Povestea companiei care transmite aproape un miliard de e-mailuri pe an

Florel Manu 07/06/2019 | 12:26 Digital
Povestea companiei care transmite aproape un miliard de e-mailuri pe an

Ce înseamnă aproape un miliard de e-mailuri trimise timp de un an? În cazul particular al companiei White Image, portița către o cifră de afaceri de 700.000 de euro.

Acest articol a apărut în numărul 66 (27 mai – 9 iunie 2019) al revistei NewMoney

În 1978, la șapte ani de la primul mesaj electronic din istoria digitală, Gary Thuerk, manager de marketing al companiei Digital Equipment Corporation (DEC), trimitea prin intermediul ARPANET – un precursor al internetului – un e-mail cu 400 de destinatari, prin care promova calculatoarele produse de companie. A avut ca efect vânzări de circa 13 milioane de dolari, dar și câteva re­clamații din partea unor destinatari ale căror adrese au fost blocate de mesajele trimise de Thuerk. A fost pre­curso­rul omniprezentului spam de as­tăzi, pentru că mesajul trimis de mana­gerul DEC nu a fost așteptat de nimeni.

Din 1991, internetul a deschis ușa co­mu­­nicării în masă pe e-mail. Astăzi, sunt trimise peste 200 de miliarde de e-mai­luri zilnic, mesageria electronică rămâ­nând unul dintre cele mai eficiente canale de pro­movare pentru companii. Chiar dacă serviciile dedicate ale gigan­ților Facebook sau Google sunt concu­renți puternici pentru bătrânul e-mail, unele companii din sfera marketingului online mi­zează în continuare pe trimi­terea de new­sletter-e.

Una dintre acestea este și White Image, companie fondată în 2003 și care între timp a ajuns la o cifră de afaceri de circa 700.000 de euro, cu previziuni de creș­tere de 10% anul acesta. „La început, era greu să-i convingi pe oameni să facă ceva în zona de digital, nu neapărat în e-mail marketing“, își amintește Andrei Georgescu, managing partner al compa­niei, care a pus bazele White Image alături de alți doi parteneri, Laurențiu Faur și Grațiela Lupu.

MATEMATICA-PROBLEMĂ. Andrei Georgescu venea din zona corporate, fiind angajat la OMV Petrom. A absolvit Mana­gementul la ASE. Ulterior, a absolvit și două mastere, unul în marke­ting și altul în publicitate. În spatele studiilor lui Andrei Georgescu este o adevărată poveste. „În clasa a IX-a, eram corijent la mate­matică“, mărturisește el. Apoi, în clasa a XI-a, a constatat că-i place economia și că ar vrea să se îndrepte către Academia de Studii Economice (ASE). Însă, pentru acest lucru, avea nevoie de mate­ma­tică. Așa că, în clasa a XI-a, s-a pus cu burta pe carte și a început să învețe ma­tematica, reluând materia încă din clasa a VIII-a. „Nu aveam nicio atracție pentru ma­te­matică, dar, după ce am început să lucrez, am văzut că ar fi, așa, o conexiune“, adaugă antreprenorul.

Astfel, a reușit să intre la ASE, iar prin anul al doilea a mai descoperit ceva: că îi plă­cea marketingul. În acel moment, ar fi vrut să se îndrepte către zona de publicitate. Dar a terminat facultatea și s-a angajat la departamentul de marketing de la Petrom. Între timp, compania a fost pre­luată de OMV, iar Andrei Georgescu a ră­mas singurul angajat român într-un departament de expați, care aveau un stil de lucru total di­ferit față de cel al românilor. „Ei mergeau toată ziua pe teren, iar după-ami­a­za, în jur de 18.00-19.00, făceau șe­dințe“, explică Georgescu.

Chiar dacă tot ce a făcut timp de un an și jumătate la Petrom nu a avut legătură cu activitatea sa viitoare, Georgescu spune că i-a plăcut energia din companie.

