Povestea programatorului din Iași care a renunțat să mai lucreze proiecte pentru alții. În ce constă afacerea sa

Florel Manu 27/09/2018 | 14:33 Digital
Povestea programatorului din Iași care a renunțat să mai lucreze proiecte pentru alții. În ce constă afacerea sa

Cu peste 20.000 de angajați în indus­tria IT, Iașiul intră alături de Bucu­rești, Cluj și Timișora în clubul select al polurilor românești cu valoare adăugată în tehnologie. Studiu local de caz: Intelligentbee. 

Acest articol a apărut în numărul 49 (24 septembrie – 7 octombrie) al revistei NewMoney

La sfârșit de mai și început de iunie, Iașiul trepida la ediția a doua a Afterhills, cel mai mare festival în aer liber din regiunea Moldovei. Așa cum în București sau la Cluj, biletele pentru astfel de evenimente se vând, de re­gulă, online, și Iașiul a venit cu această soluție, pentru a evita aglomerația de la casele de bilete clasice.

În spatele platformei de vânzare online a biletelor pentru Afterhills se află Intelligentbee, o companie de servicii IT din Iași, care până acum era impli­cată doar în proiecte outsourcing. Practic, platforma de self-ticketing Eventway – dezvoltată special pentru Afterhills – este primul mare produs propriu din cei opt ani de existență ai compa­niei; o platformă care se bazează pe mo­delul Business-to-Business și se adre­sează organizatorilor de evenimente locali ori din afara țării.

„Eventway e al nostru și l-am testat la Afterhills“, spune din ipostaza de dez­voltator al platformei Costi Teleman (40 de ani), programator de profesie și fondator al Intelligentbee. Până acum a investit în ea 200.000 de euro și continuă să o dezvolte pentru a fi una perfectă, fiind convins că va avea un produs competitiv în cel mult doi ani. Din cei 35 de oameni care lucrează la Intelligentbee, patru se ocupă doar de Eventway, cărora li se vor adăuga de anul viitor alți doi specialiști în IT. Asta și pentru că vrea ca Eventway să depă­șească și granițele țării. A început de la munca de jos și spune că știe deja cum trebuie crescută o afacere.

Experiență cu repetiție. Costi Teleman a absolvit, la Iași, Facultatea de Automatică și Calculatoare, în 2003. A repetat un an și nu regretă acest lucru, mai ales că tot răul pare să fi fost spre bine. S-a angajat „fată în casă“ la filiala din Iași a companiei olandeze de pani­ficație Zeelandia, unde „am învățat cum func­ționează o firmă și ce înseamnă o companie“, își amintește Costi Teleman. Era cel mai tânăr angajat din companie și încă nu știa ce vrea să facă. Practic, la acel moment, primea tot timpul ordine și le executa. Era bucuros că avea acces la internet și la mașina de serviciu. Mai făcea un ban și din vânzarea de tablouri pentru că îi plăcea să picteze, fiind atras în special de portrete.

În timp a învățat de la cei din conducerea companiei secretele unui business. A intrat în firmă în 1998, când compania avea patru oameni, și a ieșit în 2003, când numărul salariaților  crescuse la 40. Compania de panificație a fost și locul unde a experimentat primul său soft, pe care l-a dezvoltat special pentru Zeelandia. Ulterior a urmat și un masterat în sisteme internaționale pentru afaceri, în ideea de a studia și altceva decât programare.

După absolvire a decis să intre în antreprenoriat. Avea deja școala vieții, dar îi lipsea experiența unui business cons­truit de la zero. A început alături de un prieten, cu o companie de servicii online. „Făceam site-uri. Eu programam, iar colegul meu, care era și cofondator, fă­cea designul“, rememorează Costi Teleman. Firma nu a avut însă și viitor, pentru că și-au dat seama destul de repede că o companie care trebuia să mai și gă­sească clienți pentru produsele sale nu putea rezista pe piață doar cu programare și design.

În altă ligă. Adevăratul său traseu în business avea să înceapă câțiva ani mai târziu, în calitate de cofondator al Zumzi.ro, prima rețea românească de sociali­zare dedicată shopping-ului. Și făcea acest pas după ce deschisese la Iași un birou al Neogen, compania controlată de antreprenorul în serie Călin Fusu. Cu toate că totul se petrecea la începutul crizei, Fusu i-a propus să gândească un produs pe care îl va finanța. Iar reacția omului de afaceri a fost una tranșantă. „În șase luni, Zumzi trebuie fie să câștige su­ficientă tracțiune încât să atragă o nouă rundă de investiții, fie să se închidă“, scria Fusu în 2009 pe blogul său, după ce venise cu o investiție de 10.000 de euro în Zumzi.ro.

