pus însă puternic amprenta asupra retailului românesc și, implicit, asupra vânzărilor magazinelor Lemon. Cum cele două antreprenoare își completaseră oferta încă din 2009-2010 și cu piese de mobilier, au început să se gândească din ce în ce mai mult la un nou model de business – un butic de amenajări interioare.
„Clienții veneau în magazine și ne arătau schițele locuințelor lor, ne întrebau ce canapele s-ar potrivi sau ce mobilă ar putea alege astfel încât să se încadreze în dimensiunile spațiului pe care îl aveau. Cumva, a apărut de la sine nevoia de a ne implica și în partea de design interior“, detaliază Elena Oancea motivele pentru care au decis să se implice și în amenajări. Astfel, în 2013 au închis magazinele pe care le aveau, și-au resetat modelul de business și au luat-o de la zero pe segmentul de design interior, păstrând însă același brand. „Rămăsesem doar noi două și, deși aveam cereri din piață, a fost un moment greu, mai ales că noi am făcut o schimbare radicală“, adaugă Elena Oancea.
UN NOU MODEL. Au început cu amenajarea unor camere sau a unor mici apartamente, ajungând să-și includă în portofoliu inclusiv vile de 500 de metri pătrați. Practic, s-au implicat în toate etapele amenajărilor pe care le-au făcut, de la proiectare, implementare și importul obiectelor folosite în amenajare la coordonarea echipelor și livrarea proiectelor. „Am făcut toate greșelile posibile, dar cred că numai așa puteam învăța cum să lucrăm“, mărturisește Elena Oancea, explicând că au decis să nu taxeze serviciul de design interior, ci doar obiectele de mobilier și amenajarea propriu-zisă.
În timp, cele două antreprenoare au ajuns să colaboreze inclusiv cu dezvoltatori imobiliari, lucrând pentru proiecte rezidențiale din București precum Asmita Gardens și Casablanca Residence, realizând totodată și amenajări interioare punctuale pentru restaurante, spații de birouri sau spitale.
În momentul de față, Lemon Interior Design colaborează în mod constant cu One United Properties, cel mai mare dezvoltator de locuințe de lux de pe plan local, care a finalizat până acum 188 de apartamente în nordul Bucureștiului, și care mai are alte 340 de unități în lucru și alte 484 în stadiu de planșetă.
De altfel, proiectele One United au generat anul trecut 50% din cifra de afaceri de aproximativ 2,3 milioane de euro a Lemon Interior Design, nivel care ar urma să se mențină sau chiar să fie depășit în 2018. „Într-un fel, suntem departamentul lor (al One United, n.r.) de design interior“, spune Cristina Căpitanu (care este și soția unuia dintre fondatorii dezvoltatorului imobiliar). Ea adaugă că, dincolo de amenajările pentru spațiile comune sau pentru curțile proiectelor rezidențiale, circa 70% din clienții care cumpără apartamente în ansamblurile ridicate de One United aleg să lucreze cu ele și pentru amenajarea interioară a locuințelor. „Am mai avut cereri de colaborare din partea unor dezvoltatori rezidențiali, dar în prezent avem capacitate limitată de a ne implica în astfel de proiecte de anvergură“.
Iar pentru că volumul de lucru a crescut constant în ultima vreme, cele două antreprenoare au făcut anul trecut primele angajări – trei noi colegi –, însă vor să mai aducă alte două persoane în companie. „Inițial, ne-a fost frică să ne extindem echipa, pentru că ne-am gândit că poate exista riscul ca serviciul pe care îl oferim să nu mai fie la același nivel, după care însă ne-am dat seama că nu vom putea să ne dezvoltăm fără alți colegi“.
OAMENI ȘI CASE. Intervalul de timp în care un apartament poate fi amenajat poate varia de la două-trei luni, în cazul în care acesta are toate finisajele realizate, și poate ajunge chiar și la opt luni, dacă se pleacă „de la gri“. Cele două surori au avut cereri inclusiv din afara țării, iar unul dintre proiectele pe care le-au realizat a fost amenajarea unei locuințe din Viena pentru o familie de români. Totuși, recunosc că astfel de proiecte sunt o „rara avis“, și pentru că, deocamdată, capacitatea lor de lucru la distanță este limitată.
Dacă e să facă un portret-robot al clienților, Elena Oancea spune că sunt în general oameni de afaceri sau manageri de top, „oameni foarte ocupați și care vin la noi în căutarea unui sprijin pentru amenajarea unei locuințe în care să se simtă bine după o zi de muncă“.
Cele două antreprenoare spun că bugetele proiectelor la care au lucrat au variat între 15.000 de euro și câteva sute de mii de euro, în funcție de gradul de finisare al locuințelor, dar și de dimensiunea lor. Buticul de design are acum între 30 și 60 de furnizori pentru mobilier și obiecte de amenajare, iar pentru partea de montaj și finisaje subcontractează echipe locale. „Am avut și 40 de proiecte la care am lucrat în paralel“.
Chiar dacă au pornit la drum fără a avea în spate studii de design interior, cele două surori au absolvit între timp cursuri de profil la Londra, New York și Milano. Recunosc însă că cea mai bună „școală“ în acest domeniu este experiența practică.
Își găsesc idei pentru proiectele de amenajări în special în călătoriile pe care le fac în afara țării, dar și în natură. Până la urmă, acasă trebuie să însemne colțul fiecăruia de relaxare, indiferent de unde vin sursele de inspirație.
TABLOU DE PIAȚĂ
Interesul pentru serviciile de design și amenajare interioară este direct proporțional și cu evoluția pieței rezidențiale, aflată în prezent pe un trend ascendent.
- București. Peste 14.000 de locuințe se află în prezent în cons-trucție în București și în zona adia-centă, un record pentru ultimele aproape trei decenii, potrivit companiei de consultanță imobiliară Coldwell Banker România. Segmentul middle-market s-a dezvoltat puternic în ultimii ani, astfel că 43,6% din locuințele ce vor fi livrate în Capitală anul acesta pot fi încadrate în acest segment, față de 17% în 2015.
- România. Peste 53.000 de locu-ințe au fost livrate la nivel național în 2017, în creștere cu 2% față de anul anterior, arată datele de la Institutul Național de Statistică. Exceptând Bu-cureștiul, cele mai mari piețe reziden-țiale regionale sunt Cluj-Napoca, Timișoara, Iași, Constanța, Sibiu și Brașov, în fiecare dintre aceste orașe fiind livrate anual peste două mii de locuințe noi în proiecte rezidențiale, conform Coldwell Banker România.
FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney