Povestea companiei care transmite aproape un miliard de e-mailuri pe an
Ce înseamnă aproape un miliard de e-mailuri trimise timp de un an? În cazul particular al companiei White Image, „portița“ către o cifră de afaceri de 700.000 de euro.
Acest articol a apărut în numărul 66 (27 mai – 9 iunie 2019) al revistei NewMoney
În 1978, la șapte ani de la primul mesaj electronic din istoria digitală, Gary Thuerk, manager de marketing al companiei Digital Equipment Corporation (DEC), trimitea prin intermediul ARPANET – un precursor al internetului – un e-mail cu 400 de destinatari, prin care promova calculatoarele produse de companie. A avut ca efect vânzări de circa 13 milioane de dolari, dar și câteva reclamații din partea unor destinatari ale căror adrese au fost blocate de mesajele trimise de Thuerk. A fost precursorul omniprezentului spam de astăzi, pentru că mesajul trimis de managerul DEC nu a fost așteptat de nimeni.
Din 1991, internetul a deschis ușa comunicării în masă pe e-mail. Astăzi, sunt trimise peste 200 de miliarde de e-mailuri zilnic, mesageria electronică rămânând unul dintre cele mai eficiente canale de promovare pentru companii. Chiar dacă serviciile dedicate ale giganților Facebook sau Google sunt concurenți puternici pentru bătrânul e-mail, unele companii din sfera marketingului online mizează în continuare pe trimiterea de newsletter-e.
Una dintre acestea este și White Image, companie fondată în 2003 și care între timp a ajuns la o cifră de afaceri de circa 700.000 de euro, cu previziuni de creștere de 10% anul acesta. „La început, era greu să-i convingi pe oameni să facă ceva în zona de digital, nu neapărat în e-mail marketing“, își amintește Andrei Georgescu, managing partner al companiei, care a pus bazele White Image alături de alți doi parteneri, Laurențiu Faur și Grațiela Lupu.
MATEMATICA-PROBLEMĂ. Andrei Georgescu venea din zona corporate, fiind angajat la OMV Petrom. A absolvit Managementul la ASE. Ulterior, a absolvit și două mastere, unul în marketing și altul în publicitate. În spatele studiilor lui Andrei Georgescu este o adevărată poveste. „În clasa a IX-a, eram corijent la matematică“, mărturisește el. Apoi, în clasa a XI-a, a constatat că-i place economia și că ar vrea să se îndrepte către Academia de Studii Economice (ASE). Însă, pentru acest lucru, avea nevoie de matematică. Așa că, în clasa a XI-a, s-a pus cu burta pe carte și a început să învețe matematica, reluând materia încă din clasa a VIII-a. „Nu aveam nicio atracție pentru matematică, dar, după ce am început să lucrez, am văzut că ar fi, așa, o conexiune“, adaugă antreprenorul.
Astfel, a reușit să intre la ASE, iar prin anul al doilea a mai descoperit ceva: că îi plăcea marketingul. În acel moment, ar fi vrut să se îndrepte către zona de publicitate. Dar a terminat facultatea și s-a angajat la departamentul de marketing de la Petrom. Între timp, compania a fost preluată de OMV, iar Andrei Georgescu a rămas singurul angajat român într-un departament de expați, care aveau un stil de lucru total diferit față de cel al românilor. „Ei mergeau toată ziua pe teren, iar după-amiaza, în jur de 18.00-19.00, făceau ședințe“, explică Georgescu.
Chiar dacă tot ce a făcut timp de un an și jumătate la Petrom nu a avut legătură cu activitatea sa viitoare, Georgescu spune că i-a plăcut energia din companie.
Încă era angajat al Petrom când a fondat White Image și spune că atunci nu privea acest lucru ca pe o afacere, ci doar ca pe o activitate de tip after job. Voia să meargă către zona de publicitate, dar lucrurile au luat-o într-o altă direcție. Când White Image a semnat un contract pentru e-mail marketing cu Bancpost, Georgescu a renunțat la Petrom, dedicându-se 100% antreprenoriatului.
PARIUL PE E-MAIL. „La vremea aceea, Google nu era prea dezvoltat“, explică antreprenorul, astfel că White Image a început să ofere servicii ca newsletter-e, e-mailuri cu oferte, felicitări corporate, promoții și alte campanii derulate prin e-mail.
Georgescu recunoaște că nu a înțeles de la început cum funcționează businessul său, însă mai bine de o lună a intrat non-stop pe site-ul clickz.com, citind articole legate de e-mail marketing. În timp ce White Image începuse să se dezvolte, în portofoliu au intrat mai multe companii cu prezență regională destul de puternică, lucru care a generat ulterior și contracte în afara țării. Astfel, White Image a ajuns să livreze servicii pentru Franța, Ungaria, Bulgaria, Germania, Moldova, Turcia, Polonia, Ucraina și Italia. Încă de la început, compania nu a oferit doar servicii de e-mail marketing. Unul dintre primii clienți a fost Orion Electronice, pentru care White Image a dezvoltat un site.
Cu timpul, în portofoliu au început să apară nume importante din piață: dealerul auto Avia Motors, Lindab, Farmaciile Dona, Valrom, Mega Image, Coface, Alpha Bank, Sixt ori FashionUp. Chiar dacă pe primul loc în portofoliul său nu sunt companiile din zona de e-commerce, este convins de forța de penetrare pe piață a acestui tip de business.
Antreprenorul își amintește că și-a început afacerea pe o platformă realizată în Statele Unite. Din 2005, a început să dezvolte propria platformă. Și pentru că oferă și alte servicii pe lângă cele de e-mail marketing, White Image și-a dezvoltat departamente de creație, consultanță și integrări de date.
„E-mailul a fost doar portița pentru a deschide cât mai multe uși“, adaugă Andrei Georgescu. Compania a ajuns la 14 angajați, iar anul trecut a transmis aproape un miliard de e-mailuri. Spune că, în perioadele de Black Friday, e-mailul este al doilea canal ca rată de conversie după traficul direct. Deși campaniile derulate de alte companii de marketing online câștigă teren pe platforme ca Google ori Facebook, Andrei Georgescu spune că nu va renunța la e-mail, scopul lui nefiind acela de a se îmbogăți, dar în același timp cochetează și cu ideea de a ajunge numărul unu în piață. Dar asta depinde și de puterea de convingere a e-mailurilor pe care le transmite.
În cifre de online
Companiile care oferă servicii de marketing online au început să prospere odată cu creșterea pieței locale de e-commerce. Ajunsă la 3,5 miliarde de euro anul trecut, piața a avansat cu 30% față de 2017.
- DIMENSIUNE. E-commerce-ul reprezintă în momentul de față aproximativ 8% din piața de retail din România, a cărei valoare a ajuns anul trecut la 45 de miliarde de euro.
- Valoare. Potrivit companiei de marketing online 2Performant, valoarea coșului mediu pentru produsele din categoria electro-IT a fost de 876 de lei, în 2018.
- CONECTIVITATE. Circa 80% din traficul magazinelor online este generat de telefoanele mobile.
- Top 5. Anul trecut, cele mai vândute produse online au fost cele din categoria electro-IT, urmate de fashion & beauty, bilete de avion și servicii turistice, home & deco și cărți.
- FRECVENȚĂ. Circa 38% din românii cu conexiune la internet au făcut cumpărături online anul trecut.
- BLACK FRIDAY. Campaniile de reduceri din noiembrie 2018 le-au adus magazinelor online încasări de circa 250 de milioane de euro, cu 30% mai mult față de anul precedent.
FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney