Povestea FreyWille, un business internațional cu vân­zări de 24 de milioane de euro în 2018

Bianca Dobrescu 19/11/2019 | 10:15 Companii
Povestea FreyWille, un business internațional cu vân­zări de 24 de milioane de euro în 2018

A preluat un atelier de bijuterii în anii ’80 și l-a transformat între timp într-un brand de lux cu prezență globală. În ultimii zece ani, FreyWille a pariat și pe România. Și nu s-a înșelat.

Se știe, artiștii sunt în permanență în com­­petiție. O spune și Friedrich Wille, cofondatorul brandului de bijuterii FreyWille, un business internațional cu vân­zări de 24 de milioane de euro în 2018. „Tocmai de aceea eu am putut lucra cu Simone (soția sa, n.r.), pentru că ea este ar­tistă, iar eu nu“, explică austriacul, amin­­tind de disputa dintre pictorii Pablo Picasso și Pierre Bonnard.

„Ei au pictat în aceeași perioadă, iar lucrările lui Bonnard nu erau deloc apreciate de Picasso, care spunea despre opera sa că este o succesiune de indecizii“, adaugă el.

FreyWille începe în Viena anului 1951

Povestea FreyWille începe cu un mic atelier de bijuterii, deschis de artista Michaela Frey în Viena anului 1951. Aproape două decenii mai târziu, acesteia i se alătură, inițial în calitate de auditor financiar, Friedrich Wille. Ulterior, cei doi devin parteneri de business, iar după moartea artistei, din ianuarie 1980, Wille decide să cumpere restul acțiunilor. Pentru a putea continua afacerea, începe să caute o echipă de artiști, iar un profesor de artă i-o recomandă pe Simone Grünberger, care avea să-i devină și soție, peste ani.

Odată cu cooptarea acesteia în echipă, în companie încep să aibă loc mai multe schimbări. De la modificarea stilului de proiectare a bijuteriilor, a tehnicii emailă­rii și a montării acestora în aur la conso­lidarea unei echipe de artiști și identificarea unor noi strategii de marketing care să ducă la un nou nivel brandul FreyWille.

Prima colecție, „Avantgarde“, în întregime geometrică, avea să devină un punct de referință în procesul de creație al firmei. După o serie de colecții tematice de inspirație egipteană și greco-romană, bijuteriile FreyWille au început să omagieze operele unor pictori europeni precum William Morris, Gustav Klimt, Friedensreich Hundertwasser sau Alfons Maria Mucha.

„În anii ’90 m-am concentrat foarte mult pe artiști faimoși și am schimbat cu totul perspectiva companiei. Pentru că ei sunt cunoscuți de milioane de oameni. Atunci când le vezi operele, cu siguranță ești fericit că îi recunoști și că îi poți purta în fiecare zi“, își nuanțează Wille strategia de business, explicând că clientela sa este formată preponderent din per­soane educate, sigure pe sine, care își permit să-și arate bunul-gust.

Bijuteriile de aur de 24 de carate sunt produse doar în Viena, de o echipă for­mată în momentul de față din 18 artiști, vânzându-se exclusiv în magazinele FreyWille. „Vindem doar prin rețeaua noastră de magazine, producem exclusiv în propria fabrică. Totul este controlat de anga­jații noștri. Încercăm să păstrăm această relație cu clienții cât se poate de pură“, rezumă Wille o strategie de business pe care o urmează dintotdeauna cu sfințenie.

FreyWille a intrat pe piața din România în 2009. Investiția s-a ridicat la 250.000 de euro

Astăzi, FreyWille în­seamnă un brand de lux cu o rețea de 90 de magazine în peste 30 de țări, în orașe pre­cum Los Angeles, Paris, Londra, Mos­cova, Istanbul, Beijing sau Hong Kong. În România, producătorul austriac de bijuterii a ajuns în 2009, când a deschis un ma­gazin în București, pe Calea Victoriei, în urma unei investiții de 250.000 de euro. După primele șase luni, buticul – care la în­ceputul acestui an s-a mutat din vechiul spațiu – ajungea pe breakeven. La ora actuală, FreyWille mai este prezent pe piața româ­nească și în Băneasa Shopping Mall, dar și prin intermediul unui magazin online dedicat.

Friedrich Wille mărturisește că a văzut o oportunitate de afaceri în piața din Ro­mânia în momentul în care, aflându-se pe o stradă din Viena, i-a atras atenția sumedenia de mașini cu numere de înmatri­culare românești. „Atunci mi-am spus că în România sigur voi găsi oameni care nu au probleme cu banii. Noi, austriecii, cred că înțelegem mai bine țările din Estul Europei decât celelalte țări vestice, care nu au idee ce se întâmplă aici. De fapt, voi, românii, odată cu căderea regimului comunist, ați înțeles foarte repede că aveți nevoie de un sistem foarte înalt de edu­cație“, spunea Wille în urmă cu un deceniu, la inaugurarea primului magazin din Capitală.

La sfârșit de 2019, România înseamnă pentru antreprenorul austriac în jur de 3,2% din întreaga afacere. Veniturile cele mai mari sunt generate în continuare de Austria, urmată de Rusia, Franța și Ame­rica. Anul trecut, subsidiara locală a FreyWille a raportat la Ministerul Finanțelor Publice venituri de aproape 800.000 de euro.

Produsele cel mai bine vândute sunt inelele și pandantivele, iar în ceea ce privește designul, sunt preferate colecțiile inspirate din Claude Monet și Gustav Klimt. Bijuteriile, spune Friedrich Wille referindu-se la piața românească, arată un lucru care nu este de neglijat – „nivelul vostru de educație“.

După studiile în Filosofie, Bianca Dobrescu intră în presa economică. Mai întâi lucrează la ziarul Bursa, pe urmă la Business Cover, Forbes, Capital, Leaders Reunited și ulterior în cadrul ziarului Adevărul. La NewMoney acoperă subiecte legate de lumea antreprenorială.