Povestea programatorului din Iași care a renunțat să mai lucreze proiecte pentru alții. În ce constă afacerea sa

Florel Manu 27/09/2018 | 14:33 Digital
Povestea programatorului din Iași care a renunțat să mai lucreze proiecte pentru alții. În ce constă afacerea sa

Cu peste 20.000 de angajați în indus­tria IT, Iașiul intră alături de Bucu­rești, Cluj și Timișora în clubul select al polurilor românești cu valoare adăugată în tehnologie. Studiu local de caz: Intelligentbee. 

Acest articol a apărut în numărul 49 (24 septembrie – 7 octombrie) al revistei NewMoney

La sfârșit de mai și început de iunie, Iașiul trepida la ediția a doua a Afterhills, cel mai mare festival în aer liber din regiunea Moldovei. Așa cum în București sau la Cluj, biletele pentru astfel de evenimente se vând, de re­gulă, online, și Iașiul a venit cu această soluție, pentru a evita aglomerația de la casele de bilete clasice.

În spatele platformei de vânzare online a biletelor pentru Afterhills se află Intelligentbee, o companie de servicii IT din Iași, care până acum era impli­cată doar în proiecte outsourcing. Practic, platforma de self-ticketing Eventway – dezvoltată special pentru Afterhills – este primul mare produs propriu din cei opt ani de existență ai compa­niei; o platformă care se bazează pe mo­delul Business-to-Business și se adre­sează organizatorilor de evenimente locali ori din afara țării.

„Eventway e al nostru și l-am testat la Afterhills“, spune din ipostaza de dez­voltator al platformei Costi Teleman (40 de ani), programator de profesie și fondator al Intelligentbee. Până acum a investit în ea 200.000 de euro și continuă să o dezvolte pentru a fi una perfectă, fiind convins că va avea un produs competitiv în cel mult doi ani. Din cei 35 de oameni care lucrează la Intelligentbee, patru se ocupă doar de Eventway, cărora li se vor adăuga de anul viitor alți doi specialiști în IT. Asta și pentru că vrea ca Eventway să depă­șească și granițele țării. A început de la munca de jos și spune că știe deja cum trebuie crescută o afacere.

Experiență cu repetiție. Costi Teleman a absolvit, la Iași, Facultatea de Automatică și Calculatoare, în 2003. A repetat un an și nu regretă acest lucru, mai ales că tot răul pare să fi fost spre bine. S-a angajat „fată în casă“ la filiala din Iași a companiei olandeze de pani­ficație Zeelandia, unde „am învățat cum func­ționează o firmă și ce înseamnă o companie“, își amintește Costi Teleman. Era cel mai tânăr angajat din companie și încă nu știa ce vrea să facă. Practic, la acel moment, primea tot timpul ordine și le executa. Era bucuros că avea acces la internet și la mașina de serviciu. Mai făcea un ban și din vânzarea de tablouri pentru că îi plăcea să picteze, fiind atras în special de portrete.

În timp a învățat de la cei din conducerea companiei secretele unui business. A intrat în firmă în 1998, când compania avea patru oameni, și a ieșit în 2003, când numărul salariaților  crescuse la 40. Compania de panificație a fost și locul unde a experimentat primul său soft, pe care l-a dezvoltat special pentru Zeelandia. Ulterior a urmat și un masterat în sisteme internaționale pentru afaceri, în ideea de a studia și altceva decât programare.

După absolvire a decis să intre în antreprenoriat. Avea deja școala vieții, dar îi lipsea experiența unui business cons­truit de la zero. A început alături de un prieten, cu o companie de servicii online. „Făceam site-uri. Eu programam, iar colegul meu, care era și cofondator, fă­cea designul“, rememorează Costi Teleman. Firma nu a avut însă și viitor, pentru că și-au dat seama destul de repede că o companie care trebuia să mai și gă­sească clienți pentru produsele sale nu putea rezista pe piață doar cu programare și design.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.