Povestea lui Răzvan Aleman: De la vânzarea de echipamente sportive pe Amazon până la crearea unei platforme educaționale despre criptomonede și tokenuri nefungibile

Senica Micu 06/06/2022 | 10:30 Oameni
Povestea lui Răzvan Aleman: De la vânzarea de echipamente sportive pe Amazon până la crearea unei platforme educaționale despre criptomonede și tokenuri nefungibile

De la vânzarea de echipamente sportive pe Amazon până la crearea unei platforme educaționale despre criptomonede și tokenuri nefungibile (NFT-uri) nu e decât un pas. Unul făcut deja de antreprenorul Răzvan Aleman.

Înainte de a dezvolta afaceri în online, Răzvan Aleman (29 de ani) a fost angajat într-un call center din Sibiu, unde câștiga 300 de euro pe lună. Se întâmpla în urmă cu cinci ani, iar decizia de a fi antreprenor a venit după o perioadă intensă în care a căutat tot felul de idei astfel încât să își schimbe radical modul de viață. Atunci a descoperit un curs despre cum să vândă produse fizice pe Amazon – cel mai mare ma­gazin online din lume –, care l-a ajutat și să înțeleagă de la A la Z tot procesul din spatele unui business dezvoltat în online.

Astăzi lucrează la dezvoltarea unei platforme educaționale despre criptomonede și NFT-uri (tokenuri nefungibile, bunuri digitale tranzacționate pe blockchain) și coor­donează, împreună cu o echipă de 15 persoane, mai multe branduri cu vânzări de milioane de dolari pe an. Iar asta nu e totul.

Lecția celor patru ore

„Niciodată nu am reușit să înțeleg de ce ar trebui să muncesc pe brânci în cea mai sănătoasă parte a vieții mele, doar pentru a mă pensiona și a mă bucura în sfârșit de viață atunci când sunt prea bătrân pentru a face majoritatea lucrurilor pe care vreau să le fac. Ca să nu mai vorbim de faptul că, după 30-40 de ani de muncă, majoritatea hobbyurilor mele vor dispărea“, spune Răzvan Aleman încă de la începutul interviului cu NewMoney.

Perspectiva sa asupra vieții s-a schimbat radical după ce a citit „Săptămâna de lucru de 4 ore“, bestsellerul lui Timothy (Tim) Ferriss. „Nimic nu a avut mai mult sens pentru mine decât conceptul Noilor Bogați, care nu se referă la bani. Noii bo­gați sunt cei care renunță la planul de viață clasic și își creează noi stiluri de viață, folosind moneda de schimb a noilor bogați, care înseamnă timp și mobilitate. Aceasta este o artă și o știință la care Tim Ferriss se referă ca fiind designul stilului de viață“, continuă Aleman, în a cărui opinie cei mai mulți oameni sunt prinși în slujbe care nu le plac.

Pentru că a fost dintotdeauna atras de internet, pe vremea când încă era angajat în call centerul din Sibiu a avut o tentativă de a pune pe picioare un business, un ma­gazin online prin care clienții să își poată personaliza tricourile cu propriul design. Ideea nu s-a concretizat deoarece ar fi trebuit să investească încă de la început câ­teva zeci de mii de euro în mașinăriile ne­ce­sare pentru imprimarea tricourilor, bani pe care atunci nu îi avea.

Așa că, în 2017, după șase luni de cău­tări febrile pentru a găsi modalitățile potrivite care să îl ducă mai aproape de visul povestit de Timothy Ferriss în cartea sa, Aleman a descoperit un curs prin care a fost învățat cum să construiască un business online și cum să creeze de la zero un brand de produse pe care apoi să le vândă pe Amazon. Cursul a costat 1.500 de euro, dar ca să pornească propria sa afacere i-ar mai fi trebuit alte câteva mii. „Am făcut un împrumut de 5.000 de dolari din bancă și cu acești bani am început primul meu brand online, un brand de echipamente sportive pentru sală. În mai puțin de un an, au fost generate vânzări de 50.000 de dolari lunar. Doi ani mai târziu, am vândut acest brand“, povestește antreprenorul.