Încă era angajat al Petrom când a fondat White Image și spune că atunci nu privea acest lucru ca pe o afacere, ci doar ca pe o activitate de tip after job. Voia să meargă către zona de publicitate, dar lucrurile au luat-o într-o altă direcție. Când White Image a semnat un contract pentru e-mail marketing cu Bancpost, Georgescu a re­nunțat la Petrom, dedicându-se 100% antreprenoriatului.

PARIUL PE E-MAIL. „La vremea aceea, Google nu era prea dezvoltat“, explică antreprenorul, astfel că White Image a început să ofere servicii ca newsletter-e, e-mailuri cu oferte, felicitări corporate, promoții și alte campanii derulate prin e-mail.

Georgescu recunoaște că nu a înțeles de la început cum funcționează businessul său, însă mai bine de o lună a intrat non-stop pe site-ul clickz.com, citind articole legate de e-mail marketing. În timp ce White Image începuse să se dezvolte, în portofoliu au intrat mai multe companii cu prezență regională destul de puternică, lucru care a generat ulterior și contracte în afara țării. Astfel, White Image a ajuns să livreze servicii pentru Franța, Ungaria, Bulgaria, Germania, Moldova, Turcia, Polonia, Ucraina și Italia. Încă de la început, compania nu a oferit doar servicii de e-mail marketing. Unul dintre primii clienți a fost Orion Electro­nice, pentru care White Image a dezvoltat un site.

Cu timpul, în portofoliu au început să apară nume importante din piață: dealerul auto Avia Motors, Lindab, Farmaciile Dona, Valrom, Mega Image, Coface, Alpha Bank, Sixt ori FashionUp. Chiar dacă pe primul loc în portofoliul său nu sunt companiile din zona de e-commerce, este convins de forța de penetrare pe piață a acestui tip de business.

Antreprenorul își amintește că și-a înce­put afacerea pe o platformă realizată în Statele Unite. Din 2005, a început să dezvolte propria platformă. Și pentru că oferă și alte servicii pe lângă cele de e-mail marketing, White Image și-a dezvoltat departamente de creație, consultanță și integrări de date.

„E-mailul a fost doar portița pentru a des­­chide cât mai multe uși“, adaugă Andrei Georgescu. Compania a ajuns la 14 an­gajați, iar anul trecut a transmis aproape un miliard de e-mailuri. Spune că, în peri­oa­dele de Black Friday, e-mailul este al doi­lea canal ca rată de conversie după traficul direct. Deși campaniile derulate de alte companii de marketing online câștigă te­ren pe platforme ca Google ori Facebook, Andrei Georgescu spune că nu va renunța la e-mail, scopul lui nefiind acela de a se îmbogăți, dar în același timp cochetează și cu ideea de a ajunge numărul unu în piață. Dar asta depinde și de puterea de convingere a e-mailurilor pe care le transmite.

 

În cifre de online

Companiile care oferă ser­vicii de marketing online au început să prospere odată cu creșterea pieței locale de e-commerce. Ajunsă la 3,5 miliarde de euro anul trecut, piața a avansat cu 30% față de 2017.

 

  • DIMENSIUNE. E-commerce-ul reprezintă în momentul de față aproximativ 8% din piața de retail din România, a cărei valoare a ajuns anul trecut la 45 de miliarde de euro.
  • Valoare. Potrivit companiei de marketing online 2Performant, valoarea co­șu­lui mediu pentru produsele din categoria electro-IT a fost de 876 de lei, în 2018.
  • CONECTIVITATE. Circa 80% din traficul magazinelor online este generat de telefoanele mobile.
  • Top 5. Anul trecut, cele mai vândute produse online au fost cele din categoria electro-IT, urmate de fashion & beauty, bilete de avion și servicii turistice, home & deco și cărți.
  • FRECVENȚĂ. Circa 38% din românii cu conexiune la internet au făcut cumpără­turi online anul trecut.
  • BLACK FRIDAY. Campaniile de reduceri din noiembrie 2018 le-au adus magazinelor online încasări de circa 250 de milioane de euro, cu 30% mai mult față de anul precedent.

FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.