Povestea lui Ionuț Corniciuc, fondatorul unui business care își dublează veniturile o dată la trei ani

Florel Manu 03/10/2022 | 10:24 Oameni
Povestea lui Ionuț Corniciuc, fondatorul unui business care își dublează veniturile o dată la trei ani

Pentru a vinde un produs, nu e suficient doar să-l așezi pe raft. Ideea este cum îl așezi și cum îl promovezi. Iar com­pania Instore Power Provider face din această practică un business care își dublează veniturile o dată la trei ani.

Ionuț Corniciuc, fondator al Instore Power Provider (IPP), liderul pieței locale de retail marketing, a decis în primăvara acestui an să-și schimbe filosofia de a conduce propriul business, prin separarea managementului de acționariat. După ce a condus peste 15 ani compania, Corniciuc a decis să numească un chief executive officer (CEO), în persoana lui Mihai Bălan, manager cu experiență în industria bunurilor de larg consum, iar el să treacă în poziția de președinte al Consiliului Consultativ, un organism nou-înființat, menit să asiste echipa de con­ducere în procesele de dezvoltare și de extindere regională. „Am creat un board consultativ care să ne susțină stra­tegia de dezvoltare a businessului și evoluția lui în continuare, pentru că businessul are șanse încă foarte mari de creș­tere“, explică acesta.

În noua formulă, Ionuț Corniciuc spune că va continua consolidarea businessului, care anul trecut a ajuns la venituri de aproape 30 de milioane de euro, pe o piață locală a serviciilor de retail marke­ting de circa 100-150 de milioane de euro. „Analizând modelul nostru de creștere, am constatat că aproape ne du­blăm cifra de afaceri o dată la trei ani“, con­­­tinuă antreprenorul, explicând că, de-a lungul timpului, afacerea a avut o creștere medie anuală de 28%. Cu o excepție: 2020 – când avansul a fost de doar 3,4%, pe fondul cheltuielilor mai mari făcute pentru implementarea și respectarea măsurilor sanitare impuse după declanșarea pandemiei de COVID-19.

Servicii la nivel înalt

IPP oferă servicii de marketing pentru zona de retail, în care sunt incluse servicii de reprezentare comercială, mercantizare, monitorizare, leasing de personal, formare și certificare comercială, 80% din venituri fiind generate în momentul de față de 20% dintre clienți, reprezentați în special de companii mari, printre care și Procter & Gamble. Practic, serviciile companiei acoperă o întreagă pa­letă, de la simple servicii de aranjare a produselor la raft la cercetări de piață și traininguri operaționale pentru personalul din magazine. „E o pricepere de a face produsul să se vândă“, le rezumă Corniciuc pe toate acestea într-o singură frază, expli­când succesul afacerii sale și prin faptul că majoritatea clienților pieței de retail marketing sunt multinaționale, companii care sunt învățate cu practicile de promo­vare a produselor la raft din țările din care pro­vin.

Și pentru că piețele din România și din Europa de Est sunt considerate încă mici, companiile mari preferă să apeleze la servicii de retail marketing oferite de companii locale specializate în acest domeniu. „Dacă te uiți pe o scară a piețelor, România și Europa de Est sunt la și alții. Nu au vo­lume, masă critică și marjele aferente“, de­ta­liază antreprenorul. Așa că, mai spune Ionuț Corniciuc, nu e de mirare că unii dintre marii jucători de pe piața bunurilor de larg consum au în țări ca România „mici bi­rouri prin care să-și bifeze prezența“.

Potrivit antreprenorului, industria de retail marketing din România a înregistrat cele mai mari creșteri odată cu intrarea hi­permarketurilor pe piața locală. Nu uită însă nici perioada în care retailerii și-au marcat în ritm accelerat prezența în România. „Îmi aduc aminte că, într-o perioadă, nu pridideam să angajăm oameni, pentru că retailerii deschideau magazine și noi tre­buia să fim prezenți acolo“, spune, zâmbind, antreprenorul, care recunoaște că a căpătat experiență treptat, după ce a activat în mai multe domenii, inițial ca angajat, imediat după încheierea studiilor.

Pas cu pas

Ionuț Corniciuc este de profesie economist. A început cu economia ge­nerală. „Când mi-am dat seama că vom fi pregătiți ca oameni cu bagaj teoretic și de expertiză economică, eu având o chemare către antreprenoriat, m-am dus către management“, povestește Ionuț Corniciuc. Și s-a orientat către managementul transporturilor. Fiind din Constanța, s-a gândit că acest domeniu îi limitează potențialul de a evolua, legându-l de transportul mari­tim, iar în final a terminat Academia de Stu­dii Economice (ASE) cu specializarea Management General.

A obținut apoi o bursă la Erasmus University Rotterdam, perioadă în care a făcut și un stagiu la o companie din domeniul pe­trolier. Revenit în țară, a început să lucreze din 1998 pe segmentul de retail, în primă fază la Lukoil, iar apoi la OMV. A schimbat industria trei ani mai târziu, ocupând timp de doi ani funcția de media director în agen­ția de advertising MindShare. Spune că a ales acest domeniu pentru că astfel și-a putut pregăti intrarea în antreprenoriat. Un pas pe care l-a făcut în 2003 în ca­li­tate de cofondator al compa­niei FieldStar, care a activat încă de la înce­put în retail marketing.

Primul client a fost producătorul de me­­zeluri Caroli. În primul contract cu ei am făcut demonstrații și degustări“, explică Ionuț Corniciuc. În 2007 a înființat sin­gur Instore Power Provider, companie pe care o deține și în prezent.

În toc cu vremurile

Odată cu noul bu­siness, Ionuț Corniciuc a vizat marile companii care intraseră sau aveau intenția de a activa pe piața locală. Iar în momentul de față își consolidează poziția de lider pe piața de retail marketing. „Oportunitățile de creștere sunt foarte mari, retailul este un domeniu în creștere“, detaliază antreprenorul. Spune că și-a adaptat businessul perioadei de criză sanitară, în care marile centre comerciale au fost mai mult închise. Cu atât mai mult, a pierdut pentru o pe­rioadă și clienții care erau în HoReCa. S-a concentrat însă pe zona de retail alimentar și bunuri de larg consum.

Am achziționat clienți noi și nu a fost ne­­voie să reducem nici din personal“, explică Ionuț Corniciuc cum au stat lucrurile în perioada crizei sanitare. Iar pentru a înlocui prezentările în care erau implicați fizic oameni, a apelat la roboții Takinomo, puși la dispoziție de compania omonimă, fondată de antreprenori români, în care și Corniciuc deține o participație de 3%.

Concret, roboții Takinomo reprezintă o tehnologie bazată pe inteligența artificială, activându-se atunci când un posibil cum­pă­rător se apropie de un anume produs promovat la raft. „Mergi cu coșul la raft, iar când ajungi la produs, acesta începe să se miște către tine, se luminează și îți transmite un mesaj audio“, descrie Ionuț Corni­ciuc modul de funcționare a roboților Takinomo.

Antreprenorul precizează că pe viitor va încerca să adopte și mai multă tehnologie în dezvoltarea businessului, prin implementarea de noi soluții software. Mai mult, în atenția conducerii companiei se află și analiza unor posibile atrageri de investiții, însă, în momentul de față, IPP continuă creșterea din resurse proprii. Iar Ionuț Corniciuc spune că, la nivelul actual, compania sa este în continuare capabilă să-și du­bleze veniturile o dată la trei ani.

Acest articol a apărut în numărul 148 al revistei NewMoney.

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.