Povestea omului de afaceri italian care după criză a pierdut aproape totul, iar acum mizează pe venituri de 100 de milioane de euro

Bianca Dobrescu 10/05/2019 | 16:51 Oameni
Povestea omului de afaceri italian care după criză a pierdut aproape totul, iar acum mizează pe venituri de 100 de milioane de euro

Ce faci atunci când ai pierdut aproape tot ceea ce ai clădit? Te reinventezi din zbor și ajungi în câțiva ani la o cifră de afaceri de 100 de milioane de euro.

Acest articol a apărut în numărul 65 (13 – 26 mai 2019) al revistei NewMoney

Se spune că, prin 1800, un producător de pantofi a vrut să-și deschidă un business în Africa. Pentru asta, și-a trimis doi dintre cei mai buni angajați din com­panie să cerceteze terenul. Odată ajunși pe Continentul Negru, unul dintre ei i-a trimis afaceristului o telegramă din care reieșea că situația nu ar fi nici pe departe oportună pentru astfel de afaceri. „Situație dezastruoasă. Africanii nu poartă pantofi. Nu trimiteți marfă.“ Și cel de-al doilea angajat a trimis o tele­gramă, dar încurajându-și patronul să-și extindă negreșit businessul și în Africa. „Situație extraordinară. Africanii nu au pantofi de­loc. Trimiteți cantitate dublă de marfă.“

În același ton începe și povestea ro­mânească a italianului Stefano Alba­rosa, cel care, atunci când a identificat o opor­tunitate de business ca importator de mașini Iveco, nu a stat nicio clipă pe gânduri, ajungând între timp la afa­ceri de peste 100 de milioane de euro. În România, crede el și acum, încă există un potențial imens de dezvoltare în materie de business, pentru că multe domenii sunt în continuare neacoperite.

Copil fiind, Alba­rosa visa să devină pilot. S-a și înscris la Școala Militară din Napoli, cu gândul de a ajunge într-un final la Academia Aero­nautică. Numai că, exact în anul în care urma să se înscrie la Academie, o schimbare de le­gislație i-a dat complet peste cap planu­rile. „Eram în 1986 și cursu­rile la Aeronau­tică în Italia s-au extins de la 7 la 14 ani“, își amintește, resemnat, Albarosa, care a decis atunci că 14 ani reprezintă o peri­oadă mult prea mare, pe care nu era dispus să o in­vestească.

EXTAZ ȘI AGONIE. A sfârșit prin a studia finanțele și chiar a fost auditor financiar încă din perioada studenției, timp de vreun an, în Congo. Ulte­rior, în 1994, s-a angajat la Iveco, unde a devenit responsabil cu piața maghiară, în scurt timp extin­zându-i-se atribuțiile și pe piețele din Bulgaria și din România. Pe atunci, rolul său era de a identifica poten­țiali dealeri pentru Iveco, o companie care intra pe-o piață necunoscută, ceea ce implica multe demersuri pentru a con­vinge în privința credibilității firmelor din România.

Avea 27 de ani și tocmai își începea activitatea de întreprinzător. „Chiar atunci, mi-am dat seama că, dacă tot caut dealeri în România, aș putea deveni chiar eu unul și să îmi fac propria afacere. Astfel a apă­rut importatorul de autovehicule Cefin“, explică Stefano Albarosa. În paralel, a în­fiin­țat și Afin, o societate de finanțare des­chisă către sectorul privat, pe care a vân­dut-o producătorului Iveco în 2007.

Din 1996 și până în 2007, Cefin devenea cea mai mare companie de distribuție de camioane Iveco de pe întreg mapamondul, cu peste 3.000 de unități pe an. Concentrate pe două dintre piețele cele mai afectate în anii de criză, imobiliare și auto, afacerile lui Albarosa au încasat câ­teva lovituri grele. Fost lider al sectorului industrial-logistic, antreprenorul italian a pierdut aproape 25 de milioane de euro din capitalul propriu și a trebuit să predea băncilor majoritatea proprietăților pe care nu a apucat să le dezvolte, precum și clădirile neînchiriate.

„Pentru noi, criza economică din 2008-2010 a fost dură și ne-a lovit. În 2011 însă, se puteau vedea semnalele de revenire și ajun­geam la afaceri de aproape 100 de mi­li­­oane de euro și aproximativ 1.500 de ca­mioane vândute“, își amintește Albarosa.

Numai că, în 2012, Iveco a întrerupt colaborarea cu Cefin, punând astfel capăt unui parteneriat care genera 85% din ve­ni­turile pe segmentul auto ale companiei lui Albarosa. Practic, ruptura de Iveco în­semna pierderea obiectului primar al afa­cerii, pierdere ce a pus noi provocări pe umerii italianului, care a trebuit să-și reinventeze complet businessul.

