Povestea genților cu motive tradiționale care i-au cucerit pe japonezi, francezi, italieni și spanioli

Senica Micu 14/05/2019 | 13:50 Oameni
Povestea genților cu motive tradiționale care i-au cucerit pe japonezi, francezi, italieni și spanioli

La o distanță de șase ani de la intrarea pe piață a primelor produse Iutta, de­sig­­ne­rul Nicoleta Chirica trasează câ­teva pla­nuri care ar putea să-i ducă afacerea la peste o jumătate de milion de euro.

Acest articol a apărut în numărul 65 (13 – 26 mai 2019) al revistei NewMoney

Când a mers pentru prima oară la un târg internațional în Tokyo, a fost impre­sionată de reacția plină de entuziasm a japonezilor care au descoperit că Iutta, un brand diferențiat de toate celelalte prin diverse broderii, vine tocmai din România. Dar japonezii nu erau singurii entuziasmați de povestea produselor pe care Nicoleta Chirica (34 de ani) le creează inspirându-se din simbolurile iilor românești, ci și italienii, francezii sau spaniolii, de fiecare dată când gențile și pantofii Iutta erau prezentați pe la diverse târguri și evenimente.

Astăzi, după mai mulți ani în care și-a dezvoltat afacerea la nivel local, antreprenoarea se pregătește de o extindere internațională. Deși mărturisește că a avut dintotdeauna cerere pe acest segment, abia acum a început să-i acorde o atenție sporită, mai ales că a primit comenzi din locuri precum Australia sau Singapore. Nu este însă vorba despre des­chiderea unor magazine, planurile sale vizând, cel puțin în momentul de față, încheierea de noi parteneriate și o intensificare a activității magazinului Iutta din .com. Puse cap la cap cu alte pro­iecte pe care le are pentru 2019, toate acestea s-ar putea concretiza într-un rulaj de peste o jumătate de milion de euro, reprezentând o creștere de aproximativ 50% față de anul trecut.

SURSE DE INSPIRAȚIE. Când a creat pri­ma geantă, Nicoleta Chirica, absol­ventă de Cibernetică, era angajată într-o companie din telecom, domeniu în care a lucrat timp de șapte ani. „Am mers la o legătorie de artă, la tatăl unei prietene, am luat niște resturi de piele, am făcut tipare, apoi le-am cusut și am participat cu ele la un târg, unde le-am vândut imediat. Atunci m-am gândit că ceea ce creez eu poate fi și căutat“, detaliază ea. Astfel, a început să experimenteze tot mai mult, să urmeze diverse cursuri de design, dar și un MBA care să o ajute să înțeleagă mai bine cum funcționează lu­mea afacerilor.

Pentru a-și putea lansa afacerea, și-a vândut mașina și a investit banii în dezvoltarea unui magazin online. Se întâmpla în 2013, iar pentru realizarea primei colecții a brandului Iutta, avea să se inspire din schițe mai vechi ale tatălui său, care este sculptor. A urmat o altă colec­ție – Dor de Românesc –, ale cărei motive decorative au fost inspirate de simbolurile iilor din fiecare zonă geografică a României.

De altfel, în toate celelalte colecții ale sale și-a căutat inspirația în România tradițională, indiferent că a fost vorba despre vasele de ceramică ale culturii Cucuteni, de povestea Păsării Măiestre sau de simbolismul florii de nu-mă-uita. „Toți designerii s-au inspirat din hainele tradiționale, de-a lungul vremii, începând de la hainele romanilor, continuând cu portul popular grecesc, bizantin. În toate colecțiile marilor designeri, dacă vom căuta cu atenție, vom descoperi elemente tradițio­nale duse către fashion“, spunea, într-un interviu pentru NewMoney, Cristina Chiriac, creatoarea brandului Flori de ie.

Între timp, creațiile Nicoletei Chirica au trecut granițele, primind comenzi online din toată lumea. „Acum sunt în dis­cuții cu niște parteneri din Tokyo. Îmi doresc ca produsele să ajungă și acolo“, mărturisește ea. De altfel, din tot ce în­seamnă afacerea Iutta, antreprenoarea vinde sub 10% pe piața externă.

La nivelul pieței locale de modă, cei care dezvoltă produse de nișă au o marjă de profit de 15-20%, aceștia reprezentând doar câteva procente din tot ce în­seamnă fashion-ul autohton, evaluat anul trecut la cinci miliarde de euro, conform unui studiu publicat de KeysFin.

PLANURI. O nouă creștere a afacerii ar putea însemna pentru Iutta și concretizarea unor parteneriate pe care fondatoarea brandului își dorește să le dezvolte punctual, pe diverse proiecte, așa cum s-a întâmplat și în 2018. Nicoleta Chirica spune că „au fost niște contracte cu anumite companii, care au crescut foarte mult volumul afacerilor“. Și mai bine spus, cifra de afaceri a avut un avans de 80% față de 2017, până la 350.000 de euro.

„Am mers și pe un alt tip de vânzare, pe business-to-business. Au fost companii care au cerut produse pentru diferite eve­nimente sau campanii“, explică antreprenoarea. În plus, a dezvoltat linia de în­căl­țăminte, un segment despre care spune că este total diferit de cel de ma­ro­chinărie și care a crescut considerabil în ultimii doi ani. De altfel, precizează că nu ar fi ajuns aici dacă nu ar fi investit aproximativ 10.000 de euro în propriul atelier, unde lucrează o echipă stabilă de zece oameni, dar și într-un showroom din centrul Capitalei.

Pe viitor, nu exclude posibilitatea unei investiții într-un magazin fizic, poate chiar într-un mall din București, o idee cu care a mai cochetat și în trecut, dar care nu reprezintă, deocamdată, o prio­ritate. „Produsele Iutta nu sunt de serie, așa cum găsești în magazinele marilor branduri. Sunt produse care se fac în serii mici. În momentul de față, avem vizi­bilitate mare în online, de unde ne vin câteva sute de comenzi pe lună“, mai spune antreprenoarea, adăugând că va­loarea medie a bonului de cumpărături este de aproximativ 130 de euro.

O altă investiție pe care o ia în calcul este în educație, în pregătirea de perso­nal calificat, în condițiile în care în ulti­mii ani, asemenea antreprenorilor din ma­joritatea domeniilor, a găsit cu greu oameni potriviți cu care să lucreze.

Până atunci însă, creionează în minte o linie de îmbrăcăminte tot sub brandul Iutta, creată în același stil, cu broderii, sim­boluri reinterpretate și motive tradi­ționale, care se regăsesc în toate creațiile sale.

 

Pe repede înainte

Din 2013, când a fost înființat, și până astăzi, brandul Iutta a devenit cunoscut nu doar în România, ci și în străinătate.

  • Afaceri. 350.000 de euro a fost valoarea cifrei de afaceri a brandului Iutta în 2018, cu o creștere de 80% față de anul anterior.
  • Export. Din totalul vânzărilor, produsele care merg în alte țări înseamnă undeva între 5% și 10%.
  • Online. Afacerea Iutta a început să se dezvolte în online, iar astăzi este plănuită și o extindere în offline.

FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente. În 2011, a câștigat unul dintre marile premii ale concursului „Tânărul Jurnalist al Anului”, inițiat de Freedom House România.