Teleman avea să lucreze pentru Zumzi până în 2010, când a făcut un exit pro­fitabil, în urma căruia a fondat Intelligentbee, companie pe care o controlează și în acest moment. „Simțeam nevoia de a face ceva tehnic“, spune Teleman, adău­gând că și-a găsit un prim client în Statele Unite. Era vorba de platforma de e-mail SendGrid, la acea vreme un start-up aflat în căutarea unui programator. Între timp, compania americană a ajuns una dintre cele mai mari platforme prin care se transmit e-mailuri de tranzac­ționare și marketing, cu venituri de peste o sută de milioane de euro la nivel global.

Ulterior, în portofoliul Intelligentbee au mai apărut și alte firme din afara țării, însă, la fel ca în cazul majorității companiilor de IT din România, firma din Iași oferea servicii de outsourcing. Lucrurile au început să se schimbe anul acesta, odată cu dezvoltarea Eventway.

„Așa ne-am dat seama că făcând outsourcing vindeam grâu. Așa că trebuia să ne apucăm să facem pâine, adaugă antreprenorul. Iar Eventway este doar începutul unei serii de proiecte pe cont propriu ale companiei controlate de Costi Teleman. Și asta pentru că Iașiul a început să devină tot mai prietenos cu companiile din domeniul tehnologic. Iar lucrul acesta se vede în domeniul cons­trucțiilor unde se înregistrează un  avans conside­ra­bil în ceea ce privește livrarea de spații de birouri. Mai mult, el spune că, după 2006-2007, când majoritatea specialiștilor din IT au migrat către Timișoara, a venit rândul companiilor de tehnologie din Iași să crească. De altfel, Iașiul a primit titlul de Orașul anului 2017 pentru dezvoltarea industriei IT & Outsourcing din Europa Centrală și de Est, acordat la Central and Eastern Europe Shared Services And Outsourcing Awards, la con­curență cu Debrecen (Ungaria), Kaunas (Lituania), Kosice (Slovacia), Ostrava (Cehia) și Plovdiv (Bulgaria).

Statisticile interne arată că la Iași mun­cesc aproape 20% din totalul de 110.000 de IT-iști din România, iar evoluția eco­no­mică a capitalei Moldovei nu se oprește aici. Singura problemă este aceea că și Iașiul a început să reclame lipsă de forță de muncă în sectorul IT. Chiar Intelligentbee a trecut granița în Republica Moldova și lucrează deja cu un programator de la Chișinău ale cărui performanțe sunt simi­lare cu cele ale IT-iștilor locali. Însă Costi Teleman crede că și așa mai există loc de creștere, chiar dacă trebuie să mai caute „brutari“ să facă mai multă pâine.

 

În câteva cifre

Cu peste 17.000 de companii active și peste 110.000 de angajați, industria IT a cunoscut în ultimii opt ani una dintre cele mai mari evoluții, perioadă în care nu doar mari companii străine au deschis birouri în România, dar și antreprenori locali au început afaceri în acest domeniu.

  • VENITURI. Începând din 2015, ritmul de creștere din industria IT a fost de 10-11% pe an, ajungând în 2017 la o cifră totală de afaceri de 4,8 miliarde de euro, potrivit unui studiu realizat la comanda asociației ARIES Transilvania.
  • STARTUP. Ponderea startup-urilor din totalul companiilor IT a crescut de la 18,4%, în 2011, la 26,5%, în 2016, și la 40% anul trecut.
  • SALARII. Câștigurile pentru salariații din IT oscilează de la 500 de euro pentru un programator începător până la 3.500 de euro pentru un senior. În cazul proiectelor speciale, salariul unui programator depășește 7.000 de euro. La finalul anului trecut, salariul mediul din IT-ul românesc a fost de 6.134 de lei (1.345 de euro).
  • DINAMICĂ. În ultimii doi ani, cel mai mare avans al numărului de firme din IT-ul local a fost înregistrat în județele Cluj și Iași, pe fondul unei temperări a creșterilor din București și Timiș.

 


FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.