IEȘIREA DIN VRIE. Pentru a economisi re­surse și a-și putea reporni activitatea, Cefin a vândut în următorii doi ani aproape toate afacerile de sub umbrela sa, inclusiv divizia imobiliară, pe care o con­trola ală­turi de familia parteneră Orrechia. După o pauză de patru ani în real estate, Albarosa a sesizat că fondurile de inves­tiții erau interesate să se întoarcă pe piața locală, astfel că a format o nouă com­panie – AIC Industrial & Logistic Development, de­ținută în proporție de 80% de familia Albarosa și 20% de familia lui Maurizio Rossetto, directorul financiar al grupului.

Prima tranzacție pe care a făcut-o a fost răscumpărarea tuturor clădirilor în care Cefin își desfășurase înainte de criză activitatea de comercializare a autovehiculelor. Ulterior, a răscumpărat și fostele sale proiecte imobiliare preluate de bănci.

Pe segmentul auto, Cefin încheia la finele lui 2016 un parteneriat cu Ford Trucks, în urma unei perioade de due diligence de aproape un an. „Am fost aleși din foarte mulți aplicanți. Probabil, Ford ne-a ales pentru că noi deja aveam toată infrastructura, aveam întreaga organizare necesară vânzării și reparațiilor camioa­nelor. Și am ales să fie și singurul nostru brand“, mărturisește antreprenorul.

Astfel, în mai 2017, a început oficial activitatea de distribuție a camioanelor Ford, într-o perioadă în care piața de vehicule grele se restrângea cu aproape 20%, iar Ford Trucks abia intrase pe piață, mai ales pe segmentul camioanelor pentru construcții și pe cel al aplicațiilor municipale (piețe extrem de nișate și de pre­tențioase).

„Ford Trucks este lider pe segmentul vehiculelor de construcții, cu o cotă de piață de peste 30%, și a consolidat o cotă totală de piață de 5% în 2018“, punctează Stefano Albarosa. Anul trecut, Cefin Trucks a avut o cifră de afaceri de 40 de milioane de euro, estimând pentru anul în curs o creștere de peste 20%. Pentru 2019, la nivel de grup, Albarosa estimează o cifră de afaceri de peste 100 de milioane de euro, în condițiile în care veniturile din primul trimestru au depășit 26 de mili­oane de euro, total din care segmentul auto a contribuit cu „un pic peste ju­mă­tate“.

Deși Stefano Albarosa nu a absolvit Academia Aeronautică în Italia pentru a deveni pilot, asta nu l-a împiedicat nicio­dată să renunțe la visul său. În 2016, Albarosa s-a înscris la Școala Supe­rioară de Aviație Civilă din România, pentru ca în 2017 să primească licența de pilot pri­vat, pe care și-a dorit-o cu atâta ardoare. De atunci, deși nu deține un avion, face slalom deasupra norilor în scurtul drum către întâlnirile de afaceri pe care le are prin țară, pentru că așa îi place cel mai mult să se deplaseze. Mai sigur și mai eficient.

 

Lecțiile antreprenorului

Stefano Albarosa se pre­zintă drept un optimist con­vins. În timpul liber, el iubește să se aventurezeîn larg cu barca, să piloteze

și practică foarte multe sporturi, printre care și echi­tația. De asemenea, participă la Iron Man 70.3.

 

  • Chibzuință. Crede că nu trebuie să faci pași mai lungi decât îți permit picioa­rele.
  • Încredere. Cel mai important lucru este să ai încredere în tine, pentru că din încrederea în propriile forțe vine absolut totul.
  • Miraj. Ce se câștigă prea ușor secătuiește prea ușor.
  • Planificare. Orice lucru ai face, chiar dacă îl faci prost sau bine, îți ia timp. Întotdeauna, trebuie să ai grijă să gândești modul în care îl vei realiza, înainte să te apuci de el. Și să faci tot ceea ce îți stă în puteri, astfel încât acesta să iasă drept cea mai bună variantă a sa.
  • Fericire. Obiectivul nostru trebuie să fie întotdea­una de a fi fericiți.
  • Țintă. Să înțelegi mereu ce te nemulțumește și pe urmă să știi să te oprești.
  • Mediu. Ca antreprenor, să creezi întotdeauna un mediu de lucru plăcut, astfel încât angajații tăi să se simtă bine.

FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

După studiile în Filosofie, Bianca Dobrescu intră în presa economică. Mai întâi lucrează la ziarul Bursa, pe urmă la Business Cover, Forbes, Capital, Leaders Reunited și ulterior în cadrul ziarului Adevărul. La NewMoney acoperă subiecte legate de lumea antreprenorială.