Povestea omului de afaceri italian care după criză a pierdut aproape totul, iar acum mizează pe venituri de 100 de milioane de euro

Bianca Dobrescu 10/05/2019 | 16:51 Oameni
Povestea omului de afaceri italian care după criză a pierdut aproape totul, iar acum mizează pe venituri de 100 de milioane de euro

Ce faci atunci când ai pierdut aproape tot ceea ce ai clădit? Te reinventezi din zbor și ajungi în câțiva ani la o cifră de afaceri de 100 de milioane de euro.

Acest articol a apărut în numărul 65 (13 – 26 mai 2019) al revistei NewMoney

Se spune că, prin 1800, un producător de pantofi a vrut să-și deschidă un business în Africa. Pentru asta, și-a trimis doi dintre cei mai buni angajați din com­panie să cerceteze terenul. Odată ajunși pe Continentul Negru, unul dintre ei i-a trimis afaceristului o telegramă din care reieșea că situația nu ar fi nici pe departe oportună pentru astfel de afaceri. „Situație dezastruoasă. Africanii nu poartă pantofi. Nu trimiteți marfă.“ Și cel de-al doilea angajat a trimis o tele­gramă, dar încurajându-și patronul să-și extindă negreșit businessul și în Africa. „Situație extraordinară. Africanii nu au pantofi de­loc. Trimiteți cantitate dublă de marfă.“

În același ton începe și povestea ro­mânească a italianului Stefano Alba­rosa, cel care, atunci când a identificat o opor­tunitate de business ca importator de mașini Iveco, nu a stat nicio clipă pe gânduri, ajungând între timp la afa­ceri de peste 100 de milioane de euro. În România, crede el și acum, încă există un potențial imens de dezvoltare în materie de business, pentru că multe domenii sunt în continuare neacoperite.

Copil fiind, Alba­rosa visa să devină pilot. S-a și înscris la Școala Militară din Napoli, cu gândul de a ajunge într-un final la Academia Aero­nautică. Numai că, exact în anul în care urma să se înscrie la Academie, o schimbare de le­gislație i-a dat complet peste cap planu­rile. „Eram în 1986 și cursu­rile la Aeronau­tică în Italia s-au extins de la 7 la 14 ani“, își amintește, resemnat, Albarosa, care a decis atunci că 14 ani reprezintă o peri­oadă mult prea mare, pe care nu era dispus să o in­vestească.

EXTAZ ȘI AGONIE. A sfârșit prin a studia finanțele și chiar a fost auditor financiar încă din perioada studenției, timp de vreun an, în Congo. Ulte­rior, în 1994, s-a angajat la Iveco, unde a devenit responsabil cu piața maghiară, în scurt timp extin­zându-i-se atribuțiile și pe piețele din Bulgaria și din România. Pe atunci, rolul său era de a identifica poten­țiali dealeri pentru Iveco, o companie care intra pe-o piață necunoscută, ceea ce implica multe demersuri pentru a con­vinge în privința credibilității firmelor din România.

Avea 27 de ani și tocmai își începea activitatea de întreprinzător. „Chiar atunci, mi-am dat seama că, dacă tot caut dealeri în România, aș putea deveni chiar eu unul și să îmi fac propria afacere. Astfel a apă­rut importatorul de autovehicule Cefin“, explică Stefano Albarosa. În paralel, a în­fiin­țat și Afin, o societate de finanțare des­chisă către sectorul privat, pe care a vân­dut-o producătorului Iveco în 2007.

Din 1996 și până în 2007, Cefin devenea cea mai mare companie de distribuție de camioane Iveco de pe întreg mapamondul, cu peste 3.000 de unități pe an. Concentrate pe două dintre piețele cele mai afectate în anii de criză, imobiliare și auto, afacerile lui Albarosa au încasat câ­teva lovituri grele. Fost lider al sectorului industrial-logistic, antreprenorul italian a pierdut aproape 25 de milioane de euro din capitalul propriu și a trebuit să predea băncilor majoritatea proprietăților pe care nu a apucat să le dezvolte, precum și clădirile neînchiriate.

„Pentru noi, criza economică din 2008-2010 a fost dură și ne-a lovit. În 2011 însă, se puteau vedea semnalele de revenire și ajun­geam la afaceri de aproape 100 de mi­li­­oane de euro și aproximativ 1.500 de ca­mioane vândute“, își amintește Albarosa.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

După studiile în Filosofie, Bianca Dobrescu intră în presa economică. Mai întâi lucrează la ziarul Bursa, pe urmă la Business Cover, Forbes, Capital, Leaders Reunited și ulterior în cadrul ziarului Adevărul. La NewMoney acoperă subiecte legate de lumea antreprenorială.