Povestea genților cu motive tradiționale care i-au cucerit pe japonezi, francezi, italieni sau spanioli

Senica Micu 14/05/2019 | 13:50 Oameni
Povestea genților cu motive tradiționale care i-au cucerit pe japonezi, francezi, italieni sau spanioli

La o distanță de șase ani de la intrarea pe piață a primelor produse Iutta, de­sig­­ne­rul Nicoleta Chirica trasează câ­teva pla­nuri care ar putea să-i ducă afacerea la peste o jumătate de milion de euro.

Acest articol a apărut în numărul 65 (13 – 26 mai 2019) al revistei NewMoney

Când a mers pentru prima oară la un târg internațional în Tokyo, a fost impre­sionată de reacția plină de entuziasm a japonezilor care au descoperit că Iutta, un brand diferențiat de toate celelalte prin diverse broderii, vine tocmai din România. Dar japonezii nu erau singurii entuziasmați de povestea produselor pe care Nicoleta Chirica (34 de ani) le creează inspirându-se din simbolurile iilor românești, ci și italienii, francezii sau spaniolii, de fiecare dată când gențile și pantofii Iutta erau prezentați pe la diverse târguri și evenimente.

Astăzi, după mai mulți ani în care și-a dezvoltat afacerea la nivel local, antreprenoarea se pregătește de o extindere internațională. Deși mărturisește că a avut dintotdeauna cerere pe acest segment, abia acum a început să-i acorde o atenție sporită, mai ales că a primit comenzi din locuri precum Australia sau Singapore. Nu este însă vorba despre des­chiderea unor magazine, planurile sale vizând, cel puțin în momentul de față, încheierea de noi parteneriate și o intensificare a activității magazinului Iutta din .com. Puse cap la cap cu alte pro­iecte pe care le are pentru 2019, toate acestea s-ar putea concretiza într-un rulaj de peste o jumătate de milion de euro, reprezentând o creștere de aproximativ 50% față de anul trecut.

SURSE DE INSPIRAȚIE. Când a creat pri­ma geantă, Nicoleta Chirica, absol­ventă de Cibernetică, era angajată într-o companie din telecom, domeniu în care a lucrat timp de șapte ani. „Am mers la o legătorie de artă, la tatăl unei prietene, am luat niște resturi de piele, am făcut tipare, apoi le-am cusut și am participat cu ele la un târg, unde le-am vândut imediat. Atunci m-am gândit că ceea ce creez eu poate fi și căutat“, detaliază ea. Astfel, a început să experimenteze tot mai mult, să urmeze diverse cursuri de design, dar și un MBA care să o ajute să înțeleagă mai bine cum funcționează lu­mea afacerilor.

Pentru a-și putea lansa afacerea, și-a vândut mașina și a investit banii în dezvoltarea unui magazin online. Se întâmpla în 2013, iar pentru realizarea primei colecții a brandului Iutta, avea să se inspire din schițe mai vechi ale tatălui său, care este sculptor. A urmat o altă colec­ție – Dor de Românesc –, ale cărei motive decorative au fost inspirate de simbolurile iilor din fiecare zonă geografică a României.

De altfel, în toate celelalte colecții ale sale și-a căutat inspirația în România tradițională, indiferent că a fost vorba despre vasele de ceramică ale culturii Cucuteni, de povestea Păsării Măiestre sau de simbolismul florii de nu-mă-uita. „Toți designerii s-au inspirat din hainele tradiționale, de-a lungul vremii, începând de la hainele romanilor, continuând cu portul popular grecesc, bizantin. În toate colecțiile marilor designeri, dacă vom căuta cu atenție, vom descoperi elemente tradițio­nale duse către fashion“, spunea, într-un interviu pentru NewMoney, Cristina Chiriac, creatoarea brandului Flori de ie.

Între timp, creațiile Nicoletei Chirica au trecut granițele, primind comenzi online din toată lumea. „Acum sunt în dis­cuții cu niște parteneri din Tokyo. Îmi doresc ca produsele să ajungă și acolo“, mărturisește ea. De altfel, din tot ce în­seamnă afacerea Iutta, antreprenoarea vinde sub 10% pe piața externă.

La nivelul pieței locale de modă, cei care dezvoltă produse de nișă au o marjă de profit de 15-20%, aceștia reprezentând doar câteva procente din tot ce în­seamnă fashion-ul autohton, evaluat anul trecut la cinci miliarde de euro, conform unui studiu publicat de KeysFin.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente. În 2011, a câștigat unul dintre marile premii ale concursului „Tânărul Jurnalist al Anului”, inițiat de Freedom House România.
d