Cărți pe Amazon

Odată ieșit din pri­mul său business, Răzvan Aleman a mai bifat o etapă în cariera sa antreprenorială: vânzarea de cărți pe Amazon, afacere în care a intrat împreună cu unul dintre prie­tenii săi, antreprenorul Claudiu Nistor. „Îmi plăcea că nu trebuie să gestionez stocuri ca la produsele fizice, deoarece sistemul de print on demand – printare la cerere – al Amazonului se ocupă de toate aceste lu­cruri. Adică tot ce trebuie să fac este să urc cartea în format electronic și să o pu­blic pe Amazon. Aceasta se printează și se distribuie doar în momentul în care clientul plasează o comandă“, detaliază el, adău­gând că a ajuns astăzi la mii de cărți publicate pe mai multe platforme de print on demand din lume. Termenul de „cărți“ e însă unul generic, incluzând și jurnale, agende sau jocuri și „multe alte variante de acest fel“. „Sunt cărți ce pot fi realizate în minute de muncă, pe baza unor template-uri. Cu alte cuvinte, tu trebuie să faci formatul digital al unei cărți, de orice fel ar fi aceasta, încarci acest conținut în format digital, pdf, mai exact, pe platforma res­pec­tivă, iar de restul se ocupă reprezen­tanții platformei, care o vor printa, o vor lega și o vor livra către client.“

În momentul de față, partea de business online înseamnă pentru Răzvan Aleman o cifră de afaceri de 1,2 milioane de euro, „cu perspective de creștere de la un an la altul“. „În prezent, businessul cu vânzarea de cărți reprezintă un venit consistent și total pasiv. Am un manager care se ocupă, iar implicarea mea nu mai este necesară decât la nivel de aducere de informații noi, pentru a ne adapta la schimbările care apar. Primul milion nu a fost un target, ci a venit ca un efect al tuturor acțiunilor mele“, punctează Aleman.

Odată cu pandemia, a apărut și o nouă oportunitate de business: lansarea cursului GoPublish, cu ajutorul căruia cursanții să învețe cum să publice și să vândă cărți pe Amazon. De la 150 de cursanți în prima ediție, s-a ajuns astăzi la peste 1.100 de cursanți. Potrivit spuselor lui Aleman, și rezultatele cursanților sunt pe măsură: încasările pot fi de la câteva sute de dolari pe lună – în plus față de jobul fiecăruia – până la 15.000 de dolari pe lună pentru cei care alocă mai mult timp.

„Este singurul curs din lume care vor­bește și despre scrierea unei categorii de cărți cu conținut mai complex pe care ur­mează să le publicăm, cu ajutorul tehnologiei AI – inteligență artificială. Frumusețea acestui business este că poate aduce ve­ni­turi ani de zile, fără a fi nevoie de mente­nanță sau fără a fi nevoie să publici cărți lunar“, explică antreprenorul.

La nivelul pieței internaționale, în ultimii doi ani s-a observat creșterea interesului pentru anumite categorii de cărți, cum ar fi cele de activități, de colorat și cu jocuri, dar și pentru jurnale și agende. În Statele Unite, de exemplu, segmentul de cărți edu­ca­ționale a avut o creștere de peste 50% în această perioadă, dar creșteri de 30% au fost remarcate și la nivelul Europei, conform informațiilor din presa internațională de business.

Piața online de carte a crescut și în Ro­mânia, iar potrivit datelor librăriei online Libris.ro, cumpărătorii au investit în ulti­mul timp mai mult în cărți pentru copii, creșterile pe acest segment fiind de 30-40% anual.

În prezent, Răzvan Aleman se concen­trează pe realizarea unei platforme educa­țio­nale descentralizate despre criptomonede și NFT-uri, prin care să învețe oamenii cum să se integreze și să fie la curent cu tot ceea ce înseamnă noile aplicații ale tehnologiei blockchain. În ceea ce îl pri­vește, a început deja să investească mai bine de 50% din veniturile sale în criptomonede, 20% în piața de stocuri și peste 15.000 dolari în NFT-uri.

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.